مباحث اسلامی

۴گروه در قیامت قطعاً احضار می‌شوند!

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آ له) می‌فرماید: عادت گرگ این است که اگر به گله‌ای حمله کند، به همه گوسفندان حمله می‌کند و به همه آسیب می‌زند. اگر دو گرگ به یک گله حمله کنند؛ آنقدر به گوسفندان آسیب نمی‌زنند که گرگ «دوست داشتن مال و مقام»، ایمان شما را متلاشی می‌کند .

۲۳۳۱۵۳۷۷۱۴۴۱۶۶۵۸۱۶۰۲۳۲۱۸۱۱۴۴۱۲۶۸۱۳۲۲۳۶۱۶۶۱۵۸

یکی دیگر از کارهای نمونه خداوند در قیامت این است که چهار نفر را احضار می‌کنند تا رفتارشان را در دنیا بسنجند و پاداش یا مجازاتشان تعیین شود:

۱- کسی است که از راه غیر مجاز الهی ثروتش را جمع کرده و زیاد کرده و در راه ممنوع الهی هم خرج کرده… او را به سوی جهنم می‌برند.

۲- کسی است که ثروتش را از راه شایسته‌ای جمع کرده، اما در راه غیر مجاز و حرام، مصرف کرده است… او را هم به شعله‌های عذاب می‌سپارند.

۳- کسی است که دارایی‌اش را از راه ناشایسته‌ای جمع کرده، اما در راه شایسته‌ای مصرف کرده است… او را هم نمی‌بخشند و مجازات می‌شود.

۴- بهترین راه را انتخاب کرده؛ همه تلاشش را کرده تا دارایی‌اش از راه درستی جمع شود و در راه مناسبی هم خرج کرده است… فقط او را می‌بخشند.

کسی از مردم که عبادت ساده‌اش را منظم کرده بود، به دیدار پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آ له) آمد و با دلگیری، پرسید:

– یا رسول الله!… حال روحی‌ام خوب نیست… مرگ را که می‌دانم وسیله دیدار خداست دوست ندارم.

– آیا دارایی‌ات چشمگیر است؟

– بله یا رسول الله!… در جمع دارایی هم دقت کرده‌ام.

– باشد؛ اگر می‌خواهی رها شوی، دارایی‌ات را زودتر در راه خدا مصرف کن تا جلوتر از تو از دنیا برود و منتظر رسیدنت بماند که از عذاب نجاتت دهد.

به راستی عجب گرفتاری بزرگی است ثروتمندی!… هم هنگام مرگ، آن را از ما می‌گیرند و هم باید حسابش را پس بدهیم.

به دلیل داشتن ثروت فکر کن و ببین خدایی که تو را ثروتمند کرده، از تو چه خواسته است… خرج در راه گره گشایی مردم یا پس انداز شخصی؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *