خواهران مبلغ, دانشنامه مهدویت

بهترین مرجع شناخت حجت خداوند

قال رسول الله صلّى الله عليه وآله: من مات ولم يعرف إمام زمانه، مات ميتة جاهلية( شرح العقائد النسفيّة: 232)
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: هر كس بميرد در حالى كه امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلى از دنيا رفته است.

من-مات-ولم-یعرف

بهترین مرجع شناخت حجت خداوند:
قرآن، معجزه جاویدان، نقشه راهِ چگونه بودن و زیستن، حقی که باطل در آن راه ندارد و مورد اتفاق تمام فرق مسلمان است، کتابی است که هرگز نظیری به خود ندیده است و نخواهد دید. چنین کتابی بهترین و مطمئن ترین مرجع شناخت حجت خداوند متعال به شمار می آید.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله خاتم رسولان و دین اسلام، آخرین و کاملترین دین است، بنابراین معجزه او هم برهمین اساس متفاوت و ابدی است و در طول تاریخ دیگران را با آوردن کتابی همانند قرآن یا ده سوره مثل آن یا سوره ای همانند آن و یا سخنی هم سنگ این کلام به مبارزه دعوت کرده که اصطلاحا آن را «تحدی» می گویند.
موضوع اعجاز قرآن، با اشاره به چند نکته مورد تاکید است:
1. تحدی قرآن فقط درباره فصاحت و بلاغت نیست، بلکه مطلق است و همه عرصه ها را دربر می گیرد و مخاطب آن تمام افراد بشر است.
2. قرآن کریم درباره علوم طبیعی و ماوراء طبیعی اظهار نظر کرده آن هم در زمانی که جهل، شرق و غرب عالم را فرا گرفته بود، اما با گذشت صدها سال از نزول قرآن و با این پیشرفت شگفت انگیز علمی بشر، هرگز ثابت نشده است که مطلبی از مطالب قرآن باطل و یا دست کم ناقص بوده است خداوند می فرماید:
«هیچ گونه باطلی از پیش رو و از پشت سر در آن راه ندارد (این) از طرف خداوند فرزانه و ستوده، نازل شده است.» فصلت آیه 42
بهترین راه حجت خداوند
3. تحقق دقیق و صد در صد پیش گویی های قرآن و اخبار غیبی آن از سویی و دقیق بودن بیانات تاریخی و شرح گذشت اقوام و ملل گذشته از سویی دیگر خود شاهد صدقی است بر حقانیت و اعجاز قرآن.
4. قرآن در گسترده ترین سطح، بشر را به تفکر، تعقل، تحقیق و ژرف اندیشی دعوت کرده است، (تفسیر آیه بیست سوره لقمان) اگر صاحب این کلام، ذره ای در حقانیت خود و حق بودن کلامش شک داشت هرگز بشر را به چنین امری دعوت نمی کرد.
نکته جالب اینکه هر چه بشر در مسیر علم و معرفت گام های بلندتری برمی دارد، بسشتر به عظمت قرآن پی برده و اعجاز آن را بهتر درک می کند و علما و دانشمندان بیش از دیگران از این سفره وحیانی بهره می برند.
5. فرق بین معجزه و سایر امور خارق العاده، مثل سحر و کهانت و یا کارهای که با مرتاض ها و امثال آنان انجام می دهند، این است که گرچه هر دو مستند به اسبابی هستند که برای عموم بشر و غیر متخصصان قابل لمس نیست، ولی درمورد دوم دیگران هم می توانند با کسب آن تخصص، همانند آن را بیاورند، مثلا با تحمل ریاضت های شدید همان کارهایی که مرتاض ها انجام می دهند، انجام دهند، اما در معجزه هرگز چنین امری امکان پذیر نیست و تا به حال کسی نتوانسته و در آینده هم نخواهد توانست کاری را که انبیای عظیم الشأن الهی به عنوان معجزه انجام دادند، انجام دهند.
6. خداوند متعال بر اساس رحمت واسعه خود، هر ازچندگاهی برای توجه دادن بشر به این حقیقت و اتمام حجت بر آنان، روزنه هایی از غیب را نشان می دهد تا شاید ایمان مردم به این کتاب آسمانی بیشتر گردد. ماجرای کربلایی کاظم و دکتر هفت ساله (آقای محمدحسین طباطبایی) از این نمونه است.

پی نوشت:
برگرفته شده از کتاب قافله سالار مؤلف: محمود اباذری
ادامه دارد …

مبلغان سایبری چهارده خورشید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *