پزشکی وسلامت

۹حقیقت که باید درباره سرطان بدانیم!

۲۵۶۵۶۲_۸۰۳

۹حقیقت که باید درباره سرطان بدانیم:

پژوهش های جهانی نشان داده است که قریب به نیمی از تمام موارد سرطان قابل پیشگیری هستند. در سال ۲۰۱۵، حدود ۱/۶ میلیون مرگ در اثر سرطان رخ داد. پیشگیری از نیمی از انها نقطه عالی یرای آغاز است.
۲- درصد کمی از سرطان ها (کمتر از یک درصد) مستقیما جنبه ای وارثی دارند. اگر چه ما ممکن است برخی از ژن های رمزآلود سرطان زا را به ارث ببریم، اما در عین حال انچه بیشتر به ما به ارث میرسد، سبک های ناسالم زندگی است. بنابرین می توان با ورزش کردن، پرهیز از رژیم های غذای ناسالم از احتمال بروز سرطان کاست

۳-عوامل محیطی و سمومی که پیرامون ما وجود دارد نقشی انکارناپذیر در بروز سرطان دارد. هوایی که استنشاق میکنیمم، آبی که می نوشیم و غذایی که میخوریم، بی اندازه مهم است.

آلاینده ها، مسمومیت با فلزات سنکین و حتی برخی از مواد تمیز کننده ی خانگی می توانند به سلول ها آسیب برسانند و زمینه را برای بروز سرطان ها اماده کند.

۴- بیش از ۹۰ درصد سرطان های ریه بر اثر مصرف دخانیات نظیر سیگار، قلیان، و مانند انها رخ می دهد. نکته مهم ان است که این امر نه تنها در اثر تنباکوی موجود در دخانیات بلکه در اثر مواد شیمیای دیگر به کار رفته در این قاتلان بیشتر(سیگار، قلیان و جز آنها) ایجاد میشود. هر ۳۰ ثانیه یک نفر در گوشه ای از جهان بر اثر سرطان ریه جان می سپارند. این بیماری کشنده ترین سرطان در میان مردان و زنان ایالات متحده است.

۵- در پهنه ی گیتی یک مورد از میان هر ۸ مرگ، در اثر سرطان رخ میدهد این میزان بیش از مجموع مرگ و میرهای مرتبط با سل، ایدز، مالاریااست.

کشورهای توسعه یافقته سهم بیشتری از این مرگ و میرها به خود اختصاص می دهند. باور دانشمندان این است که این امر در ارتباط مستقیم با سبک زندگی و برنامه ی غذایی این جوامع است.

۶ غذاهای فراوری شده حاوی مواد نگهدارند، نظیر غذاهای کنسرو شده، سوسیس کالباس حاوی نیترات هستند. این ترکیبات که معمولا بر روی بسته ی مواد غذایی با عنوان «سدیم نیتریت» و با «پتاسیم نیترات» از آنها نام برده میشود عمدتا به عنوان نگهدارنده و با حتی طعم دهنده به گوشت های فراوری شده افزوده می شوند. ترکیبات نیترات در اثر حرارت و یا حتی در مجاورت ترشحات دستگاه گوارش به نیتریت که یک سرطان زای شناخته شده است تبدیل می شود.

c

از دیگر انواع سرطان در میان بانوان، سرطان های روده بزرگ و رکتوم و دهانه ی رحم است.

۸- پژوهش ها نشان داده اند که چاقی، بخت ابتلا به سرطان را به میزان چشم گیری افزایش می دهد و بانوانی که به سرطان پستان مبتلا هستند و وزن مطلوبی دارند از کسانی که چاق هستند عمر بیشتری دارند.

۹- شمار موارد های پوست به میزان چشمگیری نسبت به هر سال در حال افزایش است و تصویر عمومی این است که نور خورشید مقصر اصلی بروز این بیماری است اما ایا نور خورشید واقعا خطرناک است؟

حقیت ان است که در معرض نور خورشید قرار گرفتن برای سلامت بدن ضروری است. ۳۰ دقیق نور خورشید در روز به دست ها و صورت کمک میکند تا از طریق واکنش های شیمیایی میان پرتوهای فرابنفش نور خورشید و کلسترول موجود در ساختمان پوست، و ویتامینd نمورد نیاز بدن ساخته شود.اما بهترین نور که سبب این واکنش می شود نور خورشید در اول صبح و اواخر عصر است و یادمان باشد در این کار زیادروی نکنیم که چرا که این امر سبب اسیب ذخیره سازیوراثتی یا DNAسلول های پوستی شده و راه را برای بروز سرطان باز می کند.

author-avatar

درباره یاسین مدرس

سلام بر شما کاربران گرامی//من یاسین مدرس طلبه پایه پنج حوزه علمیه کاربر سایت چهارده خورشیددر زمینه های مختلف ازجمله کار های فرهنگی فعالیت می کنم،از شما عزیزان درخواست داریم درزمینه معرفی سایت وانجام کار هاوفعالیت های فرهنگی با ما مشارکت کنید/فی امان الله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *