پزشکی وسلامت, مقالات

تاریخچه بعضی از خوراکیهای قرآن

تاریخچه بعضی از خوراکیهای قرآن:

خرما

تاریخچه کاشت خرما:

درخت خرما در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری ، از جمله ایران پرورش می یابد، با این که خستگاه آن را میانه عربستان و شمال آفریقا ذکر می کنند ولی بررسی های علمی آن را به گونه ای به نام علمی(P.H.sivestn….) که در هندوستان می روید نسبت می دهند.

باستان شناسان احداث نخلستان ها را به پنج هزار سال پیش نسبت دادند زیرا نامی از آن بر لوحه های گلی پنجاه صد پیش یافتند در ایران نخل خرما از دوران باستان و پیش از هخامنشی کشت می شده است در ادبیات ساسانی از جمله در کتاب بند هشن از نخل یاد شده است.

منابع چینی از ایران به عنوان سرزمین نخل خرما که در نزدشان به نام عناب پارسی و عناب هزار ساله مشهور بوده ،یاد کرده اند در پایان سده نهم میلادی نخل خرما را از ایران به چین برده و در آنجا کشت کرده در میان کشورهای اروپایی اسپانیا پیشینه بیشری در کشت خرما دارند.

2

تاریخچه انجیر:

انجیر معمولی بومی ایران آسیای صغیر و سوریه است در طول تاریخ درختان انجیر به عنوان یکی از میوه های باستانی توسط تمدن کهن پرورش داده شده اند . تعداد نیمه سنگوهره از انجیر مربوط به نه هزار و چهارصد –نه هزار و دویست سال قبل از میلاد در روستای گیلکان (1) و در دره فراتیافت شده است ،یعنی زمانی قبل از اهلی کردن گندم ،جو و حبوبات و در نتیجه ممکن است اولین محصول شناخته شده ئاز کشاورزی باشد . گفته می شود که انجیر تقریبا همزمان با برنج و احتمالا پنجاه هزار سال قبل از اهلی کردن محصولات کشاورزی مانند گندم ،چاودار ،ارزن و یا هر گیاه دیگر کشت و پرورش داده شده است .

از انجیر به خاطر شاخ و برگ زیبا ،مزه شیرین و فواید میوه آن در کتب دینی کهن یاد شده و در تورات 37 مرتبه ،در انجیل 13 مرتبه و در قرآن کریم یک مرتبه از آن نام برده شده است .

انگور

تاریخچه انگور:

انگور یکی از مهمترین میوه هایی است که از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده بشر قرار گرفته است . به طور کلی دو نظریه متفاوت در مورد دیرنگی انگور وجود دارد عده ای معتقدند که انگور ،حتی قبل از پیدایش غلات ،مورد استفاده بشر قرار گرفته است . انگور به طور وحشی و به مقدار فراوان در جنگلها وجود داشته و انسان های نخستین از برگ و میوه آن بهره می جستند .

این میوه در مناطقی که حد اکثر دمای آن بیش از چهل درجه سانتی گراد زیر صفر نباشد بهتر رشد می کند .

انار

تاریخچه انار:

زادگاه انار که نام علمی آن (پونیگا گرانکوم) می باشد ،ایران است ،هر چند نوع خودروی آن در هندوستان (در کوه های هیمالیا) افغانستان و سوریه می روید .

انار میوه ای خوشمزه و آبدار و از روزگاران بسیار قدیم برای مصارف پزشکی اهمیت بسیار داشته است . در باغ های معلق بابل درخت انار بسیار کاشته بوده اند و در مصر باستان انار را میشناختند . در زمان حضرت موسی انارهای بسیار مرغوب در فلستین ،سوریه و لبنان کاشته می شد . شهر رمّن به واسطه انار مرغوب ،رمان (انار) شهری معروف بود .کاشت انار در منطقه مدیترانه و آشورهای شرقی مانند هندوستان در زمانهای آخر متداول شد . امّا پس از نفوذ اسلام در اسپانیا کاشت انّار در آن سرزمین معمول شد و در قرن سیزدهم میلادی در انگلستان متداول گردید . بعدها اسپانیا این میوه پرارزش را به دنیای جدید یعنی مکزک و فلوریدا بردند .تقریبا در تمام منطقه گرمسیر و معتدل می روید .نوع انار مرغوب از ایران ،ترکیه ،افغانستان،سوریه،مراکش و اسپانیا وارد می شود.

زیتون

تاریخچه زیتون:

زیتون گیاه بومی اسپانیایی صغیر می باشد که در حدود 60000هزار سال پیش از طریق ایران ،سوریه و فلستین به بقیه نواحی مدیترانه گسترش یافته است .

زیتون از قدیمی ترین درختان شناخته شده در جهان می باشد .این درخت در جزیره کرت 3000 سال قبل از میلاد به عنوان منبع ثروت پادشاهی تمدن باستان مفرغ جزیره کرت به حساب می آید . کشت زیتون به یونان قدیم و پس از آن به روم گسترش یافت و همزمان به استیلای رومی ها ،آنان زیتون را با خود به مناطق مختلف بردند

1400سال پیش پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) پیروانش را به استفاده از روغن زیتون جهت استعمال خارجی توصیه می کردند و خودشان نیز از روغن زیتون استفاده می کردند . استفاده ا این روغن در بسیاری از مذاهب و فرهنگها دیده شده است . همچنین از آن در مراسم ویژه ای استفاده می شده است در آیین غسل تعمید در کلیساهای مسیحی ،روغن مقدس که معمولا روغن زیتون بوده است به عنوان تدهین و روغن مالی استفاده می شد .همانند انگور مبلغان مذهبی مسیحی درخت زیتون را با خود به عنوان منبع غذایی به کالیفرنیا بردند .روغن زیتون همچنین به عنوان تدهین پادشاهان قدیم یونانی و کلیمی نیز استفاده می شد .

خیار

تاریخچه خیار:

خیار گیاهی است یکساله و با نام علمی کیوکومیس (2) ساتیوم از خانواده کدوبیان است که دارای گلهای زرد رنگ است .در بعضی کتب،هندوستان را مرکز و خواستگاه اصلی خیار وعده ای نیز نامعلوم می دانند .

حدود 3000سال پیش از میلاد مسیح گیاه خیار به کشورهای دیگر انتقال داده شده است و سپس در سال 1540به کشور فرانسه و 5 سال بعد از آن به فلوریدا منتقل شد . اکنون گونه هایی را که مشاهده می کنید به صورت بذرهای هیبرید در گلخانه ها کشت می شوند که تقریبا تولید بالاتر و مقاومت بالاتری دارند .

ریشه خیار سطحی و گسترده است . فقط تعداد معدودی از ریشه ها می توانند بیش از عمق 5/. متری نفوذ کنند . انشعابات زیاد اطراف ریشه با عث می شود تا سیستم ریشه ای این گیاه سطحی و در عمق کمی از خاک قرار گیرد ولی در خاک های سبک می توانند تا عمق 80سانتی متری نفوذ کنند.

» پی نوشت هــا:—————————————————————————-

(1)در دره ادرن ، در 13 کیلومتری شمال جریچو در فلسطین اشغالی.

(2) cucumis sativus

©: کپی برداری با ذکر منبع ونویسنده مقاله جایز می باشد.

نویسنده : ثریا فاتحی خواه

منبع : مبلغان سایبری چهارده خورشید 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *