خواهران مبلغ, مباحث اسلامی, نیاکان پاک

درس هایی از اخلاق

96 درس هایی از اخلاق

 گلچینی از سخنان عالم ربانی ومعلم اخلاق، حضرت آیت الله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی رضوان الله تعالی علیه

 تا وقتی گناه را ترک نکنی به جایی نمی رسی

 بنشین فکر کن که خداوند متعال چقدر به ما نعمت داده است . یکی از بزرگترین نعم خداوند آن است که ما هر چه گناه می کنیم او می پوشاند، اگر مثلا در پیشانی ما یک کنتور بود، و با هر یک گناه یک شماره می انداخت، دیگر ما آبرو نداشتیم و نمی توانستیم زندگی بکنیم، یا اگر به جای شماره انداختن بوی ظاهری قرار داده بود، دیگر کسی طرف دیگری نمی رفت، خداوند در قرآن می فرمایند: «اگراز گناهان یکدیگر باخبر می شدید یکدیگر را دفن نمی کردید»، ببین خداوند چقدر مهربان است که روی گناهان ما سرپوش گذاشته است .

وقت بیشتری برای تربیت فرزند بگذارید

شما طلاب علوم دینیه، هم اسلام و هم مردم از شما توقع دارند که فرزندان شما با فرزندان دیگر اقشار مردم فرق داشته باشد، اگر می خواهید فرزندانی صالح در زمان حیات و همچنین پس از مرگ از خود بیادگار بگذارید باید از همان کودکی آنها را به کلاس قرآن، مداحی، حفظ آیات و احادیث و غیره ، بفرستید .ما در روز قیامت نه تنها باید جواب خودمان را بدهیم بلکه در مقابل همسر و فرزندان وتربیت آنها هم مسؤولیم .بیشترین سهم در تربیت فرزند به عهده مادر است چرا که مادر، به وسیله ی شیردادن، درآینده فرزند، ازنظر روحیات وخلقیات تأثیر می گذارد .مثلا وقتی شیخ فضل الله نوری را به دار می کشیدند، پسر او ایستاده بود وبا خوشحالی کف می زد، بعد معلوم شد کسی که او را شیر می داده یک زن ناصبی بوده است .

 حضور قلبدرنماز

 طلاب سعی کنند تا شرایط امام جماعت را در خودشان نیافتند پیشنماز «لطیفه ای را نقل می کنند که درجایی امام جماعتی نیامده بود به یکی از حضار گفتند شما پیشنماز باش، او برای فرار از پیشنماز شدن گفت؛ هر گناهی کرده ام بجز پیشنمازی!» نکند که پیشنماز شدن ما علاوه بر اینکه صوابی نصیب ما نکند بلکه بر اثر نداشتن شرایط امام جماعت، و مسلط نبودن بر هوا و هوس و خدای نکرده پیروی از تمایلات نفسانی وغیره امام جماعت شدن ما هم گناه باشد.

نماز را صحیح بخوانید

 پیشنمازی می گفت مثل حمد و سوره مانند مس است، همان طور که مس را هر سال باید سفید کرد، هر چند وقت یک بارهم باید حمد وسوره را نزد شخصی قرأت کنی تا به صحت آن یقین کرد. و لذا روی همین اصل است که نمازی که قراأت آن صحیح نباشد به فتوای تمام مراجع باطل است.

 کتمان معایب دیگران

 مؤمن باید کتوم وصبور و تودار باشد یعنی نسبت به لغزش های دیگران کتوم و آنها را مخفی کند، زیرا خداوند با وجود آگاهی بر آنها ستارالعیوب بوده است واو هم مانند خداوند باید متخلق به اخلاق الهی باشد و متخلق به اخلاق الهی، به آن معنا نیست که آدم فقط نماز بخواند و روزه بگیرد زیرا خداوند نه نماز می خواند ونه روزه میگیرد، بلکه باید صفات خداوندی را مانند عفو و گذشت، احسان و بخشش، شجاعت و شهامت،فرو بردن خشم وغضب وغیره را در خود بپروراند.

 پیامبر اسلام(ص) میفرمایند: «هرکس زشت کاری مؤمنی را بپوشاند، چنان است که دختر زنده به گور شده ای را نجات داده است»

 به سادات احترام بگذارید

 رسول اکرم صلوات الله علیه فرمودند:«فرزندان خوبم را به خاطر خدا وفرزندان ناشاسته ام را به خاطر من دوست بدارید» وهمچنین فرموده اند: «هر کس فرزندان مرا ببیند وبه احترام آنها قیام نکند به من جفا کرده است. یکی از وعاظ تهران، هر سیدی را که می بینند قیام میکنند و صلوات می فرستند حتی اگر بالای منبر باشند زیرا رسول خدا فرموده اند: «هر کس فرزندان مرا ببیند و صلوات بر من بفرستد، خداوند قدرت بینایی و شنوایی او را زیاد می کند.

—————————-

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “درس هایی از اخلاق

  1. سجاد آذرباد گفت:

    سلام درود بر شما بسیار جالب بود.مخصوصاً برا ما طلبه ها.ومن الله التوفیق. 😛

  2. دلاوری گفت:

    سلام…..ممنون از شما  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *