دانشنامه اخلاق اسلامی

سه توصیه امام صادق (علیه السلام) برای حفظ دوستان

سه توصیه امام صادق (علیه السلام) برای حفظ دوستان:

۳۸۶۴۲_۷۲۲

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «برادران در میان خود به سه چیز نیازمندند که اگر به کار بندند دوستى مى پاید و گرنه از یکدیگر جدا و دشمن هم مى شوند…»

بنابر تصریح آیات قرآن و روایات مومنان با یکدیگر برادرند و این برادری حقوق و وظایفی را برای آنها به دنبال دارد که در صورت توجه و عدم کوتاهی نسبت به آنها، خیرات و برکات فراوانی نصیب فرد و جامعه می شود.

چنانکه خداوند در آیه ۱۰ سوره مبارکه حجرات می فرماید: «إِنَّما الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللّه َ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ «همانا مؤمنان با هم برادرند؛ پس میان برادرانتان آشتى دهید و از خدا پروا کنید، باشد که بر شما رحمت آورد».

و از پیامبر خدا (ص) است که فرموده اند: «مؤمنان برادرند، خونشان برابر است، در برابر دیگران یکدستند و کمترین آنها [مى تواند] کسى را به امان و زنهار همه شان درآورد.»

امام صادق (ع) می فرمایند: «همانا مؤمنان برادران یکدیگر و فرزندان یک پدر و مادرند. و اگر رگى از یکى از آنان [به ناراحتى ]بجنبد دیگران به خاطر او، شب را نمى خوابند.»

همان حضرت (ع) فرموده اند: «مؤمن برادر مؤمن است، چشم او و راهنماى او است. به او خیانت نمى کند، به او ستم نمى کند، کلاه سرش نمى گذارد، و به او و عده اى نمى دهد که بدان عمل نکند.»

جالب آنکه معصومان علیهم السلام راه های تحکیم برادری و حفظ دوستی و مودت میان مومنان را نیز تصریح و توصیه کرده اند.

امیرمومنان امام علی (ع) در این باره می فرمایند: «هیچ گاه حق برادرت را، به اعتماد روابط دوستانه اى که با او دارى ضایع مگردان؛ چه، آن کس که حق او را ضایع مى کنى دیگر برادرت نیست.»

امام زین العابدین (ع) نیز در این باره فرموده اند: «زبانت را نگه دار تا برادرانت را نگه دارى.»

و از امام صادق (ع) است که فرمودند: «برادران در میان خود به سه چیز نیازمندند که اگر به کار بندند دوستى مى پاید و گرنه از یکدیگر جدا و دشمن هم مى شوند. آن سه چیز اینها است: انصاف با یکدیگر، مهربانى با یکدیگر و حسد نبردن به هم.»

علاوه بر این، در روایات معصومان علیهم السلام بر افزایش تعداد برادران و تلاش برای گسترش دامنه دربرگیری مومنان تاکید شده است.

از نبی اکرم (ص) است که فرموده اند: «هر کس برادر مسلمان جدیدى برگزیند، خداوند در بهشت براى او برجى بنا مى نهد.»

همچنین، امیرمومنان امام على (ع) می فرمایند: «ناتوانترین مردم کسى است که از به دست آوردن دوستان و برادران ناتوان باشد و ناتوان تر از او کسى است که برادران به دست آورده را از دست بدهد.»

و از مولای متقیان (ع) است که: «در پى دوستان راستین باش و بر شمارشان بیفزاى که آنان ذخیره دوران آسایش و سپر روزگار بلایند!»

منابع:

امالی مفید

کافی

کنزالعمال

نج البلاغه

بحارالانوار

تحف العقول

میزان الحکمه

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “سه توصیه امام صادق (علیه السلام) برای حفظ دوستان

  1. ناشناس آشنا گفت:

    سلاااااااااااااااااام و عرض ادب…خیلیییییییییی عالی بود…ب ویژه سخن پیامبر درباره ی برگزیدن مؤمن جدید توسط کسی و ساخته شدن بنایی در بهشت برای اون فرد…خیلی عالیه هااااااااااااا..من دوستام غیر قابل شمارشن..ی مجموعه ی نامتنهاهین اصلا…از این احادیث امید بخش و انرژی زا همیشه بذاریدااااا..بازم سپااااااااااس..در پناه صاحب الزمان..التماس دعا..یا علی….

  2. سلام.إن شاء الله.خودم حدیث میزنم ولی عمل نمیکنم.خدا رحم کنه. یاحق//

  3. شادی گفت:

    سلام یه سوال اعتقادی داشتم لطفا جوابمو بدید
    ایا امامان معصوم بدون اختیار خودشون انتخاب شدن ؟اگه نه پس چطور پیامبر از اول اسامی شون رو میدونستن ویا مثلا امام زمان (عج) از کودکی امام بودند درحالی که هنوز بالغ نشده بودند که مورد ازمایش قرار بگیرن؟و اگه بدون انتخاب خودشون بوده خب ناعادلانه به نظر میرسه خب چرا من نشدم؟؟؟

  4. شادی گفت:

    سوال بعد اینکه
    چرا تو دین ما شهادت دادن دو تا زن برابر یه مرده خاهشا نگین به خاطر احساسی بودن که قانع نمیشم

  5. شادی گفت:

    سوال بعد اگه بخام سطح علمی مو درمورد دینم بالا ببرم که بتونم ازش دفاع کنم چه کتابی رو پیشنهاد میکنین؟؟؟

  6. سلام عرض ادب واحترام:
    شادی خانم جواب این سؤال قبلاً تو سایت ارسال کردم ملاحظه بفرمایید:
    چرا عده ای امام شدند وعده ای نشدند کلیک نمایید.
    این مطلب بخونید اگه باز سؤالی بود در خدمت هستیم.البته دیدگاه های مطلب را هم مطالعه نمایید.

  7. در مورد جواب این سؤال باید خدمتتون عرض کنم وقتی دین مبین اسلام بین زن ومرد از جهاتی تفاوت قرار می دهد فوراً ذهن بشر سراغ تبعیض می روند وبه این فکر می افتد که خداوند متعال بین انسان ها تبعیض قائل شده است.اما باید توجه کرد این تفاوت است نه تبعیض تمامی مخلوقات خداوند دارای تفاوت هستند وطبق تفاوت هایی که باهم دارند خداوند براشون قانون وضع کرده.زن با مرد تفاوت هایی دارد پس نمیشه قانونی که برای زن در بعضی از موارد وضع میشه همون قانون وضع شده برای مرد باشه یا بالعکس.
    خداوند متعال وقتی قانونی را وضع میکنه مفاسد ومصالح بشریت را لحاظ کرده این که یک مرد ودوزن در شهادت برابرند به این معنی نیست که این یک فضیلت برای زنان ویا مردان باشد به هیچ وجه نه زن در این زمینه کاهش مقام دارد ونه مرد دارای مقام صرفاً یک مسئولیت اجتماعی است . تبعیض نیست.این تا اینجا که متوجه باشیم تبعیض نیست.
    اما جواب کامل این سؤال در سایت منتشر شده:لینک زیر کلیک نمایید اگر سؤالی بود باز زیر همون مطلب ارسال نمایید در خدمت هستیم.دو پاسخ در سایت هست هر دو را مطالعه نمایید.
    پاسخ اول
    پاسخ دوم

  8. اما در مورد این سؤال خدمتتون عرض کنم در زمینه مسائل اعتقادی بهتره اول کتاب شیعه در اسلام علامه طباطبائی مطالعه نمایید.
    تصویر کتاب:کلیک نمایید
    وبعد کتاب آموزش عقاید علامه مصباح را مطالعه نمایید.این دو کتاب یک روند اموزشی کامل هستند هرکجا هم سؤال داشته باشید در خدمت هستیم.
    تصویر کتاب اموزش عقاید
    کتاب های زیادی جهت اموزش عقاید از طرف علمای شیعه رضوان الله تعالی علیهم نوشته شده اما دو کتاب فوق در حوزه های علمیه تدریس می شود.هر دوتا کتاب بنده مطالعه کردم یک روند مبتدی تا پیشرفته است.هرکجا سؤال داشته باشید در هر زمینه ای در خدمت هستیم.یا از طریق سایت ویا ایمیل INFO@14KHORSHID.IR التماس دعا یاحق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *