در شماره گذشته از مجموعه مقالات پیش رو به دورههای مختلفی که تا رسیدن امر الهی بر مومنان میگذرد اشاره نمودیم و دوران تمسخر را به عنوان یکی از سختترین آزمونهای قوم منتظر عنوان کردیم. همچنین، به بررسی برخی شباهتهای دوران ساخت کشتی نوح تا رسیدن امر الهی و دوران وقوع انقلاب اسلامی تا رسیدن امر ظهور اشاره کردیم. در این شماره قصد داریم به برخی ویژگیهای فاصله زمانی میان آغاز نشانههای امر الهی تا رسیدن قطعی آن اشاره نماییم.
بسم الله الرحمن الرحیم
منتظران ظهور حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله) از جایگاه ویژهای نزد حضرت اهل بیت برخوردار میباشند به گونهای بارها بر وجود این جایگاه برتر توسط حضرت رسول و دیگر ائمه تاکید شدهاست تا جایی که روزی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در بین جمعی از اصحاب خود، دو بار فرمودند: «خدایا! دیدار برادرانم را نصیبم کن.» اصحابی که دور حضرت بودند، گفتند: ای رسول خدا، آیا ما برادران شما نیستیم؟ حضرت فرمودند: «خیر، شما یاران من هستید؛ و برادران من قومی هستند که در آخرالزمان به من ایمان می آورند در حالی که مرا ندیده اند. خدا اسامی آنها و پدران آنها را قبل از آن که آنها را از صلب پدرانشان و رحم مادرانشان خارج نماید، به من آموخته است. آنها کسانی هستند که پایداریشان بر دین خود، از راه رونده برخار مغیلان و از نگهدارنده آتش سوزان در دست بیشتر است. آنها در ظلمات، چراغ های هدایت اند و خداوند آنها را از هر فتنه ای در زمین پر از ظلمت نجات می دهد.(۱)
• دوره آغاز بلا برای ستمگران
این دوران در آستانه رسیدن امر الهی برای ستمگران به وقوع میپیوندد؛ در ابتدا این بلا تدریجی است و در نهایت بلای حتمی و قطعی به صورت ناگهانی نازل میگردد.
در مورد قوم نوح نیز همین اتفاق افتاده است. در بعضی از روایات آمده است که وقتی این قوم لجوج از قبول دعوت نوح سر باز زدند، خشکسالی و قحطی، آنها را فرا گرفت و بسیاری از اموال و فرزندانشان هلاک شدند، زنان عقیم گشتند و کمتر بچه میآوردند، نوح به آنها گفت: اگر ایمان بیاورید، همه این مصائب و بلاها از شما دفع خواهد شد، ولی آنها اعتنایی به او نکردند و همچنان سرسختی نشان دادند تا عذاب نهایی فرا رسید و همه را درو کرد.(۲)
بدین صورت به تدریج بلاها و مصائب بر قوم ستمگر نازل میشود و در نهایت آخرین بلا که همان امر نهایی الهی است نازل میگردد.
در آخرالزمان نیز وضع به همین منوال میباشد؛ یعنی همانگونه که پیروان و یاران حضرت حجت نبود ایشان را حس میکنند، این تحسس برای دشمنان حضرت نیز میباشد.
حضرت نوح به قوم خود یک نعمت بزرگ معنوی و پنج نعمت بزرگ مادی را به آنها وعده داد؛ نعمت بزرگ معنوی، بخشودگی گناهان و پاکشدن از آلودگی کفر و عصیان است، اما نعمتهای مادی، ریزش بارانهای مفید و به موقع و پربرکت، فزونی اموال، فزونی فرزندان (سرمایههای انسانی)، باغهای پربرکت و نهرهای آب جاری؛ اما آنها هیچ کدام از این وعدهها را نپذیرفتند و بر استکبار خود اصرار ورزیدند.
• دوره بلای حتمی
دورههایی که تا پیش از این مورد بررسی قرار دادیم، نشانههای عام رسیدن امر الهی بودهاست، اما این امر یک نشانه خاص و حتمی داشت و آن بالا زدن آب از تنور بودهاست:
حَتَّیََّ إِذَا جَآءَ أَمْرُنَا وَ فَارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ فِیهَا مِن کُلٍّ زَوْجَیْنِ اثْنَیْن…;(۳)
تا آن گاه که فرمان ما در رسید و تنور فوران کرد، فرمودیم در آن (کشتی) از هر حیوانی یک جفت حمل کن…”
بعضی از مفسرین و مورخین، آیه فوق را به فوران آب از تنور خانه نوح تفسیر کرده اند و گفته اند، این همان تنوری بوده که حضرت حوا آن را برای پختن نان ساخته و تا زمان نوح باقی بوده است. عده ای دیگر از مفسرین، تنور را کنایه از «سطح زمین» بیان کردهاند؛ یعنی زمین فوران کرد. از امام علی علیه السلام روایت شده که تنور به معنای فجر است؛ یعنی نور فجر به عنوان علامت توفان، ظاهر شد . (۴)
ویژگی فجر این است که زمانی که شب است نوری می زند که نشانه اذان صبح است؛ دوباره هوا تاریک میشود و پس از گذشت اندک زمانی آفتاب طلوع میکند. در روایات ما، وجود مقدس امام زمان خورشید است؛ با توجه به عبارات فوق میتوان گفت قبل از ظهور، فارت التنور اتفاق میافتد یعنی فجر مشخص میشود و پس از اندک زمانی، ظهور به وقوع میپیوندد.
ادامه دارد …
پینوشت:
۱٫ ابی جعفر محمدبن الحسن الصفّار القّمّی، بصائر الدرجات فی فضایل آل محمد(صلی الله علیه و آله)، ص ۱۰۴٫
۲٫ «تفسیر جوان»، جلد ۲۵ صفحه ۵۱ و ۵۲
۳٫ هود،۴۰
۴٫ منهج الصادقین فى الزام المخالفین جلد ۶ صفحه ۲۱۱
منبع:پایگاه اینترنتی مصاف