احکام تکلیفی, خواهران مبلغ, مباحث اسلامی

آداب و احکام تاکسیرانی


86_taxi2_Fixdآداب تاکسی رانی…..

برای انجام خدمت صحیح لازم است که اصول اخلاقی اسلام و توصیه های فقهی آن رعایت شود؛ از جمله:

  1. از گفتن هر کلمه ای که نشانه ی منّت گذاری است پرهیز شود. امام علی علیه السلام می فرماید: هرکسی با نیکی کردن منت بگذارد کار نیک او آلوده و تیره و بی اثر می شود.
  2. هنگام انجام وظیفه خوش رو، مهربان و متواضع باشد.
  3. خود را به جای مسافران تصور کند و به همان شکلی که دوست دارد به وی خدمت شود به آنان خدمت کند. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل است که آنچه را برای خود می خواهی برای دیگران بخواه.
  4. خدمتش را به طور کامل به پایان برساند و مسافر را در نزدیکترین نقطه مقصد پیاده کند.
  5. با برنامه ریزی صحیح زمان بیشتری را در راه خدمت به مردم قرار دهد.زیرا که بنا به فرمایش حضرت رسول صلی الله علیه و آله خوشحال کردن مردم مومن، خوشحالی خدا و پیامبر را به همراه دارد.
  6. از راهنمایی صحیح و کامل سرنشینان ناآشنا دریغ نورزد.
  7. حق تقدم مسافر را رعایت نماید و با رسیدن مسافر جدید و پیشنهاد کرایه بیشتر از سوی او، مسافر قبل را پیاده نکند.
  8. فشار و کار و خستگی نباید تاکسی ران را از تعادل خارج کند تا به هر بهانه ای به دیگران پرخاش کند، چون خدمتگذاری با فحاشی و توهین سازگار نیست.
  9. بهتر است تاکس ران   برخوردش با همه یکسان و دوستانه باشد. از کنار پیران عصا به دست و مریضان با بی توجهی عبور نکند. به دیده ی حقارت به مسافر ان نگاه نکند.
  10. نسبت به کمبود پول خرد یا جایگزینی آن با بلیط اتوبوس یا کوتاهی مسافر در پرداخت تام و کامل کرایه بها، خویشتن دار باشد و با بزرگواری از کنار کم و کاستی ها بگذرد.

تاکسیران به حکم قرآن می کوشد تا با رعایت نکات زیر مسافرانش را سالم به مقصد برساند.:

  1. حرکت با سرعت مجاز و پرهیز از سبقت بی مورد یا تخلف دیگر.
  2. اجتناب از هر عملی که او را از توجه به رانندگی باز دارد. مثل خوردن و آشامیدن که از سوی قانون منع شده است یا گفتگو با تاکسیران دیگر یا مشغول شدن به تنظیم رادیو و جابه جا کردن صندلی
  3. از سوار کردن مسافر اضافه در قسمت جلو که با قه حکم قانون ممنوع می باشد بپرهیزد.
  4. گذاشتن بار یا اشیا ی دیگر در جلو یا عقب خودرو اعم از داخل یا خارج که مانع دید راننده شود برابر مقررات ممنوع است و برای متخلفین مجازاتهایی در نظر گرفته شده است.
  5. مطابق قانون تاکسیران بعد از سوار شدن مسافر تا از بسته شدن کامل درِ تاکسی اطمینان پیدا نکرده نباید حرکت کند و نیز تا لحظه توقف کامل اجازه ی باز کردن درِ تاکسی را به سرنشین ندهد. برای متخلفین از این قانون جرایمی در نظر گرفته شده است.
  6. مسافرین عقب را از سمت چپ پیاده نکند.
  7. براب پیاده کردن و سوار کردن مسافر در محل های مجاز و در منتهای سمت راست سواره توقف کند در غیر این صورت متخلف محسوب می شود.کرایه تاکسی1 برابر نرخ مصوب باشد.پس هر مقدار پولی که خارج از چهارچوب بیان شده به دست آید به عنوان مثال: با فریبکاری و نیرنگ از مالک آن گرفته شود   یا بی اذن و اجازه صاحب مال در آن پول تصرف شود   یا به بهانه واهی از برگرداندن باقی مانده ی پول طفره برود یا بیش از کرایه مصوب دریافت کند یا مسافر را به شکلی در وضعیت ناچاری قرار دهد تا وی تن به پرداخت مبلغ بیشتر بدهد یا … خداوند در قرآن می فرماید: « ای کسانی که ایمان آورده اید! اموال یکدیگر به ناروا مخورید مگر آن که داد و ستدی با تراضی یکدیگر از شما انجام گرفته باشد..» سوره نساء آیه 29  بعضی از تاکسی رانان از روی سهل انگاری یا به هر شکل دیگر پولی بیش از کرایه واقعی از مسافران دریافت می کنند که معمولاً با نارضایتی مسافران همراه است. چنین پولی حرام محسوب می شود و در اصطلاح فقهی می گویند: مال حلال با مال حرام مخلوط شده است.  از جمله مسؤولیت های تاکسی ران نسبت به شهر و جامعه عبارت است از:
  8. مسؤولیت اجتماعی تاکسیران
  9. از آن جا که صاحب یا صاحبان مقدار پولهای اضافی دریافت شده مشخص نیست باید خمس تمام اموال و دارایی چنین تاکسیرانی به مرجع تقلیدش یا نماینده ی رسمی آن مرجع پرداخت شود تا اموال او خالص و پاک گردد.
  10. پرهیز از اجحاف
  11. اما علی علیه السلام می فرماید: « هر که از راه غیر حلال مالی به دست آورد به آخرتش زیان می رساند.
  12. چنین پولی به استناد کلام خداوند و سخنان پیشوایان دین، مشروع و حلال نیست و مال حرام محسوب می شود که قرآن و روایات معصومین علیهم السلام همگان را از نزدیک شدن به آن مال بر حذر داشته است از جمله:
  13. 2 همراه با توافق و رضایت طرفین در حالت عادی(نه در حال اضطرار و تحمیلی) باشد.
  14. در جامعه اسلامی دریافت و پرداخت مال فقط در صورت انطباق با موازین شرعی و رضایت طرفین رسمیت دارد. تاکسی ران زمانی می تواند مالک شرعی پول دریافتی از مسافرین شود که:
  1. پاکیزه و امن نگه داشتن شهر و خیابانبنابراین رها کردن لاستیک فرسوده- پارچه های آغشته به روغن- پس مانده میوه- قطعات تعویض شده و غیره در مسیر حرکت موجب آلودگی خیابان و ایجاد خطر و تصادف می شود و نیز به رانندگان توصیه می شود به جای آتش زدن این قبیل اشیای زاید، آن ها را در محل های تعیین شده از سوی شهرداری بریزند. سوخت خودروی خود را به گاز تبدیل کندروغن را بر اساس جدول زمانی استاندارد تعویض و کنترل کند.
  2. هنگام توقف طولانی در الیستگاه موتور خودرو را خاموش نگه دارد.
  3. بنزین بدون سرب مصرف کند.
  4. تاکسی ران محترم علاوه بر رعایت نکات فوق در کنار زدن ضایعات و رفع موانع از سطح خیابان ها می کوشد زیرا به فرموده پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله:« دور کردن سنگ و خار و استخوان از راه صدقه است.
  5. ریختن شیشیه – بطری- میخ- حلبی- مایعات لزج وبه طور کلی هر چیزی که باعث سد راه و ایجاد خطر و انحراف وسایل از مسیر حرکت باشد بر روی راهها ممنوع است.
  6. دوری کردن از شایعه
  7. تاسیران وظیفه خود را جابه جایی مسافر می داند نه پخش اخبار کذب و گزارشگری و خبر رسانی و خبر پراکنی   او بر خود لازم می داند بر ای حفظ آرامش روانی سرنشینان از بازگوکردن شنیده های هرچند راست با هر انگیزه ای خودداری کرده و از نقل اخبار ثابت نشده که غالباً موجب اضطراب نگرانی سلب آرامش روحی و احیاناً فتنه انگیزی در بین مردم می شود، دوری کند و به دیگران نیز اجازه ندهد در تاکسی شایعه سازی و شایعه پراکنی کنند.
  8. نگه داری صحیح اسکناس
  9. پول رایج کشور به خصوص اسکناس، به عنوان سرمایه ملی و امانت عمومی نیازمند مراقبت جدی آحاد مردم است و تاکسیران محترم اسکناس ها را به طور سالم و تا نشده حفظ می کند تا ضمن نگه داری صحیح اسکناس، در یافت و پرداخت کرایه ها آسان تر شده و پول ها در دسترسش قرار گیرد.
  10. به شخصیت و حقوق شهروندان و عابرین احترام بگذارد و از هر عملی که موجب اذیت آزار   ترس هتک حرمت و محرومیت از حق اجتماعی آنان می شود خودداری کند. به عنوان مثال: بوق زدن بی جا، پاشیدن آب به عابرین کنار خیابان، حرکت با سرعت زیاد، و غیره از مصادیق بی حرمتی و رعایت نکردن حقوق شهروندان است.
author-avatar

درباره بسیجی

حب الحسین رشته تحصیل ماست. دانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی-کلام... طلبه سطح سه حوزه http://karbala-2.kowsarblog.ir/

مطالب مرتبط

1 نظر در “آداب و احکام تاکسیرانی

  1. سلام خیلی عالی بود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *