پاسخ به شبهات, خواهران مبلغ

یادداشت های درسی من(شبهه جدید درباره حادثه کربلا)

karbala4

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از نکاتی که در جریان حادثه عاشورا هست اینست که امام حسین علیه السلام چندبار در منزلگاه های متفاوت می ماندند مخصوصا بعد از آن زمان شهادت مسلم بن عقیل ک به یاران خود می فرمایند که این قافله به سمت شهادت و مرگ می رود هر کسی که می خواهد می تواند برود و من رخصت می دهد.

تا جایی که در شب عاشورا هم بعد از خطبه می فرماید: که از تاریکی شب استفاده کنید و حتی هر کدام دست یکی از فرزندان مرا هم بگیرید، به محمد بن بشیر پول می دهد که فرزندش را آزاد کند ولی او نمیپذیرد.

بحث بر این است که این اذن و رخصت که امام به اصحاب دادند به چه معناست؟ امام بیعت را از گردن یاران بر می دارد مگر می شود که امام معصوم بیعت خود را بر دارد؟ اصلا بحث برداشتن بیعت از طرف امام آیا درست هست یا نه؟؟؟

چه مبنای کلامی در این جا وجود دارد؟ جمله اذنت لکم به چه معناست؟ آیا اگر افرادی که رخصت گرفتند و رفتند، کار حرامی انجام داده اند یا نه؟

این اذن از چه جنسی است؟

امام از یه طرفی اذن می دهند از طرفی به غلام ابوذر می فرماید که شما دین خود را ادا کرده ای و در آسایش مارا کمک کار بوده ای الان وظیفه ای نداری که او هم نمی پذیرد! از طرف دیگر به یک عده می فرماید که اگر می روید بروید که صدای هل من ناصر ینصرنی مرا نشنوید… چون اگر صدای امام به کسی برسد حجت بر او تمام می شود از طرفی بعد از بازگشت حرّ ب ایشان می فرماید که: هل من مغیث؟  اگه قراره یه عده بروند  چرا الآن امام ندای هل من مغیث سر میدهد؟

جوابی که میشه به این رخصت و اذن داد اینست که:

در حادثه کربلا دو منظر وجود دارد یکی شخص خاص امام حسین علیه السلام است که بیعت نکرده است با یزید که طرفداران حکومت و عبیدالله دنبال حضرت هستند  و دیگری بحث امامت و ولایت حضرت مطرح است که اسقاط بردار نیست و تبیعیت از امام واجب است.

اذن در حوادث کربلا اگر از مقوله شخص باشد که شخص می تواند برود و آن هایی که رفتند فکر می کردند که مسآله امام با یزید یک بحث شخصی است که امام بیعت نکرده و آن ها نمی خواهند خود را درگیر مساله شخصی کنند اما آن ها که ماندند امام شناس بودند حضرت را به عنوان امام خود شناختند چون امکان ندارد که امام معصوم بگوید من امام شما نیستم و رخصت دارید بروید.

این اذن یک آزمایش است تا خالص ها از ناخالص ها جدا شوند و بمانند برای تبعیت … و شهادت در راه امام

author-avatar

درباره بسیجی

حب الحسین رشته تحصیل ماست. دانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی-کلام... طلبه سطح سه حوزه http://karbala-2.kowsarblog.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “یادداشت های درسی من(شبهه جدید درباره حادثه کربلا)

  1. سلام . خانم بسیجی واقعاً عالی بود.اگه بتونید با توجه به رشته تحصیلی خودتون تو سایت مطالب ارسال کنید مثلا پاسخ به شبهات مثل همین مطلب واقعاً عالی میشه.همیشه در پناه حق سربلند باشید.

  2. بسیجی گفت:

    سلام بر مدیر و عرض تسلیت ایام محرم
    چشم تا جایی که فرصت داشته باشم تلاش میکنم ان شاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *