خواهران مبلغ, مباحث اسلامی

انواع امتحان الهی

6000

انواع امتحان الهی
اگر از قرآن کریم بپرسید که عالم هستی برای چه چیزی خلق شده است؟ در جواب می فرماید؛ برای انسان و اگر سؤال کنید، انسان برای چه آفریده شده؟ می فرماید؛ برای اینکه به مقام عنداللهی برسد، به جایی برسد که جز خدا نبیند و نخواهد. انسان به این مقام نمی رسد مگر اینکه با مشکلات و ابتلائات دست و پنجه نرم کند، همانند آن دانه ی گندم. حال به بررسی انواع ابتلائات الهی که در طول تاریخ اتفاق افتاده است به زبان قرآن کریم می پردازیم؛

1– امتحان عقیدتی
خداوند گاهی از اوقات برای اینکه ایمان و عقیده افراد را بسنجد و آنها را در آزمایش قرار بدهد ممکن است برای مدتی ولی و رهبرشان را از انها بگیرد و کارهای مخالفان را برای آنها زینت بدهد، همان گونه که خداوند قوم حضرت موسی علیه السلام را این گونه امتحان نمود، خداوند متعال در این خصوص می فرماید: «ما قوم تو را بعد از تو آزمودیم و سامری آنها را گمراه ساخت»
این آیه ی شریفه به ما این نکته را میفهماند که مواظب باشید در زمانی که رهبرتان در پشت پرده ی غیبت است فریب دشمنان را نخورید وبه سوی وسایل تبلیغاتی و رنگارنگ آنها جذب نشوید.

2_ امتحان مالی
تا به حال زیاد دیده شده افرادی که بخاطر مال و اموالی که خداوند به آنها عنایت کرده است مغرور شده اند و همیشه به مال و اموال خود می نازند و هیچ گاه برای رضای الهی قدمی بر نمی دارند این ها باید بدانند که خداوند این اموال را برای امتحان از آنها، در اختیارشان گذاشته استهمان گونه که خداوند می فرماید: «اما انسان هنگامی که پروردگارش او را برای آزمایش، اکرام می کند و نعمت می بخشد، (مغرور می شود) و می گوید: پروردگارم مرا گرامی داشته است.»
و البته گاهی امتحان الهی در فقر است، زمانی که خداوند روزی انسان را کم می کند یأس و ناامیدی سر تا پای او را فرا می گیرد، و از پروردگارش می رنجد و نا خشنود می شود، غافل از اینکه همه ی وسائل آزمایش و امتحان اوست، امتحانی که رمز پرورش و تکامل انسان و دنبال آن سبب استحقاق ثواب، ودر صورت مخالفت، مایه ی استحقاق عذاب است و خداوند در این مورد می فرماید:
« اما هنگامی که برای امتحان، روزیش را بر او تنگ می گیریم مأیوس می شود و می گوید؛ پروردگارم مرا خوار کرده است.»

3– امتحان سیاسی
کشورهای قدرتمند این قدرت را حاصل علم و تلاش خودشان می دانند و آن را در راه هوی و هوس خود صرف می کنند ولی کسانی که به خداوند تکیه دارند این را آزمایشی از طرف خداوند قلمداد می کنند همان گونه که حضرت سلیمان وقتی تخت بلقیس را در چشم بر هم زدنی نزد خود حاضر یافت آن را قدرت الهی و آزمایش او دانست، خداوند در این زمینه فرموده است:
«هنگامی که سلیمان آن تخت را نزد خود ثابت و پای بر جا دید گفت: این از فضل پروردگار من است، تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را به جا آوردم یا کفرام میکنم؟ و هر کس شکر کند به نفع خود شکر می کند و هر کس کفران نماید به زیان خویش نموده است، که پروردگار من غنی و کریم است»

مطالب مرتبط

1 نظر در “انواع امتحان الهی

  1. سجاد آذرباد گفت:

    سلام وعرض ادب احسنت بر شما خیلی عالی بود.موفق باشید 😛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *