احکام تکلیفی, علوم قرآنی, فعالیت های فرهنگی, مباحث اسلامی

فتاوای حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد گروههاى منحرف و ضاله

فتاوای حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد گروههاى منحرف و ضاله

 

سؤال ۱ـ گروهى از مردم عقیده دارند که خداوند (نعوذ بالله) در حضرت على(علیه السلام)حلول کرده، که در فارسى به (على اللّهى) مشهور هستند، و به زبان ترکى آنها را (گوران) مى خوانند، و به بیان خودشان (اهل حقّ) گفته مى شوند. این فرقه در شهر ما زیاد هستند، و با همه رفت و آمد دارند، و هفته اى یک بار در خانقاه جمع مى شوند، و در آن جلسه یکى از کتابهاى آنها براى سر سپردگان قرائت مى شود. علایم ظاهرى آنها این است که سبیل هایشان را اصلا اصلاح نمى کنند، تا حدّى که دهانشان را مى پوشاند. در زمانهاى قدیم به علّت آگاهى دادن روحانیّت، مردم چندان با اهل این فرقه معاشرت نداشتند، نه از آنها دخترى مى گرفتند، و نه به آنها دخترى مى دادند، و حتّى قبرستان آنها از قبرستان دیگر مسلمانان جدا بود. ولى بعد از انقلاب اسلامى، به خصوص در چند سال اخیر، که صوفیگرى را تبلیغ مى کنند، به خود جرئت داده و تشکیلاتى کار مى کنند، و عقاید خود را مرموزانه ترویج و اشاعه مى دهند، و از مسلمانان کسانى هستند که آگاهانه و یا نا آگاهانه دختران خود را به پسران این فرقه مى دهند، یا از افراد این فرقه فاسد براى آشپزى مراسمات مسلمان دعوت مى کنند. نظرتان پیرامون این گروه و حشر و نشر با آنها چیست؟

جواب: با توجّه به آنچه درباره عقیده طایفه گوران، که در آن منطقه هستند نوشته اید، آنها گروهى منحرف و دور از حقیقت اسلامند. آنها را تا مى توانید توجیه و ارشاد کنید، و اگر از عقاید خود دست بر ندارند، از آنها دورى کنید.

سؤال ۲ـ با عنایت به این که در منطقه آذربایجان شرقى در ارتباط با (بابک خرمدین) و افکار وى، شبهاتى ایجاد شده، خواهشمند است نظر مبارک خود را در ارتباط با ایشان مرقوم فرمایید. ضمناً بفرمایید که صرف بیت المال در راستاى اشاعه نام و یاد ایشان چه حکمى دارد؟

جواب: نامبرده داراى انحرافات مهمّى بوده، و سزاوار است به خاطر تعصّبات قومى دنبال او را نگیرند، و صرف بیت المال و غیر بیت المال در این راه جایز نیست.

سؤال ۳ـ همه اهالى منطقه ما شیعیان دوازده امامى اند، امّا از نظر علمى، فرهنگى (چه دنیوى و چه دینى) خیلى عقبند. و بخاطر اهمیّت فراوان آن، سیّاحان شرق و غرب براى کوه نوردى وارد این منطقه مى شوند، و با توجّه به ضعف فرهنگى و نبودن امکانات و مدارس، افراد فوق براى مردم مراکز فرهنگى تأسیس، و باغات احداث مى کنند، و مردم ساده که از عواقب آن اطّلاعى ندارند، تحت تأثیر قرار مى گیرند. آیا در چنین مناطقى، زمین دادن به غیر مسلمانان براى احداث مراکز فرهنگى، و فرستادن فرزندانشان به آن مراکز، جایز است؟

جواب: با شرحى که نوشته اید، کمکهاى این گروه مشکوک یا مقطوع الفساد است. مؤمنین باید از آنها بپرهیزند، و فریب نقشه هاى دشمنان را نخورند. ولى اگر از کشورهاى مسلمان، یا بى طرف، یا مراکز جهانى کمکهاى بى قید و شرط و آبرومندانه اى شود، پذیرش آن ضررى ندارد. ضمناً مردم مى توانند از نصف سهم مبارک امام زیر نظر روحانیون معتمد محلّ به جاى این گونه کمکها استفاده کنند.

author-avatar

درباره کیان آرامش

به داد اسلام برسید،و بدانید که خدا محتاج به عبادت و استعانت شما نیست. اگر دین او را یاری نکنید،او دینش را به امتی دیگر می سپارد. (طلبه شهید محمد فاضلی)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *