پزشکی وسلامت

ساییدگی زانو (آرتروز)

hhh621

 

فعالیت فیزیکی

بروز مشکلات ساییدگی زانو در دو گروه ایجاد می‌شود ، گروهی که فعالیت فیزیکی ندارند و گروه دیگر را افرادی تشکیل می دهند که فعالیت شدید فیزیکی دارند.

“این دو گروه بیشتر در معرض بروز آسیب‌های مفصلی و عضلانی قرار می‌گیرند. ”

ساییدگی زانو یا آرتروز مفصلی زانو شامل همه مفاصل می شود و یکی از علت های بروز بیماری های روماتیسم است که می تواند غضروف مفصلی و ساییدگی در این افراد ایجاد نماید .

عوامل ژنتیکی

ریس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب‌های ورزشی با اشاره به عوامل ژنتیک گفت : عوامل ژنتیکی موجب بروز سائیدگی زانو می‌شود و افراد با رسیدن به سن خاص دچار ساییدگی زانو می شوند به طوری که مینیسک پای این افراد که مانند یک بالشتک ضربه گیر داخل مفصلی عمل می‌کند به علت برخورداری از استعداد ژنتیکی زود پاره و باعث ایجاد سائیدگی زانو یا آرتروز می‌شود.

رفت و آمد مداوم

رازی اضافه کرد :رفت وآمد مداوم از پله‌ها وکوهنوردی نیز یکی دیگر از عواملی است که فرد را دچار آرتروز می کند، همچنین برخی از مشاغل سخت چون بنایی در یک ساختمان و رانندگی کردن در شرایطی می تواند تاثیر گذار باشد.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از علل ساییدگی اختلالات محوری زانوست گفت :پا پرانتزی شدید و یا پای ضربدری که این افراد بار زیادی را به مفصل کشککی زانو وارد می کنند و آنان را دچار درد زانو و سپس آرتروز می‌کند.

وی تصریح کرد : هر درد زانویی را نمی توان آرتروز نامید و هر درد زانو علتهای متفاوتی دارد که باید مورد بررسی پزشکی قرار گیرد.

نشستن های طولانی مدت

متخصص آسیب های ورزشی در توصیه به کارمندان و پشت میز نشینان گفت: کارمندان به دلیل شغلی و اداری به طور مداوم پشت میز می‌نشینند احتمال دارد در معرض ابتلا به سائیدگی زانو قرار گیرند و این افراد اغلب دچار درد زانو می‌شوند که هر نیم ساعت باید از پشت میز بلند شوند و کمی راه بروند و حرکات مخصوص ورزشی را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *