خانه وخانواده, خواهران مبلغ, دانشنامه مهدویت, دختران آفتاب, مباحث اسلامی

نقش زنان در زمینه سازی ظهور

۳۱۳

زنان، باغبانان بذر عشق الهی در دل کودکانند. آن ها باید این بذر را به درستی و در جهت رسیدن به کمال پرورش دهند و راه های انحراف را به روی آن ببندند.

زنان به عنوان بخش مهمی از پیکره امت اسلام، همواره مورد توجه خاص بزرگان دینی بوده اند. در احادیث اسلامی، زنان به عنوان جانشینان پیامبران در خانواده یاد شده اند که وظیفه حساس تربیت نسل های با ایمان و پاک را به دوش دارند. طبق روایات اسلامی، نقش زنان در زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) نیز نقشی حیاتی و بی بدیل است که جز از عهده زنان پاکدامن و با ایمان ساخته نیست. حدود پنجاه تن از فرماندهان حکومت جهانی مهدی(عج) زن هستند و این محکم ترین دلیل بر اهمیت جایگاه زنان در حرکت بزرگ آخرالزمان است.

از نقش زنان در زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) نمی توان چشم پوشید، به نظر شما زنان مسلمان در تربیت خانواده مهدوی و ایجاد جامعه مهدی یاور چه وظیفه ای دارند؟
هر چه بیشتر در دینمان کاوش می کنیم، بیشتر درمی یابیم که دینمان کامل ترین و بهترین است. این دین برای ارتقای روحانی و معنوی ماست، نه فقط ارتقای مادی. در این دین به انسان ها اجازه داده شده در عین حال که در چارچوبی خاص از لذت های مادی هم بهره مند می شوند، سعی کنند که به لحاظ معنوی نیز انسان متعالی تر و بهتری شوند.

ما زنان بسیار خوشبختیم که دینمان ما را در نزدیک تر شدن به خدا همتراز با مردان قلمداد کرده است. اولین وظیفه ما در قبال این لطف الهی، کسب شناخت است. در حال حاضر شکاف بزرگی وجود دارد بین آن چه که می دانیم و آنچه که برای دانستن و یادگرفتن وجود دارد. باید سعی کنیم تا این شکاف را پر کنیم. تا شناختمان را کامل نکنیم، و خود را به کمال نزدیک ننماییم، نمی توانیم نسلی عاشق امام زمان(عج) تربیت کنیم؛ برای همین شناخت، مهم ترین وظیفه ماست.
گرچه مردان در تربیت فرزند نقش دارند و نمی توان تأثیر حضور مردان در خانواده را نادیده انگاشت، اما بخش مهم و کلیدی تربیت نسل مهدی یاور بر عهده زنان است. پرورش منتظران واقعی امام وظیفه حساس زنان مهدوی است. باید به فرزندان خود یاد دهیم که هر روز با امام در ارتباط باشند. در دنیای مادی و پر زرق و برق امروز، این ارتباط عاطفی با امام، به راحتی فراموش می شود و مادران به عنوان منابع عواطف الهی، باید تعادلی میان زندگی در این دنیای پر زرق و برق و پرورش روحانی فرزندان را برقرار نمایند.

زنان هم به اندازه مردان نقش دارند و چه بسا نقش آن ها خطیرتر هم هست؛ چون تربیت فرزندان عمدتا به عهده آن هاست. زنان باید پرورش دهنده نسلی باشند که به امام مهدی(عج) متصل باشد. نسلی که منتظر ظهور باشد. برای این کار، آن ها ابتدا باید آموزش داده شوند و دانش کسب کنند. آن ها ابتدا باید امام مهدی را بشناسند. این مبنای تربیت باید باشد. برای به دست آوردن دانش و شناخت هم راه های بسیاری وجود دارد. احادیث بسیاری درباره امام هست. کتاب های زیادی در این باره نوشته شده. همه امامان نقش رهبری و هدایت داشته اند. اگر ما منابعی که درباره ی ائمه دیگر وجود دارد را مطالعه کنیم امام زمان(عج) خود را شناخته ایم.

دیدگاه‌ ها در مورد زمینه ‌سازی

در روایات اسلامی، مطالب بسیاری در مورد انتظار و فرج آمده و به منزله بهترین اعمال معرفی گردیده است. رسول گرامی اسلام(ص) می ‌فرماید: بهترین اعمال امت من، انتظار فرج(گشایش) خداوند عزوجل است. هم‌ چنین فرموده‌اند: بهترین عبادت، انتظار فرج است. برداشت ‌های متفاوت از مفهوم انتظار، موجب گردیده تا نظرات متفاوت و متضاد رخ بنماید و بر اساس این برداشت‌ ها، تکالیف متفاوتی ارائه شود. برای روشن ‌شدن وظیفه شیعیان و منتظران واقعی حضرت، بررسی نظریات و دیدگاه ‌ها و در نهایت روش صحیح آن ضروری به نظر می ‌رسد.

زمینه ‌سازی زنان در خانواده

زن به منزله محور اساسی خانواده که بنیان ‌گذار رحم و قرابت است شالوده خانواده را بنیان‌ می ‌گذارد و تأثیرات روحی و روانی زن را نمی ‌توان در خانواده از نظر دور داشت. تأثیر زن را در خانواده می‌ توان از جنبه ‌های مختلف و به صورت مشهود، در نقش مادر و همسر در نظر گرفت. با توجه به اهمیت این دو نقش اساسی که در قرآن نیز بدان اشاره شده است به بررسی نقش زنان در زمینه ‌سازی ظهور می ‌پردازیم.

مادران، مربیان نسل آینده

اسلام، اهمیت ویژه‌ای برای مادران قائل شده است و در قرآن کریم، ضمن سفارش نیکی به پدر و مادر، برای مادر جایگاه ویژه‌ای قرار می‌ دهد؛ چرا که مادر با گوشت و جان خود فرزند را درون خود پرورش می‌ دهد و سختی حمل را بر دوش می ‌کشد و پس از آن با شیر خود کودکش را تغذیه می ‌نماید. حضرت امام، شغل مادری را شریف ‌ترین شغل می ‌شمارند: «این مادر که بچه در دامن او بزرگ می‌ شود، بزرگ ترین مسئولیت را دارد… شریف ‌ترین شغل در عالم، بزرگ کردن یک بچه است و تحویل دادن یک انسان است به جامعه». مادر می ‌تواند با اعمال و رفتار خود، کیفیت بندگی و حمایت از امام را به فرزندان بیاموزد؛ هم‌ چنان‌ که امام حسن مجتبی(ع)، شبانگاه تا صبح ‌گاه، نظاره ‌گر مادر خویش، حضرت زهرا(س) است که از شب تا صبح به عبادت خدا مشغول است و در حق همسایگان دعا می ‌کند. مادر که جلوه‌ گاه عشق به خدا و امام زمان(عج) است و هر صبح‌ گاه خود را با دعای عهد، آغاز می ‌نماید و لقمه‌ای بدون نام خدا بر نمی ‌دارد، گامی جز برای رضای خدا بلند نمی‌کند، ساعات شب و روز خود را با یاد خدا و امام زمانش در خدمت همسر و فرزندانش قرار می ‌دهد، به طور مسلم جلوه‌ گاه تعلیمات نوربخش اسلام می ‌باشد و تأثیرات عمیق باطنی بر روی خانواده خود خواهد نهاد. دعوتی که بر پایه مهر و محبت باشد، همواره پذیرفته می‌ شود و مادر به دلیل جایگاه عاطفی که در خانواده دارد، همواره می ‌تواند جلوه‌ گاه جمال الهی و بهترین انتقال دهنده علوم و معارف اهل ‌بیت(ع) باشد. مادران می ‌توانند با استفاده از شیوه‌ های جدید تربیتی، ضمن تعالی خود، تربیت فرزندان را نیز دو چندان نمایند. جایگاه ارزشی مادران در اسلام چنان بالاست که فردی نزد پیامبر (ص) آمده و از ایشان پرسید: به چه کسی نیکی کنیم؟ پیامبر(ص) فرمودند: به مادرت و مرتبه چهارم که مرد پرسید، پیامبر فرمودند به پدرت تربیت فرزندان صالح در دامان مادران موجب مباهات و افتخار پیامبر اعظم(ص) در روز قیامت به زیادی امت خود خواهد بود.

همسران، یاوران یار

ازدواج، از سنت‌ های پسندیده اسلام است که زن و مرد را در کنار هم قرار می‌ دهد. خداوند، وجود زن را در کنار مرد، مایه آرامش قرار داده است: «و از نشانه‌ های او این‌ که از[نوع] خودتان همسرانی برای شما آفرید تا به وسیله آن ها آرام گیرید و میان تان دوستی و رحمت نهاد». طبیعت زن به دلیل ظرافت، متقاضی محیط آرام و امن است و طبع پرتوان مرد، تاب و تحمل محیط ‌های سخت کاری را دارد. بر همین اساس پیامبر اعظم(ص) در ابتدای زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع)، کارهای داخل منزل را به حضرت فاطمه(س) و کارهای بیرون را به حضرت علی(ع) واگذار نمود که موجب خرسندی حضرت فاطمه(س) شد؛ چرا که از برخورد و معاشرت با مردان معاف شده بود. مردان به لحاظ قوت بدنی و شرایط خاص، مسئولیت جهاد و دفاع را بر عهده دارند، اما زنان به دلیل ظرافت طبع و توانایی کم بدنی از جهاد در میدان جنگ معاف شده‌اند، اما در مقابل، مسئولیت دیگری برای آنان به منزله جهاد معین شده است و آن«خوب شوهرداری کردن» می ‌باشد. چنان‌ چه زنی به وظایف اولیه خود خوب عمل نماید و در شرایط عادی از همسر خود اطاعت کند و در بیرون از منزل نیز با رعایت حجاب و عفاف در وظایف اجتماعی مشارکت نماید، همسر نیز می ‌تواند به خوبی به وظایف اسلامی خود عمل نماید. نقش دیگرِ زنان، در شرایط بحرانی، جنگ و دفاع است که مردان، وظیفه دفاع از دین و سرزمین خود را بر عهده دارند. در این زمان، زنان باید نقش خود را در پشت صحنه به خوبی ایفا نمایند. زنانی که خود را منتظران حضرت می ‌دانند، باید در تمامی صحنه ‌ها در کنار همسر خود باشند و ضمن یاری او، در تربیت فرزندان صالح و رشد و تعالی دینی همسر خود بکوشند و هم پای ایشان در یاری حضرت حجت(عج) کوشا باشند. پایداری زنان در صحنه ‌های پشت جبهه و در سنگر خانه ‌داری و همسرداری، مایه پشت گرمی مردان است و بنیان خانواده را محکم می ‌نماید، و به واسطه استحکام خانواده که جامعه کوچک به شمار می ‌رود، اجتماع انسانی نیز مستحکم می‌ گردد و امکان اجرای احکام اسلامی و عدالت منتظر(مورد انتظار) فراهم می ‌آید.

مطالب مرتبط

1 نظر در “نقش زنان در زمینه سازی ظهور

  1. سردبیر گفت:

    سلام تصویر با متن کاملا مطابق است احسنت بر شما..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *