کمی مشکل بود تشخیص دهی زن است یا مرد. پوست صاف و شفاف ابروهای تمیز و حتی ناخن های مانیکور شده اش از ظاهر مردانه چیزی باقی نگذاشته بود. از مشتری های ثابت پیرایشگاه های مجهز شهر محسوب میشود . آنها که سادگی کار سلمانی های قدیم با یک قیچی و شانه و ماشین اصلاح را بر هم زده اند و هزینه هاشان سر به فلک می ساید ! سالن های و مجهزی که از همان شانه و قیچی ساده تا ابزار پیچیده و عجیب و رنگ و مش و صاف کردن و فر کردن موی مردان را در خود جای داده اند ژورنال های متعددی که مدلهای ابرو در آن به تصویر کشیده شدهاند هم به آرایشگران در به فراموشی سپردن چهره مردانه کمک می کند . اگر زمانی مرد را با دست های پینه بسته می شناختند و زبری دست مرد بود که میزان کار و تلاشش را نشان می داد ؛ امروز هستند آقایانی که حتی برای گرفتن ناخن و مرتب کردنشان به آرایشگاه مراجعه می کنند . قسمت مخصوص مانیکور و پدیکور ، همیشه مشتری دارد ودر آن ناخن های دست و پا ترمیم می شوند . مش کردن هم از هزینه های رایج مردان مناطق بالای شهر شده است امروزه در کنار هزینه های مربوط به عروس ، این خرج برای دامادها هم می شود و اتفاقا در میدان رقابت ، هزینه ای که برای ارایش و پیرایش داماد پرداخت میشود چیزی کمتر از عروس ندارد.
در سالن های آن چنانی ، آرایش داماد از 500هزار تومان شروع می شود و گاهی تا 2 میلیون تومان هم میرسد شاید اگر عکس قبل بعد آرایش داماد را با هم مقایسه کنیم تغییر زیادی به نظرمان نیاید اما به هر حال عملیات اصلاح ، گریم و ترمیم روی او انجام میشود تا داماد هم در زیبایی چیزی از عروس کم نداشته باشد.
اما آن چه همه این هزینه ها را دردناکتر میکنداین است که اغلب این مخارج برای شبیه شدن به مدل های است که از کشور های دیگر وارد میشود ( که همان فرهنگ غربی می گویند) و ژور نال ها و بعضا استادان آموزش دهنده آنها از فرهنگ های متفاوت و بلکه در تضاد با فرهنگ ما قدم به ایران اسلامی مان گذاشته اند.
پیابر بزرگ اسلام درباره نشانه ها و خصلتهای منفی مردان آخرالزمان میفرماید:
مردان از مرد بودن خودشان خسته میشوند: “لعناللَّه المخنّثین من الرجال”. تعبیر روایت این است که اینها از صفات مردانه خود خسته شده و سعی میکنند که گرایشها، تمایلات و حالتهای زنانه را در خودشان نمایان بکنند. این گرایشها ممکن است در حرف زدن، آرایش و آراستگی، طرز پوشش باشد، و یا تفکر باشد. خلقت زن و مرد اقتضا میکند که هرکدام از آنها مشخصات روحی و روانی خاص خودشان را داشته باشند، امّا در آخر الزمان یکی از اتفاقات شومی که میافتد این است که بعضی از مردان میخواهند از نظر صفات مثل زنان باشند و به قول یکی از علما، مردانی هستند که از مرد بودن پشیمان و از مردانگی خسته میشوند.
تمایل به صفات زنانگی و نمایشهای زنانگی در آنها ایجاد میشود و در نقطه مقابل هم حتی روایتی داریم که “والمترجَّلات من النّساء” زنانی هم پیدا میشوند که اینها میخواهند خصوصیات مردان را در خودشان ایجاد کنند و مثل مردان بشوند. به هر صورت این مردان مخنث هستند و زن نما که نمایش زنانه در زندگی شان ایجاد میشود مورد لعن خداوند و رسول مکرم اسلام (ع) قرار گرفته اند..
روایت دیگری که در این بخش برایتان عرض میکنیم یک هشدار جدّی است برای ما که میفرماید: “یتسمن الرجال للرجال و النساء للنساء” و “یایتمشط الرجل کما یتمشط المرأة لزوجها”. یکی از آدابی که در دین از نظر اخلاقی به زن و مرد ابلاغ شده آراستگی ظاهر است. حتی در امور عبادی آراستگی موجب فزونی ثواب آن است. مثلاً در روایت آمده است هنگامی که میخواهید قرآن تلاوت کنید، مسواک بزنید؛ چرا که دهان شما طریق و سبیل قرائت قرآن است. در روایات داریم اگر کسی مسواک بزند و یا خودش را معطر بکند، هر کدام از اینها ثواب نمازش را هفتاد برابر میکند.
پس مسلم است که آراستگی از اصول اخلاقی و دینی است. امّا یکی از آفتهایی که در دوره آخر الزمان برای مردها به وجود میآید این است که به جای آراستگی دست به آرایش میزنند آراستگی با آرایش امر بسیار متفاوتی است و یا در روایت دیگر میفرماید که بعضی از مردها در دوره آخرالزمان خود را برای دیگران آرایش میکنند، همانند نو عروسی که برای داماد خودش را آرایش میکند. این مسئله یکی از آسیبهای جدی است که ممکن است در آخر الزمان گریبان گیر مردها و جوانها بشود. از این جهت آسیب به شمار میرود که اسلام از مرد روحیات مردانه میطلبد و آرایش کردن و آنهم به شکل افراطیاش مسلماً یکی از حالتهایی است که میتواند انسان را از جدیت و مردانگی ساقط بکند.
اگر شما تاریخ اندلس را مطالعه کرده باشید میبینید که برای فتح اندلس از طرف غرب، یکی از شیوه هایی که غربیان اعمال کردند و توانستند به کمک آن سرنوشت مسلمانهای آنجا را عوض کنند این بود که آمدند به جای آراستگی، آرایش را در بین مردان عمومی کردند و ترویج دادند و نهایتاً وقتی مردان را به آرایش تشویق کرده و عادت دادند و دیگر کسی نبود که در برابر آنها مقاومت کند و بعد به راحتی آنها توانستند بر سرنوشت آندلس حاکم شوند. این روایت یک هشدار است که نباید به سادگی از آن گذشت..
آفت خطرناکتر، این که در آخر الزمان “یتنافس فی الرّجُل یغارّ علیه من الرّجال” یعنی در آخرالزمان باندهایی به وجود میآیند که طرفدار همجنس بازی هستند و در این راستا مردان، هوسرانی های خودشان را به یکدیگر اختصاص میدهند. روایت میفرماید که “یتنافس فی الرجل”؛ یعنی ممکن است با هم رقابت داشته باشند و بعد میفرماید: “یغّار علیه من الرّجال”؛ یعنی ممکن است دو مرد بر سر مرد دیگری یا فرد دیگری با هم غیرت و حسادت داشته باشند و هر یک رقیب دیگری برای رسیدن آن فرد باشد.
گاهی شده است که ما در بین جوامع اسلامی این مطلب را دیدهایم که از طرف غرب با تشکیل باندهایی مشخص و با نام و نشان، گروه هایی تشکیل میشود و بر این اساس هدف هایی را دنبال میکنند. در هر صورت این هم یکی از مسایلی است که در روایات به عنوان آسیب و آفت مردها در آخر الزمان وارد شده که ممکن است مردانی بالاتر از آرایش به مسایل دیگری مانند قوم لوط روی بیاورند.
البته نباید نسبت به همه آنها که در آخرالزمان زندگی میکنند بدبین باشیم؛چرا که در آخرالزمان دو حرکت متضاد از دو گونه مردم در دفاع یا دوری از دین اتفاق خواهد افتاد در واقع همه جا تاریک نیست در کنار ارتدادها و این چهره های آسیب دیده، مردان و زنانی وجود دارند که میتوانند با تحمل شرایط موجود در آن زمان راه حق و دفاع از حق را بپیمایند..
مردان و زنان آخرالزّمانی، دچار نوعی «قحط غیرت» میشوند تا جایی که در دفاع از کیان عفّت و نجابت خانوادههای خود دچار نوعی بیحسّی و بیمیلی میگردند و گاه به عمد، ناموس خویش را در معرض دید نامحرمان قرار میدهند و حتّی به بیعفّتیها و خودفروشی ایشان رضایت میدهند.
(به شما چه ربطی داره کی چی میپوشه و آزادی و انتخاب و اینجور صحبتا!)
مرد از همسرش انحرافات جنسی را میبیند و اعتراضی نمیکند. از آنچه از طریق خودفروشی به دست میآورد، میگیرد و میخورد. اگر انحراف سراسر وجودش را فرا گیرد، اعتراض نمیکند، به آنچه انجام میشود و در حقّش گفته میشود، گوش نمیدهد. پس چنین فردی دیوث است (که بیگانگان را بر همسر خود وارد میکند)
إلزام الناصب، ص 195)
“یطیع الرجل زوجته و یعصی والدیه”. مردان آسیب دیده دوره آخرالزمان از اطاعت و احترام والدین دوری میکنند. در عین حال یک گرایش و اطاعت و پیروی صد در صد از همسران خود در رفتارشان دیده میشود. البته منظور این نیست که انسان باید در مسایل خانوادگی تفاهم نداشته باشد، بلکه اشاره به این مطلب است که در آخر الزمان مردانی وجود دارند که صد در صد مطیع زنان خود هستند و در برابر پدر و مادرشان هیچ تواضع و فروتنی ندارند و احترامی برای آنها قایل نیستند.
روایتی هست که برخی آفت های اعتقادی و اخلاقی مردان آسیب دیده این دوره را نشان میدهد میفرماید: “یکون الرّجل همّه بطنه و قبلته زوجه و دینه دراهمه”: مردان آسیب دیدهای وجود دارند که تمام همت و عزمشان برای پر کردن شکمهایشان است و اصلاً به فکر معیشت دیگران نیستند. همسرانشان قبله آنها میباشند. “قبلته زوجته” شاید به این معنا باشد که آنها اگر هم اهل نماز هستند آن قدر برای آنها اطاعت از همسر در هر بعدی از ابعاد مهم میشود که گویا این زنها، خدای مردان خود شدهاند و برای آنها اطاعت از همسر اطاعت از خدا به حساب میآید؛ و دین آنها هم پولشان میگردد. یعنی برای آنها مقدسترین و مهمترین مسئله پول و ثروت است.
در آخرالزّمان تمام همّت مرد، شکم او و قبلهاش، همسر او و دینش، درهم و دینار او خواهد بود.
(بشارة الاسلام، ص ۱۳۲)
احسنت…..خوب ویرایش کردید عالی بود….