دانشنامه مهدویت, مباحث اسلامی

خوشا به حال منتظران

 

 

M_127

قالَ اللّه ُ تَبارَکَ وَ تَعالى:
وَ نُـریُد اَنْ نَمُنَّ عَلىَ الذَینَ اسْتُضْعِفُوا فىِ الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الوارِثینَ
(سـوره قصص/۵)

خدواند تبارک و تعالى مى فرماید:
و ما اراده کردیم که بر مستضعفان منّت گذارده و آنها را پیشوایان مردم قرار دهیم و وارث ملک و جاه فرعونیان گردانیم.

انتظار فرج واژه آشنایی است که یکی از بزرگترین دگرگونی‌های جهان را به همراه دارد، دگرگونی برای آن عده از افراد که بی‌صبرانه در اقیانوس متلاطم زندگی، سفینه نجات را می‌طلبند تا با تنها ناخدای کشتی حق و عدالت به سرزمین خوشبختی‌ها قدم گذارند، در همان سرزمینی که صلح، صفا، برابری، برادری، امنیت، رفاه و آسایش و … حاکم باشد، قرآن کریم هم می‏فرماید: ” ما از پیش اطلاع داده‏ایم که وارث اصلی زمین، بندگان‏ صالح و شایسته ما خواهند بود. برای همیشه زمین در اختیار ارباب شهوت و غضب و بندگان جاه و مقام و اسیران هوای نفس نخواهد بود”.

روایات انتظار فرج

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم:) “طوبی للصابرین فی غیبته، طوبی للمقیمین علی محبته”. ینابیع الموده، ج ۳، ص ۱۰۱ .خوشا به حال صبر کنندگان در ایام غیبتش، خوشا به حال پایداران بر دوستی و محبتش.

امیرالمومنین (علیه السلام:) “انتظروا الفرج ولا تیاسوا من روح الله، فان احب الاعمال الی الله عزوجل انتظار الفرج … و المنتظر للفرج کالمتشحط بدمه فی سبیل الله”.بحارالانوار ، ج ۵۲، ص ۱۲۳. انتظار فرج بکشید و از رحمت خدا ناامید نگردید، زیرا محبوب ترین اعمال نزد خدای عزوجل، انتظار فرج است و همانا منتظران فرج مانند شهیدانی هستند که در راه خدا، در خون خود می غلتند.

امام حسین (علیه السلام:) “… اما ان الصابر فی غیبته علی الاذی و التکذیب، بمنزله المجاهد بالسیف بین یدی رسول الله صلی الله علیه و آله”. اعلام الوری، ص۳۸۴ … به تحقیق که صبر کنندگان در غیبتش بر اذیت ها و تکذیب ها مانند مجاهدان با شمشیر در سپاه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هستند.

امام زین العابدین (علیه السلام:) “من ثبت علی و لایتنا فی غیبه قائمنا، اعطاه الله اجر الف شهید مثل شهداء بدر و احد”. کشف الغمه، ج ۳، ص ۳۱۲. هرکه در دوران غیبت قائم ما، بر ولایت ما ثابت قدم باشد، خداوند پاداش هزار شهید مانند شهدای بدر و احد را به او عطا می فرماید.

امام صادق (علیه السلام:) “المنتظر للثانی عشر کالشاهر سیفه بین یدی رسول الله صلی الله علیه و آله یذب عنه”. غیبت نعمانی، ص ۴۱. کسی که منتظر امام دوازدهم است مانند کسی است که در کنار رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و برای دفاع از آن حضرت شمشیر می زند.

امام موسی کاظم (علیه السلام:) “طوبی لشیعتنا المتمسکین بجبنا فی غیبه قائمنا، الثابتین علی موالاتنا و البراءه من اعدائنا، اولئک منا و نحن منهم و قد رضوا بنا ائمه و رضینا بهم شیعه، طوبی لهم ثم طوبی لهم، هم والله معنا فی درجتنا یوم القیامه”. الزام الناصب، ص ۶۸. خوشا به حال شیعیان ما که در غیبت قائم ما بر ما محبت و ولایت و بیزاری از دشمنان ما پایدار ماندند، آنها از ما و ما از آنهاییم و همانا آنان امامت ما را پذیرفتند، ما هم آنها را به عنوان شیعیان خود پذیرفتیم. خوشا به حال آنها و باز هم خوشا به حال آنها، آنها به خدا قسم در درجه ما و در کنار ما در روز قیامت اند.

امام رضا (علیه السلام:) “ما احسن الصبر و انتظار الفرج” منتخب الاثر، ص ۴۹۶. چه بهتر است صبر کردن و انتظار فرج کشیدن.

امام جواد (علیه السلام:) “افضل اعمال شیعتنا انتظار الفرج” غیبت نعمانی، ص ۱۸۰. برترین اعمال شیعیانمان، انتظار فرج است.

امام هادی (علیه السلام:) “لولا من یبقی بعد غیبه قائمکم من العلماء الداعین الیه، و الدالین علیه، و الذابین عن دینه بحجج الله و المنقذین للضعفاء من عبادالله من شباک ابلیس و مردته، لما بقی احد الا ارتد عن دین الله. ولکنهم یمسکون ازمه قلوب ضعفاء الشیعه کما یمسک صاحب السفینه سکانها، اولئک هم الافضلون عندالله عزوجل”. بحارالانوار، ج ۵۱، ص۱۵۶ . اگر نه این بود که پس از غیبت قائم آل محمد، برخی از علما وجود دارند که به سوی او دعوت می کنند و مردم را به حضرتش سوق می دهند و از دینش با استدلال های الهی حمایت می کنند و ضعیفان از بندگان خدا را از افتادن در دام ابلیس و یارانش، رهایی می بخشند، پس به تحقیق هیچ کس نمی ماند جز اینکه از دین خدا بر می گشت. ولی آن عالمان زمان قلوب ضعفای شیعه را می گیرند همان گونه که ناخدای کشتی، سکان و فرمان کشتی را می گیرد و پس آنها نزد خدای عزوجل از همه برترند.

برترین اعمال

در اسلام نیز مسئله انتظار فرج، بسیار قدیمی است که یکی از نشانه‌های سابقه داشتن این اعتقادها، همانا ظهور عده‌ای از مدعیان مهدودیت، از اوائل اسلام به این طرف می‌باشد. در اسلام تا حدی به انتظار فرج اهمیت داده شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آن را برترین اعمال امتش معرفی نموده و امام صادق علیه‌السلام یکی از شرایط پذیرفته شدن اعمال بندگان را انتظار حکومت مهدی عجل‌الله (انتظار فرج) می‌دانند و در جایی دیگر می‌فرمایند که: صبح و شام در انتظار فرج و ظهور باش”

دلیل برتری انتظار فرج نسبت به دیگر اعمال، عدالت خواهى و حقیقت‏جویى است که در فطرت انسان ها نهاده شده است، زیرا آن حضرت با ظهور خویش، حق را احیا و عدالت را در جامعه حاکم خواهد ساخت. دعا براى تعجیل در ظهور ایشان، رسیدن به آرزوهایی است که بشر تشنه رسیدن به آن بوده است.

انتظار اعتقادى است در گرو عمل، عمل کردن به آنچه که فرهنگ انتظار ایجاب مى‏کند. بنابراین انتظار را می توان از دشوارترین تکالیف شرعى محسوب کرد. کشف ویژگى ” انتظار” هضم چرایى عظمت پاداش منتظران را آسان‏تر مى‏کند. امام على(ع) مى‏فرماید: منتظر امر ما بسان کسى است که در راه خدا به خون خود غلتیده باشد.

برمشامم میرسد هر جمعه بوی انتظار

بردلم ترسم بماند آرزوی وصل یار

تشنه ی دیدار یارم….معصیت مهلت بده

تابمیرم در رکابش با کمال افتخار

“اللهم عجل لولیک الفرج”

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *