احکام تکلیفی

رساله آیت الله مکارم شیرازی : (نجاسات) عرق حیوان نجاست خوار و عرق جنب از حرام ،مسئله ۱۳۰ تا ۱۳۵

عرق حیوان نجاست خوار

 

مسئله ۱۳۰:

مسأله ۱۳۰ـ عرق شتر نجاستخوار بلکه حیوانات دیگر نجاستخوار نجس است بنابر احتیاط واجب.

 

ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ

عرق جنب از حرام

 

مسئله ۱۳۱ تا۱۳۵:
مسأله ۱۳۱ـ کسى که از طریق حرام جُنُب شود، خواه به واسطه زنا باشد، یالواط و یا استمناء، عرق او نجس نیست، ولى مادام که بدن یا لباس او عرق دارد با آن نماز نخواند بنابر احتیاط واجب.
مسأله ۱۳۲ـ احتیاط مستحبّ آن است که از عرق جُنُب از حرام پرهیز شود و براى رعایت این احتیاط، بهتر است با آب ملایم غسل کند، که به هنگام غسل بدن او عرق نکند، این در صورتى است که با آب قلیل غسل نماید و اگر با آب کر و مانند آن باشد اشکال ندارد، امّا بعد از پایان غسل یک بار همه بدن را آب بکشد (بنابراحتیاط مستحبّ).
مسأله ۱۳۳ـ نزدیکى کردن با همسر در حال عادت ماهیانه یا در حال روزه ماه مبارک رمضان حرام است و اگر عرق کند، احتیاط واجب آن است که با آن، معامله عرق جُنُب از حرام کند.
مسأله ۱۳۴ـ منظور از عرق جُنُب از حرام عرقى است که در آن حال یا بعد از آن، پیش از آن که غسل کند از بدن او بیرون مى آید.
مسأله ۱۳۵ـ هرگاه جنب از حرام به واسطه نداشتن آب، یا عذر دیگر، یا تنگى وقت تیمّم کند و نماز بخواند نمازش صحیح است، ولی مادام که بدن یا لباس او عرق دارد با آن نماز نخواند بنابراحتیاط واجب؛ ولی عرقهای بعد از تیمم مانعی ندارد.

author-avatar

درباره خادم امام زمان غریب

به نام خداوند یکتا خلاصه چند روز دنیا معرفت الله هست: وَ هُوَ مَعَکُم اَینَ مَا کُنتُم..... خدایا میدانم که میبینی!!! هر کجا باشی خدا باهات هست و می بینددت و می دونه چه کار میکنی ؛ پس حواست باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *