۱۶۲۸۹۷۸۴۴۲

* ژولیده نباشید

«وَ أَرْوِی..: وَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُبْغِضُ مِنَ الرِّجَالِ الْقَاذُورَهَ» (۱)

خداوند مردان کثیف و ژولیده را دشمن دارد.

* این عمل خدا را خشمگین می کند

قَالَ الرِّضَا (ع) مَنْ لَقِیَ فَقِیراً مُسْلِماً فَسَلَّمَ عَلَیْهِ خِلَافَ سَلَامِهِ عَلَى الْغَنِیِّ لَقِیَ اللَّهَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَ هُوَ عَلَیْهِ غَضْبَان‏. (۲)

هر کس تهیدست مسلمانى را دیدار کند و برخلاف سلامى که به ثروتمند کرده بر او(تهی دست) سلام کند، روز قیامت خدا را در حالى که بر او خشمگین است ، دیدار مى کند.

* از افراد ظالم حاجت نخواه

مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا (ع) جُعِلْتُ فِدَاکَ اکْتُبْ لِی إِلَى إِسْمَاعِیلَ بْنِ دَاوُدَ الْکَاتِبِ لَعَلِّی أُصِیبُ مِنْهُ قَالَ أَنَا أَضَنُّ بِکَ أَنْ تَطْلُبَ مِثْلَ هَذَا وَ شِبْهَهُ وَ لَکِنْ عَوِّلْ عَلَى مَالِی. (۳)

بزنطى گوید: به امام رضا (علیه السلام) گفتم: برایم نامه اى به اسماعیل بن داود، نویسنده (در دستگاه مأمون) بنویس، شاید از او چیزى به من برسد. حضرت فرمود: من براى شأن تو دریغ دارم که از او و امثال او چیزى بخواهى ولى حاجت خود را از مال من برآورده کن.

* جدل بى فایده ممنوع

قَالَ (ع) إِنَّ اللَّهَ یُبْغِضُ الْقِیلَ وَ الْقَالَ. (۴)

بدون تردید خداوند مشاجره لفظى (قیل و قال) را (بدون آنکه آدمى را به نتیجه مطلوب رساند) دشمن دارد.

* امان از رفیق نادان!

قَالَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: … صَدِیقُ الْجَاهِلِ فِی تَعَبٍ. (۵)

کسى که رفیق جاهل (احمق) دارد، همواره در رنج و عذاب است.

* وای به حال بخیلان!

«إِیَّاکُمْ وَ الْبُخْلَ فَإِنَّهَا عَاهَهٌ لَا تَکُونُ فِی حُرٍّ وَ لَا مُؤْمِنٍ إِنَّهَا خِلَافُ الْإِیمَان‏» (۶)

از بخل بپرهیزید، زیرا صفت بخل آفتى است که در هیچ مؤمن و آزادمردى وجود نخواهد یافت. به علاوه این صفت زشت مخالف ایمان است.

*امام با ادبان

مَا رَأَیْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا (ع):… وَ لَا رَأَیْتُهُ قَطَعَ عَلَى أَحَدٍ کَلَامَهُ حَتَّى یَفْرُغَ مِنْهُ. (۷)

ابراهیم بن عباس مى گوید: من هرگز ندیدم امام رضا (علیه السلام) سخن کسى را قطع کند (بلکه صبر مى کرد) تا او از سخن گفتن فارغ شود.

* با منکر حق همنشین مشو

فِی تَفْسِیرِ الْعَیَّاشِیِّ عَنِ الرِّضَا (ع) فِی تَفْسِیرِهَا: إِذَا سَمِعْتَ الرَّجُلَ یَجْحَدُ الْحَقَّ وَ یُکَذِّبُ بِهِ وَ یَقَعُ فِی أَهْلِهِ فَقُمْ مِنْ عِنْدِهِ وَ لَا تُقَاعِدْهُ. (۸)

هرگاه شنیدى مردى حق را انکار و تکذیب مى کند و با اهل آن مأنوس است؛ پس از نزد او برخیز و با وى همنشینى مکن.

* دیگران را نترسانید

قَالَتْ سَمِعْتُ أَبِی عَلِیّاً … قَالَ: لَا یَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ یُرَوِّعَ مُسْلِماً. (۹)

براى هیچ مسلمانى شایسته نیست که مسلمانى را به وحشت اندازد.

* خائن را امین مکن

سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ (ع) یَقُولُ کَانَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع) یَقُولُ: لَا یَخُنْکَ الْأَمِینُ وَ لَکِنِ ائْتَمَنْتَ الْخَائِنَ. (۱۰)

امین هرگز به تو خیانت نمى کند. این تویى که خائن را امین دانسته اى (امانت را به دست خیانت پیشه مى سپارى).

* عزت این گونه از بین می رود

عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): إِیَّاکُمْ وَ مُشَاجَرَهَ النَّاسِ فَإِنَّهَا تُظْهِرُ الْغِرَّهَ وَ تَدْفِنُ الْعِزَّهَ. (۱۱)

از خصومت با مردم دورى کنید زیرا خصومت عیوب نهفته را آشکار مى سازد و عزت را از بین مى برد.

* خائن، با اهل بیت (ع) پیوندی ندارد

عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):.. وَ لَیْسَ مِنَّا مَنْ خَانَ مُسْلِما.(۱۲)

کسى که به مسلمانى خیانت کند، با ما پیوند معنوى ندارد.

* مؤمن دروغ نمی گوید

عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا (ع) قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) یَکُونُ الْمُؤْمِنُ جَبَاناً قَالَ نَعَمْ قِیلَ وَ یَکُونُ بَخِیلًا قَالَ نَعَمْ قِیلَ وَ یَکُونُ کَذَّاباً قَالَ لَا. (۱۳)

حضرت رضا (علیه السلام) فرمود: از پیامبر پرسیدند: آیا مؤمن ممکن است ترسو باشد؟ فرمود: آرى. گفتند: ممکن است بخیل باشد؟ فرمود: آرى. ممکن است دروغگو باشد فرمود: خیر.

* خودت باش!

عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى قَالَ: حَضَرْتُ أَبَا الْحَسَنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ قَالَ لَهُ رَجُلٌ أَوْصِنِی فَقَالَ لَهُ … وَ لَا تُمَکِّنِ النَّاسَ مِنْ قِیَادِکَ فَتَذِلَّ رَقَبَتُکَ.

مردی به امام رضا علیه السلام گفت وصیتی به من فرمایید. حضرت فرمود: افسار خود را به دست مردم مده و آنها را بر خود مسلط مکن که ذلیل و خوار خواهى شد. (۱۴)

پاورقی:

(۱)- الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام، ص: ۳۵۴٫

(۲)- الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام، ص: ۳۵۴٫

(۳)- الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۲، ص: ۱۴۹٫

(۴)- تحف العقول، النص، ص: ۴۴۳٫

(۵)- نزهه الناظر و تنبیه الخاطر، ص: ۵۱٫

(۶)- بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۷۵، ص: ۳۴۶٫

(۷)- عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏۲، ص: ۱۸۴٫

(۸)- بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۷۱، ص: ۲۶۲٫

(۹)- عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏۲، ص: ۷۱٫

(۱۰)- الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۵، ص: ۲۹۹٫

(۱۱)- بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۷۲، ص: ۲۱۰٫

(۱۲)- الأمالی( للصدوق)، النص، ص: ۲۷۰٫

(۱۳)- المحاسن، ج‏۱، ص: ۱۱۸٫

(۱۴)- الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۲، ص: ۱۱۳٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *