hagh

پیامبر(ص): برای مردم روزگاری میرسد که تنها همّ وغمّشان شکم آنها و شرف آنها تجمّلات زندگی و قبله ی آنها زنهایشان می گردد.

خود ائمه(ع) متذکر شده اند که نگه داشتن دین در آخر الزمان بسیار دشوار است و دیندار را به شخصی که ذغال گداخته را در دست نگه داشته، تشبیه کرده اند.

امتحان هر قدر که سخت تر باشد، ارزشش بیشتر است و کسانی که در سختی دوران غیبت در دین خود استوار باشند ثواب بسیار بزرگی را به دست آورده اند؛ از این رو حضرت رسول اکرم(ص) یارانش را برادر و رفیق خطاب نکرد و به آنها گفت که شما فقط اصحاب من هستید ولی برادران من کسانی هستند که در آخرالزمان مرا ندیده ایمان می آورند.

اجر و پاداش مؤمنان در دوران غیبت

امام باقر(علیه السلام ) : خدا آنان را مورد خطاب قرار می دهد که ای مردان و زنان مؤمن، شما به چیزی که ندیده اید ایمان آوردید؛ پس بندگان واقعی من هستید و شما را می بخشم و به خاطر شما دیگران را هم می بخشم و بلا را دفع می کنم و شما سبب نزول باران هستید.

ستایش مردم اخر الزمان

پیامبر(صلی الله علیه و اله و سلم) : کسانی که در دوران غیبت مطیع امر امام باشند آنان رفیقان پیامبر هستند و حضرت رسول(ص) آنان را برادر خطاب می کند، و به آنان وعده محبتش را داده است.

مسخ ارزشها در آخرالزمان

امام علی (ع) : روزگاری بر مردم خواهد آمد که از قرآن جز نشانی ( قرآن خوانده میشود ولی به آن و دستوراتش عمل نمیشود ) ، و از اسلام جز نامی باقی نخواهد ماند . ((مردم خود را مسلمان می نامند در صورتی که دورتر از همه کس به اسلام هستند )) .مسجدهای آنان در آن روزگار آبادان ، اما از هدایت ویران است.مسجد نشینان و سازندگان بناهای شکوهمند مساجد ، بدترین مردم زمین می باشند ، که کانون هر فتنه ، و جایگاه هرگونه خطاکاری اند ، هرکس از فتنه بر کنار است او را به فتنه بازگردانند ، و هرکس که از فتنه عقب مانده او را به فتنه ها کشانند ، که خدای بزرگ می فرماید : به خودم سوگند ! بر آنان فتنه ای بگمارم که انسان شکیبا در آن سرگردان ماند!. و چنین کرده است ، و ما از خدا می خواهیم که از لغزش غفلت ها در گذرد. نهج البلاغه حکمت ۳۶۹

سختی دینداری در آخرالزمان

امام کاظم (ع) : به درستی که برای حضرت مهدی (عج) غیبتی باشد و کسی که در آن دوران غیبت ، دینداری کند چون کسی باشد که شاخه درخت خار را به دست بکشد تا برگ و خار آنرا بگیرد ( کنایه از نهایت سختی و آزردگی است ) ، سپس فرمود : برای حضرت مهدی (عج) غیبتی باشد که هر بنده باید از گناه کردن بپرهیزد.

برای سختی دین­داری در آخرالزمان، به نکات مختلفی می­توان اشاره کرد که مهم­ترین آن­ها، دو عامل زیر می­تواند باشد:

۱) تشخیص وظیفه : وظیفه یک مسلمان معتقد آن است که وظایف دینی خود را به خوبی بشناسد و به آنها عمل نماید بدون شک در زمانی که امام در جامعه و میان مردم حضور داشته باشد تشخیص وظیفه بسیار راحت تر است چرا که فرد در این صورت به خدمت امام زمانش رسیده و کسب تکلیف می نماید ؛ ولی در زمان غیبت مساله تشخیص وظیفه بر عهده خود شیعیان است و با توجه به این که تشخیص وظیفه بسیار مهم است و امکان خطا و اشتباه نیز وجود دارد در نتیجه وظیفه شیعیان در این زمان بسیار مشکل تر میشود البته لازم به ذکر است که امامان علیهم السلام در این زمان هم شیعیان را به حال خود واگذار ننموده اند که سرگردان بمانند بلکه از آنان خواسته اند که به عالمان و کارشناسان دین و اسلام شناسان فقیه مراجعه کنند و برای تشخیص وظیفه از آنان مدد جویند.

۲) ظواهر فریب دهنده دنیای امروز : شاید بتواند به صورت قاطعانه گفت که مساله اصلی و مهم ترین عامل در سختی دینداری در آخرالزمان وضعیت فرهنگی دنیای مادی است غول های ارتباط جمعی از یک سو و رسانه ها از سوی دیگر به شدت با اسلام درگیر شده اند و با انواع تخریب ها و تحریف ها و سیاه نمایی ها سعی بر آن دارند که چهره خشن و سیاهی از اسلام ارائه نمایند از طرف دیگر ظواهر دنیا آنقدر زیبا جلوه نمایی می کنند و انواع فساد را در جامعه پخش می نمایند که مردم لازم میشود جهت کنترل امیال خویش مجاهدت و تلاش فراوان نمایند روشن است که با فساد علنی دنیای امروز حفظ دین و معنویت بسیار مشکل خواهد بود.

البته هرچند حفظ دین و عمل به وظیفه، در دنیای پرتلاطم و سراسر ظلم و فساد، کاری دشوار است، ولی پاداش انسان­های متدین و دین­مدار نیز افزون است. در روایتی پیامبر گرامی اسلام ،صلی الله علیه و آله، فرمود: «به زودی گروهی بعد از شما می­آیند که یک نفر از آنان، اجر پنجاه نفر از شما (صحابه) را دارد». اصحاب گفتند: «یا رسول­ الله! ما با تو در بدر و اُحد و حنین شرکت داشتیم و قرآن در میان ما نازل شد». پیامبر فرمود: «اگر بر شما وارد می­شد آن­چه آنان تحمّل می­کنند، مانند صبر آنان صبر نمی­کردید».

مؤمنان آخرالزمان، به فرموده­ی امیر مؤمنان: در کارها و فداکاری­های نیک و بزرگ مسلمانان صدر اسلام شریک ­اند. و اینان، کسانی هستند که پیامبر، آنان را برادر خود خوانده و آرزوی دیدار آنان را کرده است و افرادی هستند که خداوند، آنان را اولیای خود خوانده است و پیامبر در حق آنان فرمود: «خوشا به حال صابران در غیبت که اینان حزب­ الله هستند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *