حیات طیبه علماء, خواهران مبلغ, نیاکان پاک

زندگی نامه آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی ره

77پس آن گاه که در تنگنای این غربتکده خاکی نفس کشیدن برایتان دشوار میشود و دلتان برای پرواز و وطنی که از آن دور افتاده اید در سینه می تپد سراغ کسانی رابگیرید که روحشان عظیم و و خدایشان را بهتر از هر کسی میشناسند….
سید ابوالقاسم خوئی در سال 1317هجری قمری درشهر خوی متولد شدند ودر سالهای تحصیلشان در نجف ازمحضراساتیدبزرگواری همچون محمدحسین غروی اصفهانی-آقاضیا الدین عراقی-میرزا محمد حسین نائینی و آقاسید علی قاضی طباطبائی بهره جستند.

وهمچنین درسالهای پر برکت تدریس به تربیت شاگردان ارزشمندی همچون محمد تقی بهجت –میرزا جواد تبریزی-وحید خراسانی و…و تالیف کتب ارزشمند البیان فی تفسیر قرآن و معجم رجال الحدیث پرداختند.
این فقیه فرزانه واین عالم مجاهد در طول هفتاد سال شیفتگان معارف جعفری را از کوثر زلال معارف آل محمد (ص)سیراب کردو صدها عالم مجتهد پرورش داد.فرزانه خوی در فن مناظره با مخالفان و دانشمندان سایر ادیان نیز خبره بود ایشان مناظره شیوه سقراط را پیش می گرفتند.گفت و گو ومناظره ایشان باعالم سنی حجاز ده شب در مسجالنبی به طول انجامیدو در اثر همین مناظره ها بود که گروهی از برجستگان اهل سنت به مذهب مقدس تشیع گرویدند.
در ایام جوانی استاد کل آیت الله قاضی مشرف شد ودستور العملی دریافت کرد.روز چهلم حالت مکاشفه ای برایش رخ داد که آینده زندگی خود را مشاهده کرد :دیدبالای منبر درس می گوید و مراجعات مردم زیاد شده تارسید به جایی که کسی از بالای گلدسته حرم امیر المومنین خبر فوت اورا اعلام کردوبعد به حالت عادی برگشت.
عشق به آن یگانه مطلق شب های چهار شنبه این شیر مرد بیشه فقاهت را به مسجد سهله می کشانید گاه چهل شب پیاده تامسجد سهله می رفت و گاه چهل شب جمعه جذبه ولایت و عشق امام حسین(ع)اورا مجذوب آن حرم اللهی می ساخت.رمز موفقیت خود
راانس با پروردگار وارتباط عاشقانه با ائمه اطهار علیهم السلام می دانست وهر روز پیش از شروع درس به حرم امیر المومنین علیه السلام می رفت.
خدمات این مرجع بزرگ جهان تشیع فقط مربوط به حوزه ایران وعراق نبود.

با احداث کتابخانه -مدرسه –حسینیه – درمانگاه وموسسات خیریه در کشور های آمریکا – هند – فرانسه-تایلند-بریتا نیاو….معارف شیعی رادر سطح جهان گسترش داد.

وصاحب تالیفاتی عدیده می باشند که از جمله معروفترین آنها عبارتند از:

    1- معجم رجال الحدیث در 23 جلد

    2- أجود التقریرات فی أصول الفقه

    3- البیان فی تفسیرالقرآن

    4- نفحات الإعجاز

    5- منهاج الصالحين

    6- تكملة منهاج الصالحين

    7- مبانی تکمله المنهاج

    8- مناسک الحج

    9- تعلیقه علی العروه الوثقی

سرانجام این عالم فرزانه درسال 1413قمری دار فانی را وداع گفت و ایشان رادر صحن مطهر علوی(ع)به خاک سپردند.

رضوان الله تعالی علیه

منبع:کتاب افلاکیان خاک نشین موسسه فرهنگی شمس الشموس

——————————-

تهیه مبلغان سایبری چهارده خورشید

مطالب مرتبط

1 نظر در “زندگی نامه آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی ره

  1. سجاد آذرباد گفت:

    سلام وعرض ادب خسته نباشید احسنت مطلب بسیار عالی بود.مخصوصاً مقدمه مطلب موفق باشید. 😛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *