اهمیت محبت به اهل بیت(علیهم السلام)
روایاتی که در تفسیر این آیه شریفه آمده است شاهد گویای دیگر برای تفسیر فوق است. روایات فراوانی در منابع اهل سنت و شیعه از شخص پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل شده که نشان می دهد منظور از قربی، اهل بیت(علیهم السلام) و نزدیکان و خاصان پیامبرند. به عنوان نمونه:
حاکم حسکانی که از مفسران و محدثان معروف اهل سنت می باشد از ابی امامه باهلی چنین نقل می کند:(خداوند انبیاء را از درختان مختلفی آفریده ولی من و علی(علیه السلام) را از درخت واحدی، من اصل آن هستم و علی شاخه ی آن و فاطمه(سلام الله علیها) موجب باروری آن و حسن و حسین(علیهم السلام) میوه های آن و شیعیان برگ های آنند. سپس فرمود: اگر کسی خدا را در میان صفا و مروه هزار سال و سپس هزار سال و آن هزار سال عبادت کند، تا هم چون مشک کهنه شود اما محبت ما را نداشته باشد خداوند او را به صورت در آتش می افکند، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «قُل لَّا أَسَْلُکمُْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فىِ الْقُرْبىَ»)
جالب ابن که این حدیث آن چنان اشتهار یافته بود که شاعر معروف کمیت در اشعارش به آن اشاره کرده می گوید:
وجدنا لکم فی آل حامیم آیه تا ولها منا تقی و معرب
«ما برای شما خاندان پیامبر(صلی الله علیه وآله) در سوره های حامیم آیه یافتیم که گروه تقیه کننده آن را تأویل کرده و گروه آشکار کننده آن را آشکارا بیان کرده اند.»
و اما اهمیت و آثار محبت به اهل بیت در روایات فراوانی ذکر شده که به بیان آن ها می پردازیم:
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در فضل حبّ علی(علیه السلام) روایت شده:«آگاه باشید هر کس علی را دوست بدارد قطعاً مرا دوست می دارد و هر کس مرا دوست بدارد قطعاً خدا از او راضی است و هر کس خدا از او راضی باشد بهشت او را کفایت می کند و هر کس علی را دوست بدارد خارج نمی شود از دنیا تا این که از کوثر بنوشد و از طوبی بخورد و مکانش را در بهشت می بیند، آگه باشید که هر کس علی را دوست بدارد، برایش هشت در بهشت باز می شود که از هر در که بخواهد وارد شود بدون حساب.»[۲]
و در روایتی دیگر از فخر رازی در تفسیر کبیرش که می فرماید: کلبی از ابن عباس روایت کرده:پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود:«کسی که بر محبت آل محمد(صلی الله علیه و آله) می میرد شهید مرده است و هر کس بر محبت آل محمد(بمیرد) برایش آمرزش و مغفرت است و تائب و مؤمنی که ایمانش کامل است و ملک الموت او را به بهشت بشارت می دهد سپس نکیر و منکر هم همین طور، و او را به بهشت می برند هم چنان که عروس را به خانه شوهر می برند و در قبرش دو در به بهشت باز می شود و قبرش را محل زیارت ملائکه قرار می دهد و بر سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله) می میرد.»
و اما در تفسیر فرات الکونی آمده است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمایند:«به کسی که مرا به حق برای پیامبری برانگیخت سوگند، محبت ما اهل بیت عزیزتر از جواهر و یاقوت سرخ و زمرّد است.»
۲٫٫عبد الله بن احمد، حسکانی، شواهد التنزیل، تهران، انتشارات وزارت ارشاد، ۱۴۱۱ه.ق، چاپ اول، ج۲، ص۱۸۹
.عباس، قمی، سفینه البحار، قم، دارالاسوه، ۱۴۲۲ ه.ق، چاپ سوم، ص۱۸
۱محمدبن عمر، فخررازی، مفاتیح الغیب(تفسیر کبیر)، چاپ سوم، ج۲۷، نشردارالإحیاء التراث العربیه، بیروت، ۱۴۲۰ق، ص۵۹۵
۲٫فرات بن ابراهیم، تفسیرفرات الکونی، چاپ اول، تهران، ۱۴۱۰، ص
م۴۱۲