خواهران مبلغ

رازهای درباره پسران

thJTX6SMCRرازهای درباره پسران

بازی پسرها در گروهای بزرگ تر و براساس هرم سلسله مراتبی انجام می گیرد. هر پسری این فرصت را دارد تا شانس خود را آزمایش کند و از این هرم صعود کند و یا در بعضی مواقع، سقوط کرده، شکست را بپذیرد.

در دنیای پسران، گفتار دارای سه نقش اساسی است.

  1. استفاده از گفتار برای بیان موضع غالب در گروه

در اردوگاه پسران، دیده شده که آنان با به کار گیری نحوه ی خاصی از گفتار، قادر به نشان دادن تسلط خود در گروه هستند. قابل توجه است که بدانیم قدرت پسرها در جمع در نحوه ی به کار گیری صحیح و به جای کلمات گفتار است.

به عبارت دیگر، موفقیت اجتماعی پسران نه تنها بستگی به دانستن صرف جملات و واژگان است، بلکه وابسته به نحوه استفاده صحیح از آن هاست.

 

2. جلب و حفظ گروه با استفاده از واژگان صحیح در گفتار

دومین جنبه جامعه شناسی زبان در تعامل دوستان در بین پسران، استفاده از واژگان برای حفظ و نگهداری و جلب هم گروهان است. قصه سرای ، لطیفه گویی و دیگر عملیات گفتاری، جنبه های عادی در تعامل اجتماعی پسران است.

گوینده لطیفه باید یادبگیرد که در خلال صحبت خود، حال و هوای شنوندگان را نیز ارزیابی کند تا بر اساس آن لطیفه را به انجام رساند.

3.تأکید بر موجودیت خود هنگامی که دیگران میدان دار گروه هستند

پسرها در تعاملات خود با دیگر پسران، یاد می گیرند که چگونه به عنوان شنوندگان داستان و یا لطیفه عمل کنند. به نظر می رسد که واکنش پسرها به داستان های دیگران، توأم با چالش و اظهارات گوناگون است.

این عکس العمل برای تأکید خود در جمع حضار و برجسته کردن موقعیت خویش در جمع است.

امام صادق( علیه السلام) می فرماید: « پسران نعمت اند و دختران حسنه؛ خداوند از نعمت ها بازخواست می کند و برای حسنات پاداش می دهد.»( مواعظ امامان، ترجمه، ج 7، ص 235).

این نکته در این حدیث نشان می دهد که میزان خطاپذیری و به خطا انداختن پسرها، پر رنگ تر است، از این رو این حدیث ، خانواده را بیشتر متوجه تربیت پسران می داند و والدین را در برابر آنها مسول و مورد بازخواست قلمداد کرده است.

thFUNQMH2Y

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *