دانشنامه مهدویت

موعود در دین یهود (بخش ۶)

موعود در دین یهود (بخش ۷)-shia muslim-23912

                  
در این شماره و دو شماره، ان شاءالله به متونی از کتاب مقدس خواهیم پرداخت که به صورت اختصاصی به وضعیت سرزمین بیت‎المقدس در آستانه ظهور منجی اشاره دارد.

در پنج شماره گذشته، به بررسی اختصاصی نگاه به منجی و موعود نهایی در میان پیروان دین یهود، پرداختیم و بر این نکته تاکید داشتیم که آن‎چه به عنوان بشارت منجی در یهود مورد بررسی قرار می‎گیرد، در اصل استناد به کتب مقدس این دین می‎باشد و آن‎چه امروز در قالب نگاهصهیونیسم یهودی و مسیحی به ظهور منجی مطرح می‎گردد، در بسیاری موارد با متون مطروح در کتب مقدس در تضاد و حتی متناقض می‎باشد.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در کتاب بوئیل نبی که از پیامبران پیرو تورات است، بشارت ظهور حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ و نزول حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ و محاکمه‌‌ی اسرائیل در آن روز سرنوشت ساز، چنین آمده است:

«آن گاه جمیع امّت‌ها را جمع کرده به وادی «یهوشافاظ»، ( نام صحرایی در نزدیکی بیت المقدس است که اکنون وادی «قدرون» نامیده می‌شود) فرود خواهم آورد و در آنجا به ایشان درباره‌ی قوم خود و میراث خویش، اسرائیل (را) محاکمه خواهم نمود، زیرا که ایشان را در میان امت‌ها پراکنده ساخته و زمین مرا تقسیم نموده‌اند و بر قوم من قرعه انداخته و پسری در عوض فاحشه داده و دختری به شراب فروخته‌اند تا بنوشند.»(۱)

در بخش دیگری از این کتاب آمده‎است:

«ای همه‌ی امّت‌ها! بشتابید و بیایید و از هر طرف جمع شوید ای خداوند شجاعان! خود را به آنجا فرود آور. امّت‌ها برانگیخته شوند. به «وادی یهوشافاظ» (نام صحرایی در نزدیکی بیت المقدس است که اکنون وادی «قدرون» نامیده می‌شود) برآیند؛ زیرا که من در آنجا خواهم نشست تا بر همه‌ی امت‌هایی که به اطراف آن هستند داوری نمایم.»(۲)

و در همین زمینه در کتاب «عاموس نبی» آمده است که می‌گوید:

«بنابراین، ای اسرائیل! به این طور با تو عمل خواهم نمود، و چون که به این طور با تو عمل خواهم نمود پس ای اسرائیل! خویشتن را مهیّا ساز تا با خدای خود ملاقات نمایی.»(۳)

این فرازها ـ همچنان که ملاحظه می‌شود ـ از نزول حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ و داوری آن حضرت در «یوم الله ظهور» خبر می‌دهند.

•    بشارت ظهور حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ در کتاب حجّی نبی

در این کتاب نیز که یکی از کتاب‌های انبیای پیرو تورات است، بشارت ظهور حضرت «بقیه الله» ـ علیه السّلام ـ بدین گونه آمده است:

«یَهْوَه صبایوت چنین می‌گوید: یک دفعه‌ی دیگر ـ و آن نیز بعد از اندک زمانی ـ آسمان‌ها و زمین و دریا و خشکی را متزلزل خواهم ساخت، و تمامی امت‌ها را متزلزل خواهم ساخت، و فضیلت جمیع امت‌ها خواهد آمد. …. این خانه را از جلال خود پر خواهم ساخت… جلال آخر این خانه از جلال نخستینش عظیم‌تر خواهد بود، و در این مکان سلامتی را خواهم بخشید.»(۴)

به نظر می‎رسد منظور از خانه در این فراز شهر بیت المقدس و مکان، مسجد الاقصی می‎باشد.
در کتاب «هوشیع نبی» در مورد بازگشت حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ خطاب به قوم یهود آمده است:

«و من برای افرایم (نام پسر دوم حضرت یوسف علیه السّلام) مثل شیر و برای خاندان یهودا (نام پسر یعقوب و برادر بزرگ یوسف از مادر دیگر به نام لیا ـ لایالیا ـ است، و طایفه‎ای از پادشاهان بنی اسرائیل از نسل او می‎باشند) مانند شیر ژیان خواهم بود. من خودم خواهم درید و رفته خواهم ربود و رهاننده نخواهد بود.
من روانه شده به مکان خود خواهم برگشت تا ایشان به عصیان خود اعتراف نموده روی مرا بطلبند، در تنگی خود صبح زود مرا خواهند طلبید.»(۵)

باید گفت که در روایات اسلامی به صورت گسترده‌ای از نزول حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ گفتگو شده است و به طوری که در اعتقادات کلی پیروان تمامی مذاهب اسلامی پیرامون بازگشت حضرت مسیح آمده‎است که  ایشان در زمان ظهور حضرت بقیه‎الله الاعظم (عج الله) به زمین بازگشته و نماز خود را بر حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ اقتدا می‎کند و ایشان را تأیید کرده و در ردیف یکی از معاونان آن حضرت قرار می‌گیرد.(ان‎شاءالله)

ادامه دارد…

پینوشت:
۱٫    کتاب مقدس، کتاب بوئیل نبی، ص۱۳۲۷، باب ۳، بندهای ۲ و ۳٫
۲٫    کتاب مقدس، کتاب بوئیل نبی، ص۱۳۲۸، باب ۳، بندهای ۱۲ و ۱۳
۳٫    تورات ، کتاب عاموس نبی، ص۱۳۲۳، باب ۴، بندهای ۱۲ و ۱۳
۴٫    تورات،کتاب حجّی نبی، ص۱۳۶۷، باب ۲، بندهای ۶ ـ ۹
۵٫    تورات، کتاب هوشع نبی، ص۱۳۱۴، باب ۵، بندهای ۱۴ و ۱۵

پیشنهاد سردبیر:

مقاله:

موعود در دین یهود (بخش اول)

موعود در دین یهود (بخش دوم)

موعود در دین یهود (بخش سوم)

موعود در دین یهود (بخش چهارم)

موعود در دین یهود (بخش پنجم)

author-avatar

درباره کیان آرامش

به داد اسلام برسید،و بدانید که خدا محتاج به عبادت و استعانت شما نیست. اگر دین او را یاری نکنید،او دینش را به امتی دیگر می سپارد. (طلبه شهید محمد فاضلی)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *