آموزش, پزشکی وسلامت, مباحث اسلامی

مضرات فوت کردن در نوشیدنی و غذا

۸۶۵۳۶۴۱۹۴۷۹۹۵۴۲۳۹۴۸۶

امام علی (علیه السلام) -درباره آنچه پیامبر نهی فرموده است – می فرمایند:

پیامبر از این نهی کرده که در غذا یا نوشیدنی بدمند.

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:

دمیدن در ظرف آب و غذا و در محل سجده مکروه است.

دیدگاه پیامبر در مورد فوت کردن در نوشیدنی و غذا

” پیامبر(صلی الله علیه و آله) از فوت کردن در ظرف نهی کرده است “

موقعی که نوشیدنی یا خوراک گرم مصرف می کنید از فوت کردن در آن خودداری کنید. چرا؟ مگر چه اشکالی دارد؟ یعنی میگوید حرف اشتباهی است؟ نه هرگز؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله) هرگز حرف اشتباه نمی زند حتماً در این هوایی که خارج می شود چیزی وجود دارد که برای انسان زیان آور است و باعث آزار شخص می شود . البته نتیجه اش همین است . و ما هم این کار را انجام نمی دهیم چون مطمئنیم که در این کار زیانی وجود دارد. و هم چنان که می بینیم امروزه ثابت شده است که بیماری سل روده غالباً از طریق فوت کردن در ظرف غذا و آب انتقال می یابد. مخصوصاً هنگامی که غذا داغ است بیشتر افراد برای سرد کردن آن فوت می کنند ، این در حالی است که میکروب سل(بر عکس بیشتر باکتریها که معمولاً در دمایی پایینتر از دمای جوش از بین می روند) در دمایی بالاتر از دمای جوش مقاومت می کند .

در منطقه سودان متوجه شدند که بیشتر مردم آنجا به بیماری سل روده مبتلا هستند . هنگامی که پزشکان در این مورد به تحقیق پرداختند دیدند که آن ها عادت دارند ؛‌ نوشیدنی گرم بنوشند و به همین علت در آن فوت می کنند . و سرانجام متوجه می شوند که علت شیوع این بیماری در میان آن ها سرپیچی از این دستور پیامبر صلی الله علیه و آله و فوت کردن در ظرف است .

اثبات در دنیای امروز

فوت کردن عادتی است که بسیاری از افراد در هنگام نوشیدن نوشیدنی‌های داغ و به ویژه زمانی که گرسنه هستند و یا عجله داشته باشند انجام می‌دهند.
این عمل، گاه باعث انتقال بیماری به سایرین و نیز پخش بوی بد دهان در هوا می شود. تحقیقات پزشکی حاکی از آن است که هوای دهان مرکب از دو اکسیژن و یک هیدروژن است؛ انسان برای بقا به اکسیژن نیاز دارد و بدن او پس از دریافت اکسیژن، آن را در هنگام بازدم به دی اکسید کربن تبدیل می‌کند.

دمیدن بر خوراکی‌های داغ، باعث ترکیب شدن آن با غذا و به وجود آمدن ماده‌ای مضر برای بدن می‌شود که ترکیبش با خون باعث به وجود آمدن پوکی استخوان، ضعف عضلانی، کمبود حافظه و ایجاد سنگ کلیه شده و بر روی باروری مردان نیز تاثیر سوء می‌گذارد.
هم اکنون ثابت شده است که با عمل فوت کردن بر غذا و خارج شدن گاز دی اکسید کربن از دهان، مواد و فضولاتی که باید از طریق دهان خارج شوند، با ورود دوباره به بدن باعث ایجاد مشکلاتی می‌شوند؛ از لحاظ بهداشتی نیز برخی ویروس‌ها که از طریق تنفس باید دفع شوند با این عمل، دوباره به بدن باز می‌گردند.
در صورت بازگشت گاز دی اکسید کربن خارج شده از بدن به وسیله دمیدن بر خوراکی‌ها، اسید مضر در بدن تولید می‌شود.
با عمل دمیدن بر غذا، میکروب‌ها و بخارات دهان به غذا منتقل می‌شود زیرا مخاط دهان غنی از میکروب بوده و انتقال آن به انسان، فرد را بیمار می‌کند.

مطالب مرتبط

1 نظر در “مضرات فوت کردن در نوشیدنی و غذا

  1. سردبیر گفت:

    سلام احسنت خانم عباسی عالی وآموزنده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *