خواهران مبلغ, مباحث اسلامی

قرآن آئینه صابران…..

1بسم الله الرحمن الرحیم….

 تقدیم به قلب صبورحضرت زینب (سلام الله علیها)….

قرآن آئینه صابران….

صبریک پدیده ذهنی نیست ونه پوچ وخیالاتی وبی ربط  وایده آلیستی بلکه از اصول مسلم وجود است که اسلام این مترقی وپویا به آن توجه تام وکامل دارد ؛ زیرا انسان مومن وهدف دار نمی تواند بدون صبرمسیر خود راطی کند واسلام صبر رایکی از مترقی ترین اصول اجتماعی دانسته ومردم وجامعه رابه سوی صبر دعوت می کند .

صبریک پدیده صد در صد عینی وعلمی است که به بعضی از ابعاد صبر از دید گاه قرآن کریم می پردازیم :

1.انسان باید از جهان آفرینش درس صبر بیاموزد.

(ولقدخلقنا السموات و الارض وما بینهما فی سته ایام وما مسنا من لغوب ، فاصبرعلی ما یقولون ) .سوره ق ، آیه 38و39) «ما زمین و آسمان را در شش روزآفریدیم و هیچ رنجی وسختی به ما نرسید .پس بر آنچه می گویید صبر وشکیبایی به خرج ده »

2.صبر از بزرگترین آثار ایمان است

انسان مومن به جهان بینی الهی در همه ابعاد زندگیش نیازمند است وبه صبر توجه کامل دارد ؛ زیرا تنها راه سعادت است . خداوند همواره مومنان را به صبر سفارش فرموده است : ( یا ایها الذین امنوا اصبروا وصابروا و رابطوا واتقوا الله ) ( سوره آل عمران ، آیه 200) ؛ « ای اهل ایمان صبور باشید ویکدیگر را به صبر سفارش کنید و با هم پیوند بر قرار سازید و تقوا پیشه کنید » .

(ولنبلونکم بشی ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس والثمرات وبشر الصابرین ) (سوره بقره، آیه 155)؛ « وشما را از طریق خوف و گرسنگی و کمبود مالی وجانی وبهره های زندگی به آزمایش در می آوریم و به صابران بشارت ده »

3.از ارکان اصلی هر تحول بنیادی واصولی صبر است

(وان تصبروا وتتقوا لا یضرکم کیدهم شیئا )(سوره آل عمران ، آیه 120) «اگر صبر وتقوا پیشه کنید مکر وحیله های آن ها به شما ضرری نخواهد رساند»

4.صبر از مهمترین شرایط رهبری و پیشوایی است

رهبری امت در مسیر خدایی امری است که لا زمه اش صبر است و به همین دلیل قرآن خطاب به پیامبر می فرماید: (وجعلنا منهم ائمه یهدون بامرنا لما صبروا ) (سوره سجده ، آیه 24)« به جهت شکیبایی که به خرج داده اند آنها را پیشوا قرار دادیم تا مردم را هدایت کنند ».

یکی از صفات شاخص پیامبران ا.لو العزم به عنوان رهبر صبر است .( فاصبر کما صبر الوالعزم من الرسل ) ( سوره احقاف ؛ آیه 35)

5.توجه به عامل صبر باعث توجه به زمان و پرهیز از شتاب زدگی می شود ..

عجله وشتاب زدگی  همواره اثرات سویی به بار می آورد و ما در پنهای تاریخ عواقب بی صبری را که همگی یاس وپشیمانی وضرر وزیان بوده است را مشاهده می کنیم .به همین جهت قرآن به پیامبر فرمان می دهد تا به پیروزی که نتیجه صبر است نائل آید.(فاصبر ان وعد الله حق )(سوره غافر، آیات 55و77)« صبر کن که هماناوعده خداوند حق است ».

6.صبر عامل افزایش برد نیروهاست

تاریخ به ویژه تاریخ زندگی پیامبر همین امر را نشان داده که چه بسا افراد کم بر کثرت افراد پیروز می شوند و این نبوده است مگربه خاطرعامل صبر(ان الله مع الصابرین)(سوره بقره،آیه 153)«همانا خداوند با صابران است»

7. از آثار صبر ، تقوا توکل و ورع وصفات عالی دیگر است

انسانی صبور است که قوانین خداوند را به کار می بنددو در نتیجه با تقوا می شود . تقوا به مفهوم وسیع همه ابعاد زندگی را فرا می گیرد (ان تصبرواوتتقوافان ذلک من عزم الامور)(سوره آل عمران ،آیه 186) « اگر صبر وتقوا پیشه سازید این دو امر از اصول حیاتی کارهای اساسی ومهم است»

8.صبر در برابر تمایلات نفسانی

سرکشی خواسته های نفسانی و غرایز است که انسان ها را از جاده حق منحرف می کند و گام های سست را استوار می گرداند یوسف پیامبر که درود خداوند بر ایشان سمبل بزرگی است در تاریخ که قرآن در باره صبر شگفت انگیز او در برابر خواهش ذلیخا سخن به میان می آورد.(انه من یتق و یصبرفان الله لا یضیع اجر المحسنین)(سوره یوسف ،آیه 20)« هر کس که تقوا وصبر پیشه کندخداوند پاداش نیکو کاران را ضایع نمی کند ».

9صبر وسیله آگاهی و شناخت است

همه تلاش های علمی که به نتیجه می رسند ، بر اساس ایمان و اعتقاد به صبر و شکیبایی است در چهار مورد خداوند کلمه صبر را به عنوان عامل شناسایی آثار خداوند و کشف اسرار جهان آورده است که از آیات به خوبی روشن می شود که رابطه سه گانه ای بین آثارخلقت خداوند ، علم وصبر است .

(ان فی ذلک لآیات لکل صبار شکور)(سوره ابراهیم آیه 5) ،(سوره لقمان ،آیه 31)(سوره سبا،آیه19)و(سوره شوری،آیه 32)

author-avatar

درباره عبدالله

سلام ... هرلحظه یادخدا یعنی اخلاص...همه کارها به خاطر خدا یعنی اخلاصیادمان باشد خداوند درکتاب آسمانی و نورانی قرآن فرمودند :"من از رگ گردن به شما نزدیکترم"

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *