مقالات

تربیت مهم ترین وظیفه فرهنگی

فردین-امیریبسم الله الرحمن الرحیم

تربیت مهم ترین وظیفه فرهنگی:

تعلیم و تربیت که در قرآن کریم به تزکیه تعبیر شده است از اهداف عالی پیامبران بوده است،پر واضح است یکی از مهمترین فعالیت های تاثیر گذار در عرصه فرهنگی جهت معرفی اسلام ناب محمدی و تجلی آن در خانواده و بالتبع جامعه، «تربیت» و «کادرسازی نیروهای هم تراز انقلاب» با ذائقه های همسو با «گفتمان انقلاب» و با «سبک زندگی اسلامی» است، در یک نگاه راهبردی و استراتژیک، بهترین دوران برای سرمایه گذاری و جهت دهی به اندیشه ها و شکل گیری شخصیت ها و حصول نتیجه با راندمان بالا ، «دوران کودکی و نوجوانی»است،دوره ای که به علت غلبه احساسات و محدودیت تجربه، از آسیب پذیرترین مراحل زندگی است که در آن پذیرش مطالب توسط شخص،معمولا بدون ارزیابی و تحلیل انجام می گیرد.

با کمی تامل در جملات حکیمانه معصومین(ع) و متفکرین صاحب نام، به اهمیت بسیار زیاد این مقوله پی خواهیم برد:

امام علی(ع) فرمودند: قلب نوجوان چنان زمین کاشته نشده،آماده پذیرش هر بذری است که در آن پاشیده می شود،پس در تربیت تو- امام حسن(ع) – شتاب کردم پیش از آن که دل تو سخت گردد.

اندیشمندان بزرگ چون خواجه نصیرالدین طوسی و ابوحامد غزالی، تربیت را از اشرف صناعات برشمرده اند، راسل در دنیای پر رمز و راز امروز “تربیت” را به عنوان “کلید جهان نو” تعبیر کرده است، نلسون ماندلا رهبر بزرگ مبارزه با نژاد پرستی و حکومت آپارتاید می گوید: تعلیم و تعلم قدرتمندترین ارتش برای فتح جهان است.

پدر و مادر،معلم،اعوان،معاشران، سارا و دارا،عمو پورنگ و خاله شادونه،مخمل و هاپوکومار، ماهواره، موبایل،کتاب، اینترنت، بازی های رایانه ای، باربی،انگری بردز، نمادها و مدها و …گردانندگان امر تربیت در دنیای امروزند که هر کدام به سهم خود در یک رقابتی تنگاتنگ، تاثیرات اجتناب ناپذیری بر روح، فکر و شخصیت نوجوان دارند، ویکتورهوگو سالها قبل،گشوده شدن یک مدرسه را باعث بسته شدن یک زندان می دانست.

آنچه آینده یک نسل را در معرض کژی و آلودگی و انحراف قرار می دهد، بی توجهی والدین،مربیان،مسئولین و متولیان فرهنگی به امر خطیر تربیت است،اگر سابقه افراد شرور که در جامعه دچار خیانت و جنایت،قتل،اعتیاد و دزدی شده اند را مرور کنیم به خلا ناشی از عدم تربیت در دوران کودکی و نوجوانی پی خواهیم برد و از آن طرف نقش بی بدیل تربیت در ظهور حسین فهمیده و دیگر فهمیده های نوجوان و نوجوان های فهمیده بر کسی پوشیده نیست.

امام خامنه ای فرمودند: اگر دست های انسانی از مغزهای تربیت شده فرمان بگیرند، همه کمبودها را مچاله می کند.

دشمنان قسم خورده این انقلاب که به خوبی این نکته را دریافته اند،خیلی جلوتر،فعال تر،کارآمدتر و موثرتر از ما عمل کرده اند، و با لطایف الحیل، قلب و ذهن کودکان و نوجوانان را صحنه تاخت و تاز افکار انحرافی قرار داده اند و با استحاله اعتقادی ذائقه های آنان را به سمت مادیگری،بی مسئولیتی و فاصله گرفتن از ارزشهای دینی و اخلاقی سوق داده اند.

شاهد این مدعا،پر شدن اوقات فراغت نوجوانان با بلوتوث های مستهجن و سخیف موبایلها،اخبار فجیع از مسائل مخل اخلاق و شکسته شدن حریم مقدس عفت و کرامت در مدارس(که خیلی از آنها بنا به مصلحت فاش نمی شوند)،پارتی ها و پایکوبی های دانش آموزان پسر و دختر، همراه با کشف و ضبط مقدار فراوانی قرص های روانگردان و مشروبات الکلی، آثار مشهود ناشی از آنتن های بشقابی روی پشت بام خانه های مسلمین بر روی فرزندان خانواده ها،التقاط اعتقادات،ضعف در باورها، بالا رفتن آمار فساد،روابط پنهانی،استفاده منفی از آپلیکیشن های مربوط به شبکه های اجتماعی و سرویس های پیام رسان مانند فیس بوک،وی چت،تانگو، وایبر،واتس آپ، و بسیار داستان های وحشتناک و تکان دهنده از این نسل که باید از زبان روانشناسان و کارشناسان مذهبی شنیده شوند!!!

اما به رغم همه این آمارها، آیا بی توجهی و بی محلی متولیان فرهنگی و مسئولین جای تامل ندارد؟!

به ضرس قاطع می توان گفت،هم اکنون در کشور ما یک برنامه کارشناسی شده، منسجم، صحیح و هدفمند برای تعلیم و تربیت این نسل وجود ندارد، و متاسفانه اکثر برنامه ها به صورت ژورنال، سطحی نگرانه، و با رویکرد آمارگرایی،گزارش محوری و منفعلانه اجرا می شوند، که نتیجه آن شعارزدگی، موازی کاری،تجلیل های مصلحتی،توجیه های غیر منطقی،تکرار مکررات، دلسردی،سپسایگی و عقبگرد قهقرایی است!!!

علی العلات ما در جنگی تمام عیار و نابرابر قرار گرفته ایم ،که رهبری از آن به تعابیر مختلفی چون تهاجم فرهنگی،شبیخون فرهنگی،ناتوی فرهنگی یاد کرده اند، و در این حملات بی رحمانه قربانیان زیادی به خصوص از نسل نوجوانان و جوانان داده ایم،که نتیجه آن نه شهادت بلکه اعتیاد،فساد،لاابالی،هرزه گری،بی اعتقادی و… است!

اگر ما فهمیده ایم که این «جنگ نرم تحمیلی» آغاز شده است و آقا «حکم جهاد» را صادر کرده است، پس لحظه ای نباید تامل و استخاره کرد ،بلکه مکلفیم هر چه سریع تر در این جبهه فرهنگی، مجهز،رزمنده و مجاهد شویم،و جامعه، به خصوص نوجوانان را در برابر حملات سهمگین و ویروسهای خطرناک فرهنگ منحط غرب واکسینه کنیم.

امام صادق(ع) می فرمایند: احادیث اسلامی را به نوجوانان خود بیاموزید و در انجام این وظیفه تربیتی،تسریع نمایید پیش از آنکه مخالفین گمراه بر شما پیشی گیرند و سخنان نادرست خویش را در ضمیر پاک آنان جای دهند و گمراهشان سازند.

پروردگارا،

مرا در تعلیم و تربیت فرزندانم یاری فرما که در حقشان نیکویی کنم ونیز مرا از فرزندان دیگر،خواه دختر یا پسر باشند برخوردار ساز و مقدر فرما تا فرزندان من در تقرب من به ملکوت اعلای تو، یاریم دهند ومرا و نسب مرا از شر اهریمن ناپاک برکنار دار.

(چکیده ای از دعای ۲۵ صحیفه سجادیه) 

پایان

فردین امیری

ومن الله التوفیق

————————————–

کپی برداری از مطلب بدون ذکر منبع ونام نویسنده شرعاً وقانوناً جایز نمی باشد!!

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “تربیت مهم ترین وظیفه فرهنگی

  1. سلام…موفق باشید.

  2. نرگس گفت:

    سلام واقعاً عالی بود…..به همچنین متنی واقعاً نیاز داشتم..

  3. aminsataree گفت:

    من از 20 نمره به این مقاله 18 می دم….فک کنم خوب باشه..

  4. سلام ….ولی این مطلب بیشتر از این امتیاز داره بهتره دوباره مطالعه بفرمایید…

  5. aminsataree گفت:

    خوب باشه حق با شماست 19 بهش میدم ولی خداییش خوب بود….. 😛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *