خانه وخانواده, دختران آفتاب

عفاف حضرت فاطمه سلام الله علیها

بسم الله الرحمن الرحیم

عفاف ، حجاب و حیا از جمله فضائل اخلاقی مورد تاکید و تایید دین می باشد ، و همه ی عقلا و ادیان الهی به این موضوع توجه ویژه ای دارند. در دین مبین اسلام تاکید بیشتری بر حفظ حجاب و حیا و رعایت عفاف شده است. تا جایی که رعایت عفاف از دیدگاه ائمه ی اطهار علیهم السلام به اندازه ای مورد توجه قرار گرفته که هر شخصی را به تفکر در این موضوع وادار می کند . از جمله الگوها در این زمینه عفت و حیای دختر پاک پیامبر اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد که با رفتار سرشار از حیا و عفت خود انسان را به حیرت و تفکر در زمینه ی حجب و عفت فرا می خواند.

عفاف حضرت فاطمه سلام الله علیها

پیامبر صلوات الله علیه و آله در خانه علی علیه السلام بود که مرد نبینایی اجازه خواست تا به محضر ایشان شرفیاب شود.فاطمه سلام الله علیها بی درنگ خود را پوشانید و آنگاه به او اجازه ورود داد.پیامبرصلوات الله علیه و آله فرمود:

دخترم این مرد نابیناست و نمیتواند شما را ببیند.فاطمه عرض کرد:پدرجان!اگر او مرا نمی بیند،من او را می بینم و بوی خوش را استشمام می کند.

رسول خدا فرمود:

«اشهد انک بضعه منی»:گواهی می دهم که تو پاره تن من هستی.[۱]

عفتش به اندازه ای شگفت آور بود که حتی در اندیشه پوشیدگی اندام خود پس از مرگ نیز بود و می گفت:«چه کار زشتی است بر جنازه زنان پوششی می افکنند که اندام او را به درستی نمی پوشاند»؛از این رو به علی علیه السلام سفارش کرد پس از مرگم،برای من تابوتی شبیه آنچه فرشتگان به من نشان دادند بساز.

اسماء بنت عمیس می گوید:من با دیدن نگرانی آن حضرت،شکل تابوتی را که در حبشه دیده بودم،برایش توضیح دادم.ایشان پسندیدند و فرمودند:«اِصنعی لی مثلَه اُستُرینی سَتَرکِ الله مِن النار»: برای من تابوتی همانند آن بساز و پیکر مرا با آن بپوشان؛خداوند تو را از آتش نگه دارد.

 

 

[۱]  . سیره الائمه الاثنی عشر .ج۱٫ص.۹۶

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *