خواهران مبلغ, نیاکان پاک

جلوه هایی از نماز و عبادت امام خمینی (ره)

ولی ما چی؟؟؟

ولی ما چی؟؟؟

فغ5ع56

بسم الله الرحمن الرحیم

جلوه هایی از نماز و عبادت حضرت امام خمینی

قُلْ إِنَّ صَلاتي‏ وَ نُسُكي‏ وَ مَحْيايَ وَ مَماتي‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ الأنعام : 162

بگو: «نماز و تمام عبادات من، و زندگى و مرگ من، همه براى خداوند پروردگار جهانيان است.

امام می فرماید: ما اصلاً نمی توانیم شکر نماز را به جای آوریم ، نماز نعمتی است که خدا داده تا ما بتوانیم به وسیله آن با ساحت قدس الهی ارتباط پیدا کنیم .

مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی:

او عبد صالح و بنده خدا به معنای واقعی بوده ، من هیچ تعبیری بهتر از این تعبیر زیبای عبد صالح ، برای امام پیدا نمی کنم

از آنجا که نماز در بین عبادات دارای جایگاه ویژه ای است و تاکید مستقلی نسبت به آن در مقایسه با دیگر عبادات صورت گرفته است (طبق آیه بالا) جلوه هایی از نماز و عبادت این بزرگ مرد را یادآوری می کنیم.

شوق ملاقات با خدا در حال نماز

آقای غلامحسین احمدی می گوید : عصر روز پانزده خرداد که امکان یورش وحشیانه به خانه امام هر لحظه شدیدنر می شد ، بعضی ها به فکر افتادند که در خانه بسته شود و گویا این حرف از ناحیه فرزند امام حاج آقا مصطفی نیز زده شد که غضب سنگینی امام را فرا گرفت و با فریاد گفت : در خانه باید باز باشد ، مصطفی بیرون زد ، پس از آن امام خطاب به حاضرین و اطرافیان دستور برپا داشتن نماز را دادند و گفتند : چه بهتر برپا خیزیم و نماز بگزاریم که اگر دژخیمان حمله کردند ما در حال نماز باشیم و به فوز بزرگ نایل شویم و در حال رفتن به درگاه خداوند ما را مورد هجوم قرار دهند ، این بزرگترین رسوایی برای آنها و برترین موفقیت برای ماست . (روزنامه کیهان )

نماز اول وقت

معنی اهمال و سبک شمردن نماز

امام خیلی به نماز اول وقت اهمیت می دادند . روایت از امام جعفر صادق ع نقل می کردند که « اگر کسی نمازش را سبک بشمارد ، از  شفاعت شان محروم می شود »

من یک بار به ایشان عرض کردم: سبک شمردن نماز شاید بهه این معنی باشد که شخص نمازش را یک وقت بخواند و یک وقت نخواند ، گفتند : نه این که خلاف شرع است . منظور امام صادق این بوده که وقتی ظهر می شود و فرد در اول وقت نماز نمی خواند ، در واقع به چیز دیگری رجحان داده است .

احترام به میهمان ـ رعایت وقت نماز :

آقای علی ثقفی «برادر همسر امام» می گوید : یک روز بعد از ظهر به اتفاق برادرم جناب آقای مهندس مهدی ثقفی به منزل امام در جماران رفتیم ، مدتی خدمت خانم بودیم . نزدیک غروب وقتی خواستیم مرخص شویم به نظرمان رسید هر طور شده خدمت آقا سلامی عرض نموده و دست ایشان را ببوسیم . خانم فرمودند: مانعی ندارد . بعد برای آقا که در حیاط جنبی تشریف داشتند پیغام دادند که آقا علی و آقا مهدی می خواهند خدمت برسند . ما به حیاطی که آقا در آن جا بودند رفتیم . شاید پنج شش دقیقه به اذان مانده بود . چون عادت آقا را می دانستیم که اقامه نماز اول وقت را با هیچ چیز معامله نمی کنند ، تردید کردیم که خدمت ایشان برسیم و برگردیم . به محض این که به در ورودی ساختمان رسیدیم آقا در را باز کردند ، در حالی که آستین را بالا زده و معلوم بود که آماده وضو هستند  . همان دم در از ما به گرمی پذیرایی کردند و ما برگشتیم . به اخوی عرض کردم : ببین ، امام با این حرکت چه درسی به ما دادند . اولاً بیشترین احترام را به ما گذاردند و خودشان تا دم در ساختمان تشریف آوردند ، ثانیاً با آمادگی خود برای انجام مقدمات نماز به ما غیر مستقیم گوشتزد فرمودند که وقت نماز است . (برداشت هایی از سیره امام خمینی )

نماز جماعت

آیت الله سید عزالدین زنجانی می گویند : از جمله ابعاد شخصیت امام ، مراقبت بر حضور در نماز جماعت بود . به مناسبت این که مرحوم آیت الله محمد تقی خوانساری ، یکی از مراجع بسیار بزرگ بود و از حیث علم و عمل نمونه بود و سابقه مبارزاتی ایشان هم معروف بود ؛ ـ در جنگ مسلمان های عراق علیه انگلیس ها هم شرکت کرده بودند ـ امام ، مرتب در نماز ایشان شرکت می جستند . این که می گویم مرتب شرکت می کردند ، از روی دقت می گویم ، نه از روی مسامحه ، همان زمان جو به گونه ای بود که زیاد مشرف شدن به حرم ، درویش مسلکی و عقب ماندگی تلقی می شد ؛ اما ایشان به این گونه حرف ها هیچ توجه نداشتند و به محض این که نماز مغرب و عشا تمام می شد بلافاصله به حرم مشرف می شدند . (حوزه)

توجه به مستحبات نماز در تمام حالات

ایشان حتی در شرایط بحرانی بیمارستان هم معمولاً نماز شبشان ترک نشد . مستحبات نماز را حتماً به جا می آورند ؛ حتماً عطر می زدند ؛ محاسن را شانه می کردند و عمامه بر سر می گذاشتند . گفتن این مسائل آسان است ، ولی در نظر بگیرید بیمار کهنسالی را که با ضعف و درد و تب ، دوران دشوار بعد از عمل جراحی را می گذراند ، مقادیر زیادی دارو از طریق سرم به بدن متصل است و امکان شستن ندارد و ماسک اکسیژن ، بایستی بر دهان و بینی او باشد ؛ آن وقت به طور مداوم به فکر ساعت نماز باشد و مستحبات را هم با همان حال ، به جا بیاورد . در حالی که کیسه خون به دست وی وصل است ، فارغ از همه محیط اطراف به نماز شب بپردازد .(دکتر سید عبدالحسین طباطبائی)

اودکولون مرا بیاور :

روزی که سران کشورهای اسلامی برای قضیه صلح ایران و عراق خدمت اما آمده بودند ، وسط جلسه بود که اذان ظهر گفته شد . امام بلند شدند و فرمودند «من می خواهم نماز بخوانم »

چون مقید بودند به هنگام نماز خود را با عطر و اودکولون خوشبو کنند ، در همان جلسه به من اشاره کردند که : اودکولون من را بیاور . پس از اودکولون زدن به نماز ایستادند . (برداشت هایی از سیره امام خمینی)

خوشبحالنماز شب

از مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی شنیدم که فرمودند : دیدم آقا در اتاق خود هستند صدای گریه ایشان بلند است . از مادرم پرسیدم : چه شده آقا گریه می کنند ؟ مادرم فرمودند : ایشان در شبی که موفق به نماز شب و راز و نیاز با خدا نشوند روز آن ، چنین حالی را دارد . (امام در سنگر)

برنامه امام این طور نبود که هر وقت بخواهند قرآن بخوانند . ایشان به طور دقیق و سر ساعت ، روزی هفت مرتبه قرآن می خواندند .

با برنامه ریزی همه کارها ممکن وآسان می شود…

author-avatar

درباره بسیجی

حب الحسین رشته تحصیل ماست. دانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی-کلام... طلبه سطح سه حوزه http://karbala-2.kowsarblog.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *