پاسخ به شبهات

تغیر قبله

eteghadi

با توجه به آیه ۱۴۵ سوره البقره، لطفا اصل داستان تغییر قبله و علت آن را بفرمایید و اینکه آیا یهود و مسیحیان نیز نماز می‌خوانند که نیاز به قبله و اختلاف بر سر آن داشته باشند؟

متن و ترجمه آیه به شرح ذیل می‌باشد:

«وَلَئِنْ أَتَیْتَ الَّذِینَ أُوْتُواْ الْکِتَابَ بِکُلِّ آیَهٍ مَّا تَبِعُواْ قِبْلَتَکَ وَمَا أَنتَ بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ وَمَا بَعْضُهُم بِتَابِعٍ قِبْلَهَ بَعْضٍ و َلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم مِّن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّکَ إِذَاً لَّمِنَ الظَّالِمِینَ» (البقره، ۱۴۵)

ترجمه: و مسلماً اگر براى اهل کتاب هر نشانه و برهانى بیاورى آنها از قبله تو پیروى نخواهند کرد و تو نیز هرگز پیرو قبله آنها نخواهى بود، و نیز برخى از آنها پیرو قبله دیگرى نخواهد شد، و اگر از خواسته‏هاى آنها پس از آن دانشى که به تو رسیده پیروى کنى بى‏تردید در آن صورت از ستمکاران خواهى بود.

الف – از وقتی که حضرت آدم علیه ‌السلام خلق شد و به همراه خانواده در زمین سکنا یافت، امر به نماز شد تا آخرین نبی الهی که حضرت خاتم الانبیاء، محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله می‌باشد. به این چند آیه توجه نمایید:

حضرت ابراهیم علیه‌السلام:

«رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاَهِ و َمِن ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا و َتَقَبَّلْ دُعَاء» (ابراهیم –ع، ۴۰)

ترجمه: پروردگارا، مرا برپادارنده نماز قرار ده و از اولاد من (نیز نمازگزاران قرار ده)، و اى  پروردگار، دعاى مرا اجابت نما.

حضرت اسماعیل علیه‌السلام:

«وَکَانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاهِ و َالزَّکَاهِ و َکَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا» (مریم –ع، ۵۵)

ترجمه: و همواره خاندان خود را به نماز و زکات فرمان مى ‏داد، و نزد پروردگارش پسندیده (مرضی) بود.

حضرت موسی علیه‌السلام:

«إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاهَ لِذِکْرِی» (طه، ۱۴)

ترجمه: به یقین این منم خداى یکتا که جز من معبودى نیست، پس مرا پرستش کن و نماز را به یاد من برپا دار

هارون علیه ‌السلام و امّت موسی علیه‌السلام:

«و َأَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى و َأَخِیهِ أَن تَبَوَّءَا لِقَوْمِکُمَا بِمِصْرَ بُیُوتًا و َاجْعَلُواْ بُیُوتَکُمْ قِبْلَهً و َأَقِیمُواْ الصَّلاَهَ و َبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ» (یونس، ۸۷)

ترجمه: و به موسى و برادرش (هارون) وحى کردیم که براى قومتان (به جاى صحرانشینى) در مصر (مرکز حکومت فرعون) خانه ‏هایى فراهم کنید و خانه‏ هاى خود را رو به روى یکدیگر و به سوى قبله قرار دهید و نماز را برپا دارید، و (اى موسى) مؤمنان را بشارت (پیروزى) ده.

حضرت عیسی علیه‌السلام:

«وَ جَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنتُ و َأَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ و َالزَّکَاهِ مَا دُمْتُ حَیًّا» (مریم، ۳۱)

ترجمه: و (خداوند) مرا هر کجا که باشم وجود پربرکتى ساخته، و تا زنده هستم به نماز و زکات سفارش کرده است.

پس، نماز برای همگان بوده است، هر چند که شکل آن متفاوت بوده است.

ب – در آیه فوق بیان شده که آنها هرگز به قبله یک دیگر و به قبله‌ی تو روی نخواهند آورد. چنان در سوره‌ی کافرون می‌فرماید: به آنها بگو نه من هرگز معبود شما را بندگی خواهم کرد و نه شما هرگز معبود مرا بندگی خواهید کرد.

اگر دقت شود، در آیه فوق، نه سخن از مکه و کعبه معظمه آورده است و نه سخن از سمت و سو و جهت بدن به هنگام عبادتی چون نماز – بلکه سخن از “قبله” آورده است، یعنی با تو هم هدف، همسو، هم جهت و همراه نخواهند شد. به همین جهت، بحث از “تبعیت” آنها می‌نماید و تصریح می‌نماید که آنها هیچ گاه از قبله‌ی تو، “تبعیت” نمی‌کنند، چنان چه از قبله یک دیگر نیز “تبعیت” نمی‌کنند.

ج – بدیهی است که این “تبعیت”، اختصاص به سمت و سوی فیزیکی بدن ندارد، بلکه کار عقل و دل است، یعنی به تو ایمان نمی‌آورند. لذا هر کس که از انبیای الهی “تبعیت” نکند، حتماً از “هوای نفس” خود تبعیت می‌کند، هر چند که نام مسلمان، مسیحی، یهودی و … را روی خود گذاشته باشد.

از این رو در نقطه‌ی مقابل نیز سخنی از کعبه یا بیت‌المقدس نیست، بلکه می‌فرماید: اگر تو از آنها تبعیت کنی، از هوای نفس آنان تبعیت کرده‌ای.

نکته:

از همین مضامین و مفاهیم معلوم می‌شود که “قبله” سنگ و دیوار نیست، بلکه یک “نشان” است برای بندگی. ظاهری دارد، برای ابدان و ظواهر عبادت – باطنی دارد برای روح ایمانی و اخلاص در عبادت.

و البته تردیدی نیست که ظاهر آیه، به ظاهر قبله (کعبه معظمه) نیز دلالت دارد و می‌فرماید: آنها رو به کعبه نخواهند کرد، یعنی مسلمان نخواهند شد، چون کعبه قبله‌ی مسلمانان قرار گرفته است. و جالب آن که با این بیان تصریح می‌نماید که رو کردن آنها به سوی بیت‌المقدس نیز به خاطر خدا و اخلاص در عبادت و پایبندی به دین‌شان نیست، بلکه به خاطر “تبعیت” هوای نفس‌شان است. وگر نه بعد از آمدن وحی و علم به آن، باید تابع می‌شدند.

اگر هوای نفس نبود، در باطن جهت و قبله خداست و ولایت الهی – اگر هوای نفس نبود، ظاهر قبله نیز هر کجاست که خدا تعیین کند و به وسیله‌ی رسولش ابلاغ نماید، لذا تغییر قبله از بیت‌المقدس به کعبه معظمه (که از ابتدا قبله نماز بود)، یک امتحان شد برای مسلمانان تابع و دیگران.

author-avatar

درباره لبیک یا نصر الله

سید حسن نصر الله: آمریکایی ها نمی فهمند که معنی لبیک یا حسین چیست...لبیک یا حسین را بسیار از ما شنیده اند...لبیک یا حسین یعنی تو در معرکه جنگ هستی، هر چند که تنهایی و مردم تو را رها کرده باشند و تو را متهم و خوار شمرند.لبیک یا حسین یعنی تو و اموالت و زن و فرزندانت در این معرکه باشند.لبیک یا حسین یعنی مادری فرزندش را به میدان دفاع می فرستد ...

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *