حدیث پژوه, مباحث اسلامی

دخترم

دخترم-فاطمیه

احادیثی درباره حضرت زهرا(سلام الله علیها):
سليم مى‏گويد: از سلمان فارسى شنيدم كه مى‏گفت: در مرضى كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله از دنيا رفت نزد آن حضرت نشسته بودم. حضرت زهرا عليها السّلام وارد شد و چون حال ضعف پيامبر صلى اللَّه عليه و آله را ديد بغض گلويش را گرفت بطورى كه اشك بر گونه ‏هايش جارى شد.
پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود: دخترم‏، چرا گريه مى‏كنى؟ عرض كرد: يا رسول اللَّه، بعد از تو بر خودم و بر فرزندانم از بى‏اعتنائى مردم و تضييع حقّمان مى‏ترسم.
كرامت خداوند به حضرت زهرا عليها السّلام‏
دخترم‏، آيا نمى‏دانى از جمله كرامت‏هاى خداوند بر تو آن است كه تو را به ازدواج بهترين امتم و بهترين اهل بيتم در آورده است. او كه در قبول اسلام از همه پيشتر، در حلم و بردبارى از همه بالاتر، در علم از همه بيشتر، روحش از همه بزرگوارتر، زبانش راستگوتر، قلبش شجاعتر، دستش بخشنده‏تر، نسبت به دنيا از همه زاهدتر، و در كوشش و جديّت از همه شديدتر است.
حضرت زهرا عليها السّلام از آنچه پدرش فرمود مسرور و خوشحال شد.
دخترم‏، ما اهل بيتى هستيم كه خداوند هفت چيز به ما عطا كرده كه به احدى از اوّلين و آخرين بجز ما عطا نكرده است: من آقاى پيامبران و مرسلين و بهترين آنانم، و جانشين من بهترين جانشينان است، و وزيرم بعد از من بهترين وزيران است، و شهيد ما بهترين شهيدان است، كه مقصود عمويم حمزه است.
حضرت زهرا عليها السّلام عرض كرد: يا رسول اللَّه، آيا او آقاى شهيدانى است كه همراه تو كشته شده‏اند؟ فرمود: نه، بلكه آقاى شهيدان از اوّلين و آخرين- بجز انبياء و اوصياء- است

حضرت زهرا عليها السّلام فرمود:! اى مردم شما را بخدا قسم مى‏دهم، آيا از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نشنيديد كه مى‏فرمود: «دخترم‏ فاطمه سيّده زنان اهل بهشت است»؟ گفتند: آرى بخدا قسم اين را از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيديم. فرمود: «آيا سيده زنان اهل بهشت ادّعاى باطل مى‏كند و آنچه حقّش نيست مى‏گيرد؟ اگر چهار نفر بر عليه من به فحشا شهادت دهند يا دو نفر به سرقت شهادت دهند، آيا سخن آنان را بر عليه من تصديق مى‏كنيد»؟
پیامبر اکرم صلی اللع علیه و آله فرمود:
اى سلمان، خداوند توجهى به زمين كرد و مرا از ميان اهل زمين انتخاب كرد. سپس نظر دوّمى نمود و برادرم على را از ميان آنان انتخاب كرد. و به من امر كرد و من هم سيّده زنان اهل بهشت را به ازدواج او در آوردم.
سپس نظر سومى نمود و فاطمه و جانشينان را انتخاب كرد: يعنى دو پسرم حسن و حسين و بقيّه آنان از فرزندان حسين. آنان با قرآن و قرآن با آنان است. قرآن از ايشان جدا نمى‏شود و آنان از آن جدا نمى‏شوند مانند اين دو- و حضرت دو انگشت سبّابه خود را كنار هم قرار دادند- تا آنكه يكى پس از ديگرى بر سر حوض كوثر بر من وارد شوند.
آنان شاهدان خداوند بر خلقش و حجّت او در زمينش هستند. هر كسى آنان را اطاعت كند خدا را اطاعت كرده و هر كس از آنان سرپيچى كند از خدا سرپيچى كرده است. همه آنان هدايت‏كننده و هدايت شده‏اند.

اى دخترم‏! آيا نمى‏دانى از كرامات خداوند كه شامل حالت گشته آن كه؛ همسرت بهترين امت من و بهترين خاندانم مى‏باشد؛ نخستين‏شان در پذيرفتن اسلام و بزرگترين‏شان در بردبارى و بيشترين‏شان در دانش و گرامي ترين‏شان در جان و راستگوترين‏شان در زبان و شجاع‏ترين‏شان در قلب و بخشنده‏ترين‏شان در مال و پارساترين‏شان در دنيا و سخت‏كوش‏ ترين‏شان در اجتهاد است! فاطمه از گفته‏ هاى رسول خدا، دلشاد و خوشحال شد.

author-avatar

درباره بسیجی

حب الحسین رشته تحصیل ماست. دانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی-کلام... طلبه سطح سه حوزه http://karbala-2.kowsarblog.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *