اخبار و رخداد ها

نفوذ مسئله ای پیچیده و غیر قابل تشخیص است

نفوذ
نفوذ مسئله ای پیچیده و غیر قابل تشخیص است:
نفوذ مسئله ای پیچیده و غیر قابل تشخیص است، وقتی صدایش در می آید که دیگر کار از کار گذشته و صدمات غیر قابل جبرانی را نسیب جامعه کرده است. هوشیاری و شناخت دسیسه های دشمن، از طریق یادآوری و بازخوانی حوادث تاریخی گذشته به عنوان آیینه ای تمام رو می تواند درصد قابل ملاحظه ای از این تخریب را جبران کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند ماه گذشته بیش از ۷۰ بار کلمه نفوذ را در اظهارات مختلف خود به کار برده و خطر نفوذ دشمن را به عنوان اصلی‌ترین راهبرد دشمن در دوره پسابرجام به ملت و مسئولان متذکر شده‌اند. معظم‌له در تاریخ ۲۵ شهریور سال جاری در دیدار فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران در این خصوص فرمودند: «امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای این کشور، دنبال نفودند. نفوذ یعنی چه؟ نفوذ اقتصادی ممکن است که البته کم اهمیت‌ترین آن نفوذ اقتصادی است و ممکن است که جزو کم‌اهمیت‌ترین هم نفوذ امنیتی باشد. نفوذ امنیتی چیز کوچکی نیست اما در مقابل نفوذ فکری و فرهنگی و سیاسی، کم‌اهمیت است.» ایشان در ادامه افزودند: «از همه مهم‌تر نفوذ، نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی است. دشمن سعی می‌کند در زمینه فرهنگی، باورهای جامعه را دگرگون کند؛ و آن باورهایی را که توانسته این جامعه را سرپا نگه دارد جابه‌جا کند. خدشه در آنها وارد کند. اخلال و رخنه در آنها به وجود بیاورد. خرج‌ها می‌کنند برای این مقصود؛ این رخنه و نفوذ فرهنگی است

همانطور که از تعاریف بالا بر می آید، نفوذ برای ایجاد رخنه و به سبب آن تغییر در یک سیستم پدیدار می شود. این تغییر می تواند در قالب های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شکل یابد که نفوذ در افکار یک ملت و تغییر بینش ها و باور های آن ها از اهمیت بیشتر و قابل ملاحظه تری برخوردار است.

چرا که نفوذ به دنبال تغییر است، تغییر ساختارهای ذهنی یک ملت نسبت به یک ماهیت، و تلاش دشمن برای نفوذ در قوه ادراک سیاسی بدین منظور صورت می‌گیرد که نوعی باور نسبت به آن دسته از مقولات اساسی کشور که به نوعی جبهه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به حساب می‌آید شکل بگیرد که تسهیل‌کننده سلطه غرب بر ایران باشد. در این میان دشمن تلاش می‌کند تا درباره درستی باورهای اصیل تردیدافکنی کرده و سوءتفاهم به وجود آورد

به عنوان مثال می توان به این نفوذ فکری ایجاد شده در مسئولین کشوری اشاره کرد که برخی را به این بینش رسانده که ما توانایی حل مشکلات بحرانی – بخوانید توهم مشکل- کشور را نداریم و برایند تمامی راه حل ها تنها به سمت ارتباط با غرب و جریانات همراه آن بستگی دارد.

در صورتی که با نگاهی اجمالی به پتانسیل وتوانایی های خدا دادی سرزمینمان به خوبی شاهد هستیم که روزگاری نه چندان دور در همین آب و خاک فعالیت ها و سازندگی های بی شماری در مقاطع مختلف زمانی و بسته به تفکر افراد مسئول آن زمان، شکل گرفته و دست آوردها و پیشرفت های عظیمی را نسیب ملت ایران کرده است.

نفوذ در شکل های دیگر و عمیق تر نیز شکل خواهد گرفت، از نفوذ در تصمیم گیری های کلان یک کشور از طریق نفوذ در مسئولین آن کشور که به تصمیم سازی ختم می شود تا نفوذ در ترکیب عناصر سیاسی، مدلی مطابق با آنچه در دوره پهلوی که مردم ایران آن را تجربه کرده اند.

نفوذ مسئله ای پیچیده و غیر قابل تشخیص است، وقتی صدایش در می آید که دیگر کار از کار گذشته و صدمات غیر قابل جبرانی را نسیب جامعه کرده است. هوشیاری و شناخت دسیسه های دشمن، از طریق یادآوری و بازخوانی حوادث تاریخی گذشته به عنوان آیینه ای تمام رو می تواند درصد قابل ملاحظه ای از این تخریب را جبران کند.

نقش بسیج و بسیجیان که ازجمله نیروهای همیشه در صحنه انقلاب بوده و هستند در تبیین و شناساندن این عرصه، نقشی پررنگ تر از گذشته خواهد بود. بسیج در طول دوران انقلاب اسلامی به خوبی نشان داده است که در مواقع حساس بازوی توانمندی برای عبور کشور از پرتگاه های خطرناک بوده و امروز نیز این جریان باید با قدرت بیشتری تداوم یابد.

ابوالفضل دهقانی اشکذری

author-avatar

درباره ثریا حیدری

سلام :حیدری هستم مدیریت دایرکتوری خواهران مبلغ پایگاه چهارده خورشید. بیا تا گل برافشانیم ومی در ساغر اندازیم /// فلک راسقف بشکافیم وطرحی نو در اندازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *