احکام تکلیفی

رساله آیت الله مکارم شیرازی : (نجاسات) اَحکام کافر و کسانی که در حکم کافرند،مسئله ۱۱۳ تا ۱۲۲

اَحکام کافر و کسانی که در حکم کافرند

 

مسئله ۱۱۳ تا ۱۲۲:

مسأله ۱۱۳ـ کافر یعنى کسى که خدا، یا پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) را قبول ندارد، یا براى خدا شریکى قرار مى دهد بنابر احتیاط نجس است، هرچند به یکى از ادیان آسمانى، مانند آیین یهود و نصارى ایمان داشته باشد.
مسأله ۱۱۴ـ کسانى که به خدا و پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) ایمان دارند، ولى وسوسه هایى براى آنها پیدا مى شود و به مطالعه و تحقیق مى پردازند پاکند و این وسوسه ها ضررى ندارد.
مسأله ۱۱۵ـ کسى که ضرورى دین اسلام یعنى چیزى را که همه مسلمانان مى دانند (مانند معاد روز قیامت و واجب بودن نماز و روزه و امثال آن) را منکر شود، چنانچه ضرورى بودن آن را بداند، کافر است و اگر در ضرورى بودن آن شک دارد کافر نیست، ولى احتیاط مستحبّ آن است که از او اجتناب شود.
مسأله ۱۱۶ـ آنچه در بالا درباره نجس بودن کافر گفته شد، تمام اجزاى بدن او حتّى مو و ناخن را شامل مى شود.
مسأله ۱۱۷ـ کسى که در جامعه اسلامى زندگى مى کند و از اعتقادات او خبر نداریم، پاک است و جستجو و تفتیش لازم نیست و نیز در جوامع غیر اسلامى چنانچه افرادى باشند که معلوم نباشد مسلمان هستند یا کافر، پاکند.
مسأله ۱۱۸ـ بچّه هاى کفّار به حکم آنها هستند و بچّه هاى مسلمانان حتّى بچّه اى که فقط پدرش مسلمان باشد پاک است ولی اگر فقط مادرش مسلمان است احتیاط آن است که از او اجتناب کنند.
مسأله ۱۱۹ـ هرگاه کسى ـ پناه بر خدا ـ به خدا، یا پیامبر(صلى الله علیه وآله) یا یکى از ائمّه معصومین(علیهم السلام) یا فاطمه زهرا(علیهم السلام) دشنام و ناسزا گوید یا عداوت داشته باشد، کافراست.
مسأله ۱۲۰ـ کسانى که در حق على(علیه السلام) و سایر امامان(علیهم السلام) غلوّ کنند; یعنى، آن بزرگواران را خدا بدانند یا صفات مخصوص خدایى براى آنها قائل باشند، کافرند.

مسأله ۱۲۱ـ کسانى که عقیده به وحدت وجود دارند یعنى مى گویند در عالم هستى یک وجود بیش نیست و آن خداست و همه موجودات عین خدا هستند و کسانى که معتقدند خدا در انسان، یا موجود دیگرى حلول کرده و با آن یکى شده، یا خدا را جسم بدانند احتیاط واجب، اجتناب از آنهاست.
مسأله ۱۲۲ـ تمام فرقه هاى اسلامى پاکند، مگر آنها که با ائمه معصومین(علیهم السلام)عداوت و دشمنى دارند و خوارج و غُلات، یعنى غلوکنندگان در حق ائمّه(علیهم السلام).

author-avatar

درباره خادم امام زمان غریب

به نام خداوند یکتا خلاصه چند روز دنیا معرفت الله هست: وَ هُوَ مَعَکُم اَینَ مَا کُنتُم..... خدایا میدانم که میبینی!!! هر کجا باشی خدا باهات هست و می بینددت و می دونه چه کار میکنی ؛ پس حواست باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *