خواهران مبلغ, مناسبات

بزرگداشت شیخ بهایی (رحمة الله علیه)

   thXFMZRVVAبزرگداشت شیخ بهایی (رحمة الله علیه)

نامش بهاءالدین محمد بن حسین عاملی بود و در بعلبک لبنان به دنیا آمد .

در آن زمان پادشاهان صفوی عالمان شیعه را از دور و نزدیک به ایران دعوت می کردند پدر شیخ بهایی نیز با خانواده به ایران مهاجرت کرد . شیخ بهایی در قزوین و مشهد تحصیل کرد و به سبب نبوغ و هوش فوق العاده به سرعت مراحل علمی را طی کرد و در اصفهان وارد دستگاه شاه عباس صفوی شد . شاه عباس شیخ بهایی را بسیار محترم می داشت و منصب  شیخ الاسلامی اصفهان را به او داد و در سیاست نیز با این عالم بزرگ مشورت می کرد . شیخ بهایی نبوغی چند جانبه داشت .

فقیه ، عارف ، ادیب ، ریاضی دان و منجم بود . از علم کیمیا و علوم غریبه آگاه بود و در فیزیک و معماری و مهندسی نیز دست داشت .

شاگردان برجسته ای چون ملا صدرا را تربیت کرد که هریک از آنان خود عالمان بزرگی را تربیت کردند .

ده ها رساله و کتاب نوشت که بسیاری از آن ها هنوز مورد استفاده است . کتاب های اربعین ، جامع عباسی ، تشریح الافلاک ، جبر و مقابله ، نان و پنیر ، نان و حلوا و کشکول از اوست .

در زمینه ی مهندسی ، آب زاینده رود را از طریق حفر نهر هایی که در اصفهان مادی نامیده می شوند ، به زمین های اصفهان تقسیم کرد که تقسیم نامه ی آن به نام طومار شیخ بهایی هنوز باقی است . او در اصفهان حمامی ساخت که بدون استفاده از سوخت های معمولی ، همیشه آب گرم داشت . این کارهای شیخ سبب شده که مردم ، او را شخصیتی خارق العاده بدانند و قصه ها و افسانه هایی را به وی نسبت دهند .

thHDLC3JCR

مطالب مرتبط

1 نظر در “بزرگداشت شیخ بهایی (رحمة الله علیه)

  1. سلام ودرود بر لله:احسنت عالی بود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *