قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)
«حب علی بن ابی طالب(علیه السلام)یاکل السیئات کما تاکل النار الحطب»
محبت و دوستی علی گناهان را محو میکند چنانچه آتش هیزم را میسوزاند.
سوگند به خداوندی که جان من در دست اوست اگر کسی عمل هفتاد پیامبر را انجام دهد هرگز وارد بهشت نخواهد شد مگر برادرم علی را دوست داشته باشد. (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم)
حب حضرت علی(ع) مانع خلق آتش
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: شبی که به آسمانها برده شدم، در هر آسمانی ملائکه را ملاقات کردم که مرا بشارت می دادند تا اینکه جبرئیل را در محفلی از ملائکه ملاقات کردم و او فرمود: «لو اجتمع امتک علی حب علی بن أبی طالب(ع) ما خلق الله النار»؛ ای محمد! اگر امت تو بر محبت حضرت علی(ع) اجتماع می کردند، خداوند آتش را خلق نمی کرد.
ابن عباس گفت:
به پیامبر اکرم عرض کردم :یا رسول الله آیا برای عبور از آتش جهنم برات و جوازی وجود دارد؟ فرمود: آری دوست داشتن علی بن ابیطالب.
صحیفه اعمال حب علی بن ابی طالب
می دانیم صحیفه، نامه اعمال انسان است که نیکوکاران در دست راست و بدکاران در دست چپ، نیکوکاران خوشحال و بدکاران ناراحت هستند.
پیغمبر اکرم (ص) می فرماید آنچه در سرلوحه اعمال افراد با ایمان می نویسند محبت علی بن ابی طالب است همین یک جمله کافی است که بدانیم نماز، روزه، زکات و جهاد خوب است؛ اما صحیفه اعمال حب علی بن ابی طالب است.
قرآن و شان امیرالمومنین علی ابن ابی طالب
معاویه وارد مکه شد، گروهی بر معاویه وارد شدند و گفتند: آیا میدانی که ابن عباس تفسیر قرآن میکنه؟
معاویه گفت: خب ابن عباس پسر عمه ی پیغمبر بوده، او از هاشمیان است! اگر او نکند که تفسیر کند؟!
گفتند: تفسیر میکند آیات رو به نفع علی بن ابیطالب! ما از این شاکی هستیم!
معاویه گفت: خودم رسما وارد مجلس میشوم و جمعشان را برهم میزنم.
معاویه وارد مجلس تفسیر ابن عباس میشود، ابن عباس با چنان کیفیتی تفسیر آیات میکرد که معاویه هیچ جای اعتراضی برخود ندید!
بعد از مجلس معاویه رو به ابن عباس کرد و گفت:
معاویه گفت: ابن عباس تو تفسیر آیات میکنی یا فضائل علی بن ابیطالب را بازگو میکنی؟!
ابن عباس: معاویه به من بگو کجای قرآن است که فضائل علی بن ابیطالب نیست؟ از خودت هم سوال میکنم جواب میدهی؟
“انَّما اَنتَ مُنذِرُ وَلِکُلِ قَومِ هاد” این آیه برای کیست معاویه؟
معاویه: رسول خدا فرمود منذر این امت منم و هادی وجود علی بن ابیطالب است! ولی ابن عباس حتما باید این آیه را بخوانی؟!
ابن عباس: “اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرا” بگو این آیه برای کیست معاویه؟
معاویه: این هم قصه ی طهارت و عصمت علی بن ابیطالب و اهل بیتش است، درست! ولی حتما باید این را بخوانی؟
ابن عباس: “اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُه وَالَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوهَ وَ یُوتونَ الزَّکوهَ وَ هُم رکِعون” معاویه این آیه برای کیست؟
معاویه: زمانی که علی بن ابیطالب انگشتر در راه خدا داد این آیه بر حق علی نازل شد، قبول دارم! ولی حتما این را باید بخوانی؟
ابن عباس: “عَمَّ یَتَساءَلون عَنِ النَّبَاِ العَظیم” معاویه بگو این آیه در حق کیست؟
معاویه: رسول خدا فرمود خبر عظیم علی بن ابیطالب است که هم مردم ازش میپیرسند و هم من از علی خواهم پرسید، ولی ابن عباس حتما باید این را بخوانی؟
ابن عباس: “وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقوا” بگو ببینم این آیه برای کیست؟
معاویه: پیغمبر فرمود حبل الله علی بن ابیطالب است دست به دامن علی بزنید و جای دیگر نروید که گمراه میشوید. ولی باید همین را تفسیر کنی؟
ابن عباس: “کَفی بِاللهِ شَهیدا بَینی وَ بَینَکُم” این آیه برای چیست معاویه؟
معاویه: این قصه قصه ی علم علی بین ابیطالب است که خدا همه ی علم جاری رو در سیره ی او تعریف میکند، ولی لازم است حتما این را بخوانی؟
ابن عباس: “قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ” بگو به من که این آیه برای کیست؟
معاویه: این هم ماجرای مباهله با اهل نجران است که خدا در این آیه علی بن ابیطالب را نفس پیغمبر میخواند، ولی برای مردم حتما باید همین را بخوانی؟
ابن عباس: “ساَلَ سائِلٌ بِعَذابِ واقِع” این آیه برای چیست معاویه؟
معاویه: روز غدیر شخصی نزد رسول خدا آمد و گفت این سخنان از خودت بود یا از خدا؟ پیغمبر فرمود امر رسالت بود، شخص رو به پیغمبر کردو گفت به خدا بگو بر من عذاب وارد کند که تحمل ولایت علی را ندارم و خداوند جلوی همگان دشمن علی را هلاک کرد، ابن عباس قبول دارم! آیا باید همین آیه را بخوانی؟
ابن عباس: “یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک” این آیه دیگر برای چیست معاویه؟
معاویه: این هم ماجرای ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب است قبول دارم! ولی این را حتما باید بازگو کنی؟
ابن عباس: “اَلیومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم” معاویه به من بگو این دگر برای کیست؟
معاویه: این آیه هم اکمال دیانت در پرتوی ولایت علی بن ابیطالب است ولی آیه ای دیگر بخوان نه این!
ابن عباس از جا بلند شد و گفت:
ابن عباس: معاویه به من بگو کجای قرآن را بخوانم که فضل علی بن ابیطالب نباشد؟! کجا را بخوانم که از علی بیان نشده باشد؟!
معاویه: اصلا ابن عباس بخوان “اِذا زُلزِلَتِ الارضُ زِلزالَها”
ابن عباس: معاویه در این مورد هم شرمندتم که حتی این آیه هم فضل علی بن ابیطالب است!
معاویه: علی در این آیه دگر چه میکند ابن عباس؟!
ابن عباس: نشنیدی بعد از رسول خدا یک سال نگذشته بود که زلزله ای بر مدینه آمد که همه ی مردم از شدت وحشت از خانه به در شده بودند و علی در میانشان حاضر شد و خواند این آیه را و پایش را بر زمین کوبید و فرمود: زمین! ابوتراب بر تو امر میکند آرام گیر!
معاویه که از غضب بر خود میپیچید گفت:
معاویه: ابن عباس راحت بگو تا قرآن باشد، علی هم خواهد بود…
فقط دنبال علی برو
در جلد چهارم کتاب امام شناسی مرحوم آیت الله حاج سید محمد حسین تهرانی ( لاله زاری ) آمده است که : جابر بن عبدالله انصاری گفت : برای دیدن عموی پیغمبر ، عباس به طائف رفتم. ایشان گفت : جابر! خیلی به موقع آمدی. اهل بیت من مکه مشرف شده اند و من میخواهم عقیده ام را مقابل شما اظهار و ابراز کنم و بدانید که من علاقه ی زیادی به برادر زاده ام امیرالمومنین، علی بن ابیطاب دارم. یک بار برادرزاده بزرگوارم ، حضرت رسول (ص) به من فرمود :
{ عمو جان ! اگر دیدی که یک روز تمام خلایق از یک طرف می روند و تنها علی از طریق دیگر ، اگر نجات هر دو سرا را می خواهی ، فقط دنبال علی برو }
آن چه ز مخلوق ، خدا طالب است ُحَُب علی بن ابی طالب است
قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : جائَنی جَبْرَئِیل مِن عِندِ الله بِوَرقَهِ آس خضرا، مَکتوُبٌ فیها ببیاضٍ انّی اِفْتَرَضتُ مَحَبَهَ عَلیٍّ عَلی خَلقِی فَبَلِّغْهِم ذلِکَ عَنّی.
«بحار الانوار، ج ۳۹، ص ۲۷۵»
رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود:
جبرئیل از نزد خدا برای من نامهای (ورقه ای سبز که در آن با رنگ سفید نوشته شده بود) آورد که در آن آمده بود، من محبت علی را بر مردم واجب کردهام پس آن را به مردم ابلاغ نما.