روانشناسی اسلامی

بدون عینک ببینید

بدون عینک ببینید:…thQI5BSYBV

در دنيا هم مردمان خوش‌بين وجود دارد و هم مردمان بدبين و واضح است كه بدبين‌ها بيشتر به چشم مي‌آيند. آنها مرتباً انتقاد مي‌كنند، هميشه انتظار بدترين‌ها را دارند. هرگز جنبه‌هاي مثبت يك حادثه و اتفاق را در نظر نمي‌آورند و ديگران هميشه مي‌گويند : كه از مصاحبت آنها لذت نمي‌برند همان جمله كليشه‌اي معروف كه همه آنها را شنيده‌ايم، درباره اين افراد صدق مي‌كند : اين‌ها هميشه نيمه خالي ليوان را مي‌بينند. آيا شما هم از اين دسته‌ايد؟

اگر پاسخ مثبت است، بهتر است به خواندن ادامه دهيد.

شما هم در اصل از اين حالت راضي نيستيد چرا كه اين نگاه تلخ و منفي به زندگي بيش از همه خودتان را مي‌آزارد. مي‌خواهيد آن را عوض كنيد اما مثل يك عادت به اين عينك سياه خو گرفته‌ايد. راه حل دورانداختن اين عينك آسان است اما اجرايش چندان ساده نبوده و دشوار هم هست ما به باورهاي قديمي‌مان كه البته تمامي آنها درست هم نيستند عادت مي‌كنيم و به واقع مي‌ترسيم كه سرمان را از پيله تاريك اين عقايد بيرون آوريم و بزرگترين اشكال آنها اين است كه اجازه نمي‌دهند از زندگي لذت ببريم. مثلاً فكر مي‌كنيم كه هرچه در گذشته ما رخ داده آينده ما را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد. به همين خاطر وقتي كه در گذشته خطايي مرتكب شده يا شكست خورده باشيم، نگران مي‌شويم؛ درباره تأثير گذشته بر آينده خودمان را سرزنش مي‌كنيم كه چرا اينچنين خطا كرده‌ايم و مي‌ترسيم كه اين پيشامد آينده‌مان را نيز خراب كند. بدين ترتيب با زندگي در گذشته و نگراني براي آينده، لذت و ارزش زندگي اين لحظه و امروز را از دست مي‌دهيم.

حالا با اين تفاسير چگونه مي‌توانيم «هنر زندگي در اكنون» را فراگيريم؟ قبل از هر چيز بايد گفت كه ما هميشه مي‌توانيم انتخاب كنيم. انتخاب كنيم كه از زندگي لذت ببريم يا اين كه در تلخي و افكاري تاريك روزگار را سپري كنيم. همگي مختاريم كه شادي و خوشبختي را به خودمان و ديگران هديه كنيم يا افكاري تلخ، آشوب‌زده و منفي را بر زندگي‌مان حاكم كنيم اگر مي‌خواهيد از اين سيكل معيوب خارج شويد، نيل به شادي، خوشبختي و تفكري سالم را هدف پيش روي خود قرار دهيد. هرگاه كه احساس كرديد، آن افكار سياه دارند دوباره غالب مي‌شوند،‌ فوراً به سوي هدفتان رو كنيد.

عامل ديگري هم در خلق اين عينك سياه موثر است. وقتي ما سعي ‌كنيم افكار، اعمال و احساسات ديگران را كنترل كرده و آنها را مطابق ميل خودمان كنيم، موفق نمي‌شويم و همين شكست باعث مي‌شود كه منفي‌بافي هم بخشي از شخصيت ما شود. بدانيد كه ما نمي‌توانيم ديگران را تغيير دهيم. بايد طرز نگرش خود را به جهان و ديگران عوض كنيم.

راه ديگري نيز هست. اگر سعي كنيم در هر حادثه‌اي كه با آن مواجه مي‌شويم، هر پديده‌اي كه مشاهده مي‌كنيم و هر كسي كه با او برخورد مي‌كنيم، نكته مثبتي كشف كنيم، چهره دنيا زيباتر خواهد شد. پيدا كردن زيبايي، از كند و كاو زشتي‌ها، لذت‌بخش‌تر و شادي‌آورتر است.

انجام يك كار ديگر هم مفيد خواهد بود. اگر شادي و خوشبختي‌تان را با ديگران شريك شويد، دو چندان لذت خواهيد برد. قبل از اين كه كسي از شما كمك بخواهد، به او كمك كنيد. بدون قيد و شرط و بدون انتظار هيچ پاداشي به اطرافيانتان مهرباني كرده به آنها عشق بورزيد و شايد مهمترين روش حل مشكل بدبيني اين باشد كه ياد بگيريد خود و ديگران را ببخشيد. اين بخشش بايد از ته دل باشد و فقط اين نيست كه بگوييد : «من تو را مي‌بخشم» بخشش واقعي احساس گناه، ترس، شرمندگي، خشم، افسردگي و تنفر را نابود مي‌كند و آرامش، آسودگي خيال و شادي را برايمان به ارمغان مي‌آورد.

دانستن نكات بالا يك چيز است و به عمل درآوردن آنها چيزي ديگر تغيير عادات و باورهاي گذشته آسان نيست و به زمان طولاني نياز دارد. اما ارزشش را دارد. اگر مي‌خواهيم به آنچه كه به آن ايمان داريم، عمل كنيم، پشتكار قويترين انگيزه است. كندن عينك سياه دشوار است اما وقتي بتوانيم رنگ‌هاي واقعي اطرافمان را ببينيم، زندگي نيز به ما لبخند خواهد زد.

مترجم : آذين صحابي

مطالب مرتبط

1 نظر در “بدون عینک ببینید

  1. سلام واحسنت واقعاً جالب بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *