– نقش پیامبر اکرم در شکل گیری ولایت فقیه

پیامبر اسلام(صل الله علیه و آله و سلّم) را بنیان گذار ولایت فقیه در مقام نظر می­دانند، به طوری که روایت­های نقل شده از پیامبر خود گواه این امر می­باشد، که پیامبر پایه گذار ولایت فقیه و ولایت فقاهت می­باشند.

پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلّم) تأکیدات فراوانی از همان ابتدای تشکیل حکومت اسلامی در مدینه بر ولایت فقها داشتند، ده­ها روایت نبوی وجود دارد که به تبیین جایگاه فقها و ولایت فقها بر جامعه­ی اسلامی می­پردازد.

پیامبر اعظم(صل الله علیه و آله و سلّم) می­فرمایند: «ماولت أُمه أمرها و رجلاً قطٌّ و فیهم اعلمُ منه الا لم یزل امرُهم یذهب سفالاً حتی یرجعو ما ترکوا»[۱]

اگر ولایت امور امتی به شخصی واگذار شود که در میان آن امت عالم تر از او وجود داشته باشد، وضعیت آن امت همواره رو به سوی سقوط و انحطاط خواهد رفت تا زمانی که مردم از ان راه رفته بازگردند و زمام امور را به داناترین خویش بسپارند.

از مهم­ترین رسالت­های پیامبر بزرگ اسلام، علاوه بر تشکیل حکومت و عهده داری رهبری امت اسلام، بنیان گذاری نظام ولایت فقیه به دستور الهی و استحکام­بخشی به تداوم رهبری، به وسیله­ی نخبگان دینی بود. پیامبر از منظر جامعه شناسان سیاسی «نخبه گرا» و «شایسته سالار» بود و ملاک اصلی نخبگی و شایستگی را در فقاهت و اعلمیت به دستورات الهی خلاصه می­فرمود.[۲]

 پیامبر بنیان گذار نظری نظام ولایت فقیه

در منابع دینی و تاریخی پیامبر اکرم را بنیان­گذار نظری ولایت فقیه می­دانند، این امر در سخنان این بزرگوار قابل مشاهده می­باشد.

پیامبر بزرگ اسلام(صل الله علیه و آله و سلّم) می­فرمایند: «إن الفقهاء ورثه الانبیاء»[۳]

همانا دانشمندان دین شناس، میراث دار پیامبرانند.

پیام­آور وحی آسمانی، دیدگاه الهی- سیاسی خویش را در عرصه­ی دولت و حکومت، بر پایه­ی ولایت فقاهت و عدالت و در تقابلی آشکار با نظام پادشاهی و سلطنت بنیان نهاده و بر استحکام­بخشی به این نظریه­ی نوپدید با جدیت تمام همت گماشت.

«فقیهان، امین و مورد اطمینان پیامبرانند و تا زمانی که در دنیا و پیروی از سلطان وارد نشده­اند. پس آن­گاه که فقیهان از سلاطین پیروی کردند، برای حفظ دینتان از آنان دوری کنید».[۴]

پیامبر در نظریه پردازی دولت و حکومت الهی، در پی یک دگرگونی انقلابی بود؛ چراکه تکامل تدریجی جامعه را پاسخگوی نیاز اجتماعی بشر نمی­دانست. آن حضرت واپس­گرایی جاهلی قریش، قبیله­گرایی اوس و خزرج و ملی گرایی مهاجرین و انصار را تهدیدی جدی برای رهبری آینده­ی امت اسلام می­دانست و این گونه تعصبات را علت عمده­ی انحراف و انحطاط حکومت اسلامی به سوی نظام پادشاهی و سلطنت به شمار می­آورد.[۵]

از این رو پیامبر با بنیان­گذاری نظریه­ی ولایت فقیه به مبارزه­ای قاطع با نظریه­های واپس­گرایی سلطنت­طلب پرداخت و خلافت و جانشینی خویش را در رهبری آینده­ی جامعه اسلامی از آن نخبگان دینی و فقیهان دین شناس وارسته از دنیا و نیز وابسته به سلطنت دنیوی معرفی فرمود. در اندیشه­ی سیاسی پیامبر، ویژگی اساسی ولی فقیه جامعه باید سازش­ناپذیری و ستیزه­گری با سلاطین جور و عدم پیروی و فرمان­پذیری از ایشان باشد.

[۱] .محمدتقی، مجلسی، بحارالانوار، در الحیاء لبنان، ۱۳۴ ه.ق، ج ۱، ص ۱۴۳٫

[۲] . محمد باقر، حیدری کاشانی، نرم افزار امام، وصی، عشق.

[۳] . عبدالله، جوادی آملی، ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، ص۱۷۹٫

[۴] . قال رسول الله(صل الله علیه و آله و سلّم) «الفقهاء امناءُ و الرسُلُ ما لم یدخلوا فی الدنیا، قال اتباع السلطان فإذا فعلوا ذلک فاحذروهم علی دیانکم». ابی جعفر محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، تصحیح علی اکبر غفاری، دارالصعب و دارالتعارف، بنان، بیروت، چاپ چهارم، ج ۱، ص ۳۸٫

[۵] . محمد باقر، حیدری کاشانی، نرم افزار امام، وصی، عشق.

author-avatar

درباره بسیجی

حب الحسین رشته تحصیل ماست. دانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی-کلام... طلبه سطح سه حوزه http://karbala-2.kowsarblog.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *