پزشکی وسلامت

آراستگی در سیره حضرت ثامن الحجج(ع)

۲۲۸۹

آراستگی در سیره حضرت ثامن الحجج(ع)

دین مبین اسلام همواره همه ما را به حفظ زیبایی ظاهری و آراستگی توصیه موکد کرده است و رسول اکرم(ص) نیز به عنوان خاتم النبیین(ص) و رهبر امت اسلامی همیشه زیبا و آراسته بودند.
آراستگی از فضایل مؤمنان است و در سرشت هر انسانی، خودآرایی و گرایش به آراستگی وجود دارد. خداجویی و خداپرستی هم که با فطرت هر انسانی عجین شده است، نشان دهنده اوج زیبایی و عشق به زیبایی مطلق است، چنانکه از امیرالمؤمنین علی(ع) این چنین روایت شده است: «التجمل من‌ اخلاق المؤمنین؛ آراستگی و آرایش کردن از فضیلت‌های مؤمنان است.» در حقیقت یکی از نشانه‌های مؤمن، پاکی و آراسته‌بودن است.
باز در روایت دیگر نقل شده است که «النظافه من‌الایمان، پاکیزگی نشانه‌ ایمان است.» آراستگی فقط مختص زنان نیست، بلکه مردان نیز باید آراسته باشند. همان‌گونه که زن باید خود را برای شوهرش آرایش کند، برای مردان نیز آراستگی توصیه شده است. در روایت آمده است که مرد هر چقدر پول برای عطر بدهد، اسراف نیست و این نشانه آن است که اسلام تا چه اندازه به مسأله آرایش و آراستگی توصیه می‌کند.
این ویژگی نیکو در زندگی همه معصومین(ع) و ائمه هدی(ع) به روشنی جاری بوده است و در سیره زندگی ثامن الحجج(ع) نیز جایگاه ویژه ای دارد، چنانکه رهنمودهای ارزشمندی در این باره از سوی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برای ما به یادگار مانده که هرکدام راهی برای زندگی است.
در بررسی زندگی سراسر برکت ثامن الحجج(ع) این نکات ثبت شده که حضرت در زندگی روزمره خویش همواره از عطر برای خوشبو کردن خود استفاده می‌کردند تا به عنوان امام امت اسلامی با بوی عطر خود آرامبخش و سرآمد مردم دوران خود باشند در عیون اخبار الرضا(ع) نقل شده، ایشان در این زمینه تأکید داشتند: «خوب است مرد هر روز از عطر و بوی خوش بهره بگیرد و اگر نتوانست، یک روز در میان و اگر نتوانست هر جمعه.»
آن حضرت نسبت به پوشش خود نیز توجه ویژه داشتند و همواره به امت اسلامی توصیه می‌کردند: «بپوش، و زیبا بپوش؛ زیرا جدم علی بن الحسین(ع) روپوش خز که قیمت آن ۵۰۰ درهم بود، می‌پوشید و همچنین ردای ۵۰ دیناری داشت که زمستان را در آن می‌گذرانید و چون زمستان تمام می‌شد، آن را می‌فروخت و پولش را به بینوایان می‌داد.»
ظاهر علی بن موسی الرضا(ع) همیشه زیبا بود و در احوال آن حضرت همچنین آمده، ایشان همواره مو و ریش خود را خضاب می‌کردند. راوی می‌گوید: از حضرت درباره رنگ کردن مو و خضاب کردن در آن سن و سال پرسیدند که حضرت فرمودند: مردها هم باید برای همسران خودشان زیبا باشند و تأکید فرمودند که رسول خدا(ص)، امام حسین(ع) و امام محمدباقر(ع) همواره موی خود را خضاب می‌کردند.
چهره ظاهری امام هشتم(ع) آنقدر زیبا بود که همه مردم با دیدن ایشان لذت می‌بردند و اینجا یک نکته مهم قابل طرح است، مبنی بر اینکه مؤمن همواره باید آراسته باشد.
آراستگی هر فردی نشان دهنده ایمان اوست و ما شیعیان نیز باید همچون ائمه هدی(ع) آراسته باشیم تا دیگران نیز به اسلام و آیین تشیع گرایش پیدا کنند.

author-avatar

درباره ثریا حیدری

سلام :حیدری هستم مدیریت دایرکتوری خواهران مبلغ پایگاه چهارده خورشید. بیا تا گل برافشانیم ومی در ساغر اندازیم /// فلک راسقف بشکافیم وطرحی نو در اندازیم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *