آموزش, فضای سایبرخطرات تهدید ها

آنتی ویروس چیست و چه کاری می کند؟(ویروس ها9)

معرفی-ویروس-ها

آنتی ویروس چیست و چه کاری می کند؟

ضد ویروس اصطلاحی استکه به برنامه یا مجموعه ای  از برنامه ها اطلاق می شوند که لرای محافظت از کامپیوتر ها در برابر ویروس ها استفاده می شوند.

این نرم افزار ها با مشاهده و بررسی محتوای فایل ها به دنبال الگو های آشنای ویروس ها یا کرم های اینترنتی می گردند. در صورت مشاهده این الگو ها که به آن امضای ویروس (Virus signature) گفته می شود، از ورود آن ها به کامپیوتر و اجرا شدنشان جلو گیری می کنند و یا به شما هشدار لازم را می دهند  و از شما دستور می گیرند که آیا فایل را حذف کنند و یا سعی نمایند که آن را اصلاح و پاکسازی کنند.

مهم ترین قسمت هر برنامه ضد ویروس موتور اسکن(scaning  engine) آن است. جزئیات عملکرد هر موتور متفاوت است  ولی همه آن ها وظیفه اصلی شناسایی فایل های آلوده به ویروس را با استفادهخ از فایل امضای ویروس ها بر عهده دارند. فایل امضای ویروس یک فایل بایت است که با استفاده از آن می توان ویروس را به صورت یکتا  مورد شناسایی قرار داد و از این جهت مشابه اثر انگشت انسان ها می باشد.ضد ویروس متن فایل های موجود در کامپیوتر را با نشانه ویروس های شناخته شده مقایسه می نماید.در بیشتر موارد در صورتی که فایل آلوده باشد برنامه ضد ویروس قادر به پاکسازی آن و از بین بردن ویروس است.در مواردی که این عمل ممکن نیست مکانیزمی برای قرنطینه کردن فایل وجود دارد  و حتی می توان تنظیمات ضد ویروس ها را به گونه ای انجام داد که فیل آلوده حذف شود.

بعضی از برنامه های ضد ویروس برای شناسایی ویروس های جدید از روش های جست وجوی ابتکاری استفاده می کنند یعنی در صورتی که امضای آنها شبیه به امضا های موجود بود آن فایل را قرنطینه می کنند. در چنین مواردی نرم افزار ضد ویروس فایل قرنطینه را برای سازنده ارسال می کند ، که این شرکت پس از بررسی این فایل در آزمایشگاه های خود ،پاد زهر آن را می سازند.

author-avatar

درباره یاسین مدرس

سلام بر شما کاربران گرامی//من یاسین مدرس طلبه پایه پنج حوزه علمیه کاربر سایت چهارده خورشیددر زمینه های مختلف ازجمله کار های فرهنگی فعالیت می کنم،از شما عزیزان درخواست داریم درزمینه معرفی سایت وانجام کار هاوفعالیت های فرهنگی با ما مشارکت کنید/فی امان الله.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *