حیات طیبه علماء, خواهران مبلغ, نیاکان پاک

سیره ی مقام معظم رهبری مد ظله العالی

رهبری ویژگی های منحصر به فرد

آیت الله مصباح یزدی می فرماید: من اگر بخواهم دربارۀ شخص و ویژگی هایی که خدای متعال به ایشان عطا فرموده وامتیازاتی که به ایشان لطف کرده، صحبت کنیم.

حقش رانمی توانم ادا بکنم؛ ولی در چند جمله کوتاه عرض بکنم که: ایشان فقاهت را توأم با تقوا؛ تیزهوشی و فراست را توأم با بردباری وسعۀ صدر؛ مدیریت را همراه با تعبد و پای بندی به اصول ومبادی اسلامی؛ فکر روشن و ثاقب و درخشان را با دور اندیشی و تشخیص مصالح دراز مدت امت اسلامی؛حزم و احتیاط را توأم با شجاعت وشهامت؛ بهره مندی از علوم مختلف  اسلامی را همراه با ذوق و گرایش های هنری اصیل؛ اعتماد به نفس راباتوکل بر خدای متعال؛ تلاش و جدیّت ونظم و برنامه ریزی را توأم با توسل به حضرت ولی عصر(عج الله تعالی فرج شریف) وائمۀ اطهار(علیه السلام)ودریک کلمه،همه شرایط ومزایای مدیریت راباروح عدالت وبندگی واخلاص جمع کرده است.(نسل کوثر،ص92 )                                                                                       

 شخصیت معنوی 

در یکی از دیدارهای کوفی عنان- دبیر کل سازمان ملل متحد با مقام معظم رهبری، نامبرده به هنگام ترک تهران در فروداه مهرآباد طی گفتگویی، نکاتی را درباره دیدار خود با معظم له بیان داشت.

وی گفت: من با شخصیت های مختلفی از جمله ژاک شیراک، گورباجف وهاموت کهل دیدار داشته ام، که تحت تأثیر آنها قرارگرفتم؛ ولی در ملاقات با ایشان « آیت الله العظمی خامنه ای »احساس کردم هنوز کسی را مثل ایشان ندیده ام. شخصیت معنوی ایشان خیلی مرا گرفت و تحت تأثیر قرار داد. پیش خودم فکر کردم، چرا شخصیتی مثل من باید دبیر کل سازمان ملل متحد باشد.

وی در ادامه افزوده است: پس از این دیدار، تمام شخصیت هایی که مرا جذب کرده بودند، همه را به فراموشی سپردم. کوفی عنان در ادامه با اشار ه به اینکه همیشه معتقد بودم شخصیت های معنوی وعرفانی از مسائل سیاسی اطلاعاتی ندارند، اظهار داشت: در دیدار اخیرم، ایشان را در اوج قداستِ شخصیّتِ سیاسی دیدم، به نحوی که آنچه از ساسیون بزرگ در ذهنم بود، همه راپاک کرد.( یالثارت، ش165-بصیر، ش15).

نابغۀ کتاب خوانی

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد هاشمی می گوید: حضرت آیت اللّه خامنه ای در مطالعۀ کتاب وکتابخوانی ید طولانی دارند. ایشان بسیاری از کتابهایی را که وارد بازار می شود، چه داخلی و چه خارجی، تهیه کرده ومطالعه وحتی نقد می کنند. در یکی از دیدار های که معظم له از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران داشتند، در برخورد با ناشرانی که رمانهای ترجمه شده و یاکتب تاریخی ترجمه شده را چاپ می نمودند، طوری سراغ دیگر آثارترجمه نشده مؤلفان خارجی را میگرفتند ویا پیرامون کتب ترجمه شده اظهار نظر می کردند، که تمامی ناشران از این همه تبحّر مقام معظم رهبری درحوزۀ کتابشناسی به وجد می آمدند. طبیعی است که چنین شخصیتی نه تنها برتاریخ اسلام، بلکه بر تاریخ جهان احاطه دارد.( پرتو سخن، ش38).

از جیب خودمان

مقام معظم رهبری، وقتی رهبری را به عهده گرفتند بسیار دقت نظر داشتند که غیر از مواد کوپنی، چیز دیگری خریداری نشود و برایشان نیاورند و اگر هم می آوردند، برخورد می کردند وبسیار ناراحت می شدند.

همچنین در یک مواردی فرزند ایشان که درس طلبگی مشغول بودند، دو بار پیش آمده بود که با وسیله دولتی از قم به تهران رفته بود. آقا متوجه شده بودند وخیلی ناراحت شدند و به مسئولین فرموده بودند:« شما قضیه را پیگری کنید و ببینید چقدر خرج برداشته، تا ما این را از خودمان به دولت بپردازیم.( خورشید در جبهه، ص 148).

غذای بیت المال

آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) : یک روز مهمان مقام معظم رهبری بودیم. سفره را که گستردند،فرزند ایشان آقا مصطفی نشسته بود. آیت الله خامنه ای به وی نگاهی کرد وفرمودند:«پاشو برو!» من خدمت ایشان عرض کردم: اجازه بدهید آقازاده هم باشند؛ من از او خواستم که با هم باشیم. آقا فرمودند:« این غذای بیت المال است، شما هم مهمان بیت المال هستید. برای بچه ها جایز نیست که بر این سفره بنشینند. آنها به منزل بروند و از غذای خانه بخورند». من در آن لحظه فهمیدم که خداوند چرا این همه عزت به حضرت آقا داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *