پاسخ به شبهات, خواهران مبلغ

چرا على‏ بن ابى‏ طالب علیه السلام نام خلفا را بر فرزندانش نهاد؟

                           imamali1

چرا على‏ بن ابى‏ طالب علیه السلام نام خلفا را بر فرزندانش نهاد؟
پاسخ‏
مى‏دانیم که نام‏هاى سه خلیفه، نام‏هاى مخصوص این سه نبود، بلکه قبل و بعد از اسلام، چنین نام‏هایى در میان عرب شایع و رایج بود. پس این نامگذارى، هرگز دلیل بر علاقه به مقام خلافت و اداره کنندگان آن نیست. شما مى‏توانید با مراجعه به کتاب‏هاى رجالى؛ مانند الاستیعاب نوشته ابن عبد البر و اسد الغابه نوشته ابن اثیر، صحابه‏اى را که نام ابو بکر، عمر یا عثمان داشتند، ملاحظه فرمایید.
ما، در این جا، تنها به یک کتاب به نام «اسدالغابه فى معرفه الصحابه» بسنده مى‏کنیم و از کسانى نام مى‏بریم که نام آنان «عمر» بود.
۱٫ عمر الأسلمى ۲٫ عمر الجمحى ۳٫ عمربن الحکم ۴٫ عمربن سالم الخزاعى ۵٫ عمر بن سراقه ۶٫ عمر بن سعد الأنمارى ۷٫ عمر بن سعد السلمى ۸٫ عمر بن سفیان ۹٫ عمر بن ابى سلمه، ۱۰٫ عمر بن عامر السلمى، ۱۱٫ عمر بن عبید اللَّه ۱۲٫ عمر بن عکرمه ۱۳٫ عمر بن عمرو اللیثى ۱۴٫ عمربن عمیر ۱۵٫ عمربن عوف ۱۶٫ عمر بن غزیه ۱۷٫ عمر بن لاحق ۱۸٫ عمر بن مالک بن عقبه ۱۹٫ عمربن مالک الأنصارى ۲۰٫
عمربن معاویه الغاضرى ۲۱٫ عمربن یزید ۲۲٫ عمر بن الیمانى.
اینها کسانى هستند که ابن اثیر آورده و اگر تابعان راهم، که نامشان‏ عمر بوده، بر آن‏ها بیفزایید، تصدیق خواهید کرد که این نام و نام‏هاى دیگر خلفا، از اسامى معروف میان عرب جاهلى و اسلام بوده و هرگز از شنیدن این نام، تنها آن سه نفر به ذهن تداعى نمى‏کرد.
افزون بر این، وجه دیگرى نیز در این نام‏گذارى بوده که در پاسخِ پرسش ششم خواهد آمد.
بنابراین، تنها با نام‏گذارى نمى‏توان همه ستم‏هایى را که در تاریخ بر اهل بیت علیهم السلام روا شده، انکار کرد.
گذشته از این، اگر وضعیت خفقان، وحشت و فشار بر شیعیانِ آن روزگار را در نظر آوریم، خواهیم دید ائمه معصوم از اهل بیت براى نجات شیعیان ناگزیر دست به اقداماتى مى‏زدند که در نظر شرع جایز بود؛ از جمله:
نام خلفا را بر فرزندانشان مى‏نهادند. با بزرگان صحابه، به وسیله ازدواج، پیوند خویشاوندى برقرار مى‏کردند تا از این فشارها بکاهند و دستگاه ظلم بنى امیه و بنى عباس نتوانند به این بهانه که آنان با خلفاى سه‏گانه معارض‏اند، از سادگى مردم سوء استفاده کرده، عرصه را بر آنان و شیعیانشان سخت بگیرند و دست به قتل و غارت بزنند.

کتاب پاسخ جوان شیعی ص۴۷

author-avatar

درباره بسیجی

حب الحسین رشته تحصیل ماست. دانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی-کلام... طلبه سطح سه حوزه http://karbala-2.kowsarblog.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *