احکام تکلیفی

رساله آیت الله مکارم شیرازی : اَسباب سرایت نجاسات ، مسئله ۱۴۳ تا ۱۵۳

اَسباب سرایت نجاسات

 

مسئله ۱۴۳ تا ۱۵۳:

مسأله ۱۴۳ـ هرگاه چیز پاکى با چیز نجسى ملاقات کند و یکى از آن دو رطوبت داشته باشد نجس مى شود، امّا اگر هر دو خشک باشند یا رطوبت بقدرى کم باشد که سرایت نکند، پاک است (مگر در ملاقات چیزى با مرده انسان پیش از غسل دادن که احتیاط واجب اجتناب است، هرچند خشک باشد).
مسأله ۱۴۴ـ اگر در ملاقات یا در رطوبت داشتن شک کند، آن چیز نجس نمى شود.
مسأله ۱۴۵ـ هرگاه بداند قسمتى از فرش، یا لباس نجس شده امّا نمى داند کدام قسمت آن است اگر دست، به قسمتى از آن بزند نجس نمى شود، همین طور هر دو چیزى که مى داند یکى از آن دو نجس شده ،ولى نمى داند کدام نجس است ملاقات با یکى از آن دو سبب نجاست نمى شود.
مسأله ۱۴۶ـ زمین یا پارچه و مانند آن اگر رطوبت داشته باشد و چیز نجسى به آن برسد همان قسمت نجس مى شود و بقیّه پاک است، مگر این که رطوبت بقدرى زیاد باشد که از جایى به جاى دیگر سرایت کند. همچنین خیار و خربزه و ماست و امثال آنها اگر رطوبت زیاد و مسرى نداشته باشد، همان محلّ ملاقات نجس مى شود.
مسأله ۱۴۷ـ روغن و شیره اگر روان باشد هرگاه نقطه اى از آن نجس شود تمام آن نجس مى شود، امّا اگر روان نباشد، بطورى که از جایى به جایى سرایت کند فقط محلّ ملاقات نجس است و مى توان آن را برداشت و دور ریخت.
مسأله ۱۴۸ـ اگر مگس یا مانند آن روى چیز نجسى بنشیند، که تر است و بعد روى چیز پاکى بنشیند نجس نمى شود، چون احتمال دارد پاى این حشرات رطوبتى به خود نگیرد،امّا اگر بدانیم نجاستى را باخود حمل کرده وسرایت نموده،نجس مى شود.
مسأله ۱۴۹ـ هرگاه جایى از بدن که عرق دارد نجس شود، هرجا که عرق به آن سرایت کند نجس مى شود.
مسأله ۱۵۰ـ اخلاطى که از بینى یا گلو مى آید هرگاه غلیظ باشد و نقطه اى از آن خون داشته باشد همان نقطه نجس است اگر روان باشد،همه نجس مى شود.
مسأله ۱۵۱ـ هرگاه ظرفى را که ته آن سوراخ است روى زمین نجسى بگذارند، چنانچه آب با فشار از آن خارج شود داخل ظرف نجس نخواهد شد.
مسأله ۱۵۲ـ هرگاه چیزى مانند سوزن در داخل بدن با نجاستى مانند خون ملاقات کند نجس نمى شود مشروط بر آن که موقع بیرون آمدن، آلوده به خون نباشد. همچنین آب دهان و بینى هرگاه در داخل دهان و بینى با خون ملاقات کند نجس نمی­ شود.
مسأله ۱۵۳ـ چیزى که نجس شده مثلاً دستى که با بول ملاقات کرده، اگر با رطوبت با چیز پاکى ملاقات کند آن هم نجس مى شود.

author-avatar

درباره خادم امام زمان غریب

به نام خداوند یکتا خلاصه چند روز دنیا معرفت الله هست: وَ هُوَ مَعَکُم اَینَ مَا کُنتُم..... خدایا میدانم که میبینی!!! هر کجا باشی خدا باهات هست و می بینددت و می دونه چه کار میکنی ؛ پس حواست باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *