اسراء : وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَکُمْ خَشْیَهَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُم إنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْءًا کَبِیرًا ﴿ ۳۱ ﴾ جزء ۱۵
و از بیم تنگدستى فرزندان خود را مکشید .ماییم که به آنها و شما روزى مى بخشیم .آرى ، کشتن آنان همواره خطایى بزرگ است.
درتفسیر نمونه ذیل این آیه آمده است:
“قابل توجه اینکه ما از این جنایت زشت و ننگین وحشت مى کنیم ، در حالى که همین جنایت در شکل دیگرى در عصر ما و حتى به اصطلاح در مترقى ترین جوامع انجام گیرد، و آن اقدام به سقط جنین در مقیاس بسیار وسیع به خاطر جلوگیرى از افزایش جمعیت و کمبودهاى اقتصادى است (براى توضیح بیشتر به تفسیر آیه ۱۵۱ سوره انعام جلد ۶ تفسیر نمونه صفحه ۳۳ مراجعه فرمائید). تعبیر به ((خشیه املاق )) نیز اشاره لطیفى به نفى این پندار شیطانى است ، در واقع مى گوید این تنها یک ترس است که شما را به این خیانت بزرگ تشویق مى کند، نه یک واقعیت . ضمنا باید توجه داشت که جمله کان خطا کبیرا با توجه به اینکه کان فعل ماضى است اشاره و تاکید بر این موضوع است که قتل فرزندان گناهى است بزرگ که از قدیم در میان انسانها شناخته شده ، و زشتى آن در اعماق فطرت جاى دارد، لذا مخصوص به عصر و زمانى نیست .”
در آیه ۱۵۱ سوره انعام نیز این آیه بدین شکل آمده است:
(و لا تقتلوا اولادکم من املاق نحن نرزقکم و ایاهم و لا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و لا تقتلوا النفس التى حرم الله الا بالحق ذلکم وصیکم به لعلکم تعقلون)
و فرزندان خویش را از بیم فقر مکشید که ما شما و ایشان را روزى مى دهیم و به کارهاى زشت آنچه عیان است و آنچه نهان است نزدیک مشوید و نفسى را که خدا کشتن آنرا حرام کرده جز به حق مکشید اینها است که خدا شما را بدان سفارش کرده است شاید تعقل کنید.
در تفسیر المیزان ذیل این آیات آمده است:
“این آیات محرماتى را بیان مى کند که اختصاص به شریعت معینى از شرایع الهى ندارد، و آن محرمات عبارت است از: شرک به خدا، ترک احسان به پدر و مادر، ارتکاب فواحش و کشتن نفس محترمه بدون حق که از آن جمله است کشتن فرزندان از ترس روزى، نزدیک شدن به مال یتیم مگر به طریق نیکوتر، کم فروشى، ظلم در گفتار، وفا نکردن به عهد خدا و پیروى کردن از غیر راه خدا و بدین وسیله در دین خدا اختلاف انداختن.
شاهد اینکه محرمات مذکور عمومى است و اختصاصى به یک شریعت ندارد – این است که مى بینیم قرآن کریم همانها را از انبیا (علیهم السلام ) نقل مى کند که در خطابهایى که به امتهاى خود مى کرده اند از آن نهى مى نموده اند، مانند خطابهایى که از نوح، هود، صالح، ابراهیم، لوط، شعیب، موسى و عیسى (علیهماالسلام ) نقل کرده است.”
به طور کلی اسلام سقط جنین را ممنوع می داند، مگر وضعیتی استثنایی وجود داشته باشد که شارع به عنوان شر کمتر آن را مجاز بداند، سقط جنین به ویژه پس از دمیده شدن روح، گونه ای نسل کشی است و این که قرآن کشتن کودکان را محکوم کرده است نیز آن را شامل می شود.
تصویر، تصویر بسیار تکان دهنده و دلخراشی است؛ و دلخراش تر آنکه در امت قرآن این اتفاقات می افتد، آنچه که این تصویر و تصاویری از این دست در جامعه ما نشان می دهد بیان دوری ما از کتاب انسان ساز قرآن و زندگی نورانی اهل بیت (ع) و بازگشت به رسوم عرب جاهلی است وحال آنکه عرب جاهلی هم با فرزند خود چنین نمی کرد!
باید با خودمان بگوییم که خدایی که آسمان و زمین را خلق کرده و اهالی آنها را روزی می دهد و بر همه چیز قادر و تواناست آیا عاجز از سیر کردن شکم من و فرزندم است؟
این کارها و اعمال تماما به ضرر کشور است ، در همین رابطه طی چند سال اخیر آمارها نشان دهنده میانگین سنی مردم ایران را رو به پیری و کهولت نشان میدهد که این مسئله یک موضوع بسیار فاجعه آمیز درباره کشورمان است مخصوصا آن هم کشوری که تنها حکومت شیعی را در جهان دارد.
در پایان آیه دیگری از قرآن را با هم مرور می کنیم،باشد که به نور آن هدایت یابیم و دلهایمان نورانی گردد:
وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ
و کسى که از خدا پروا کند براى او راه خروجى (از مشکلات) قرار میدهد و او را از راهى که گمان نمی برد روزى میدهد و کسى که بر خدا توکل نماید او برایش کافى است (طلاق آیه ۲و۳)
سلام ودرود احسنت خیلی جالب بود.