نابرابری قصاص و دیه عضو زن و مرد در بیش از یک سوم دیه به این معنا نیست که اگر مردی به میزان کمتر از یک سوم دیه به زنی صدمه وارد کرد،‌ بتواند دوباره صدمه‌ای به زن وارد کند تا میزان صدمه به یک سوم دیه برسد!

دیه زن

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به حقوق زنان از زاویه‌هاى دیگر توجه شد و این نگاه، بسیار ژرف و همه سویه و راهگشا و کمال آفرین بود و با آنچه غرب می‌گفت و در پى گستراندن آن به دیگر سرزمین‌ها بود، فرق اساسى داشت.

این نگاه ویژه انقلاب اسلامى به حقوق زنان و به آزادى و تساوى آنان، سبب شد شمارى از باورمندان به فرهنگ و نهضت غرب، برانگیخته شوند و این حرکت را با آن قالبى که می‌شناختند سازگار نیابند و بپندارند که حقوق زنان در انقلاب اسلامی و دین اسلام نادیده گرفته می‌شود.

شبهاتی که در این راستا درباره حقوق زنان مطرح می‌شوند معمولاً مواردی هستند که با خط‌کش تفکر غربی اندازه گیری شده و در نهایت منجر به زیر سؤال بردن نگاه اسلام به زن می‌شود و با توجه به اهمیت مسئله زن به عنوان ۵۰ درصد مهم از جوامع بشری و احترامی که جنس مرد نیز برای او قائل است، این شبهات ضربات سختی بر پیکره اعتقادات مسلمانان و علاقه‌مندان به اسلام می‌تواند وارد کند.

شبهاتی که در خصوص احکام و حقوق قصاص و دیه بین زن و مرد که به عنوان تبعیض از نگاه غیراسلامی مطرح می‌شود.

شبهه:

مشروط کردن قصاص مرد در برابر زن به پرداخت نصف دیه مرد، تعیین دیه زن به میزان نصف دیه مرد به معنای تجویز اعمال خشونت بر ضد زنان تا حد مرگ و از بین رفتن امنیت جانی آنان است. نابرابری زن و مرد در قصاص و دیه عضو از یک سوم دیه به بعد، به این معناست که هر چه زن شدیدتر مورد ضرب و جرح قرار گیرد، مجرم بیشتر از حمایت قانونی برخوردار می‌شود.

به دیگر بیان، در موارد زیادی به دلیل عدم توانایی تحصیل شرط قصاص توسط ولی دم یا قربانی جرم، عملاً امکان اجرای قصاص وجود ندارد و این امر سبب می‌شود که مجرمین نسبت به ارتکاب این جرم جرأت پیدا کنند. زیرا احتمال می‌دهند که دارنده حق قصاص نتواند شرط قصاص را فراهم سازد و به این ترتیب برای آنان حاشیه امنی برای ارتکاب جرم در پناه این شرط ایجاد می‌شود.

با وجود این همه تشویق‌های قانونی در راستای اعمال خشونت علیه زنان چگونه می‌توان ادعا کرد که قانون‌گذار ایرانی برای کنترل خشونت علیه زنان اقدام کرده است …

بنابراین قانونگذار نه تنها برای کنترل خشونت علیه زنان مجازات بیشتری برای مردانی که زنان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند، تعیین نکرده است بلکه مجازات کسی که زنی را می‌زند، در موارد معینی که منجر به نقص عضو هم می‌شود، طبق قانون بسیار خفیف‌تر از مجازات کسی است که مردی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

پاسخ:

اولاً: منتقدانی که مجازات قصاص را بازدارنده نمی‌دانند و آن را اعمال خشونت و مخالف حقوق بشر می‌شمارند، باید از شرط مذکور بسیار خشنود باشند، چون مطابق نظر منتقدان شرط پرداخت نصف دیه مرد برای قصاص او در برابر زن، مانع اجرای قصاص می‌شود.

ثانیاً: بازدارندگی قصاص مربوط به اصل این مجازات است و اصل قصاص مرد در برابر زن تجویز شده است؛ پس اثر و بازدارندگی خود را دارد.

ثالثاً: نابرابری قصاص و دیه عضو زن و مرد در بیش از یک سوم دیه به این معنا نیست که اگر مردی به میزان کمتر از یک سوم دیه به زنی صدمه وارد کرد،‌ بتواند دوباره صدمه‌ای به زن وارد کند تا میزان صدمه به یک سوم دیه برسد و قصاص او مشروط به پرداخت نصف دیه عضو شود؛ زیرا در این صورت هر یک از صدمات جداگانه محاسبه می‌شود. لذا این اشکال – که مرد هر اندازه بیشتر صدمه وارد کند بیشتر مورد حمایت قرار می‌گیرد – وارد نیست و به دلیل عدم اطلاع دقیق از مقررات دیه و قصاص است.

دیدگاهی در مورد “آیا نصف‌بودن «دیه زن» عامل ترویج خشونت علیه اوست؟

  1. جا مانده در اروند گفت:

    سلام و عرض ادب
    ببخشید یه سوال داشتم.
    درمورد دعای عهد،اولا اینکه گفته شده کسی که ۴۰ روز پشت سر هم این دعا رو بخونه از یاران حضرت حجت خواهد بود.میخواستم بدونم با خوندن این دعا قطعا این اتفاق میفته یا باید خوندن این دعا به نحوی باشه که هم با یقین و حضور قلب باشه و هم بر روی رفتار انسان تاثیر بذاره؟منظورم اینه که اگر کسی بدون حضور قلب و با حواس پرتی دعای عهد رو بخونه جزء یاران حضرت قرار نمیگیره؟
    و بعد اینکه گفته شده این دعا باید صبح خونده بشه.
    میخواستم بدونم معنی دقیق صبح این جا چیه؟اون وقتی که مثلا برای نماز صبح و نماز شب و … تعیین کردن یا وقتی که عرفا بهش میگن صبح؟
    از نظر دینی و شرعی طلوع آفتاب آخر وقت نماز صبحه ولی از نظر عرفی و علمی مثلا ممکنه تا ساعت ۹ یا ۱۰ رو صبح حساب کنیم.
    حالا دعای عهد چه زمانی باید خونده بشه؟
    و اینکه وقتی تعداد یاران حضرت حجت به ۳۱۳ نفر برسه زمان ظهور حضرت فرا میرسه؟یا اینکه ممکنه در حال حاضر یاران حضرت مهدی انتخاب شده باشند؟
    ممنون میشم اگر جواب بدین.
    التماس دعا
    یا علی

  2. سلام وعرض ادب خدمت جامانده در اورند امیدوارم حال شما خوب باشه.
    در مورد سؤال شما باید خدممتون عرض کنم.
    ۱- در مورد خواندن دعای عهد نیاز نیست که حتماً از اول تا اخر دعا حضور قلب داشته باشید.هدف از دعا یادآوری امام زمان وتداعی یاد ان حضرت در دلهاست.ولی انسان هم نباید در هنگام دعای عهد حواس پرت باشه که اصلاً متوجه نباشه چی می خونه پس نه وسواس ونه تفریط دعا را با توجه بخونه وبه یاد ان حضرت باشه إن شاء الله کفایت می کنه البته اگه یک بار دعارا با معنی وترجمه بخونه در دفعات بعدی بیشتر توجه انسان جذب دعا میشه.
    ۲- منظور از صبح در روایات بیشتر تا طلوع افتاب منظور است..ببینید در رسم عرب برای هر وقتی از شبانه روز یک اسم خاص داشته اند.مثلاً نیمه شب-سحر-فجر اول-فجر دوم-صبح-بالا امدن آفتاب.ظهر شرعی و…. منظور از صبح معمولاً از زمان روشن شدن هوا(موقع اذان صبح) تا طلوع خورشید منظور است.البته اگرمنظور دیگه ای از حدیث هم برداشت شود میشه با قاعده ی احتیاط برطرف بشه.طبق قاعده ی احتیاط بهتره تا زمان طلوع خورشید صبح حساب بشه تا منظور روایت محقق بشه.((( ولی خوب این دعا مستحبه اگه کسی در موقع صبح شرعی نتونست بخونه وبعد از طلوع آفتاب متوجه شد می تونه به قصد ثواب بخونه واجرش وحسابش با خداست))))
    ۳- وقت ظهور حضرت عج با خداست ممکنه تعداد افراد به ۳۱۳ برسه ولی ظهور محقق نشه چون عوامل ظهور واذن ظهور با حضرت حق خواهد بود وعوامل اجتماعی ووقایع تاریخی نشانه های نزدیک بودن ظهور است.یکی از شرایط ظهور رسیدن یاران واقعی حضرت به ۳۱۳ نفر خواهد بود که معلوم نیست به این تعداد رسده یا خیر:
    این همه آب که جاریست نه اقیانوس است ///// عرق شرم زمین است که سرباز کم است.
    پس اذن ظهور با خداوند می باشد.
    حضرت آیت الله بهجت ره: اگر خداوند اذن دهد در یک شب همه شرایط ظهور را مهیا می کند.
    به امید ظهورش صلوات.
    هر کجا سؤال بود در خدمت هستم.
    التماس دعا.

  3. جا مانده در اروند گفت:

    سلام و عرض ادب…
    ممنون پاسختون جامع و کامل بود.
    موفق باشید.
    یا علی

  4. سلام واحترام
    در پناه حق سربلند باشید.
    هر موقع سؤال داشتید در دیدگاه ها ویا به ایمیل ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *