آیا اسلام برای جوانها دین راحتی نیست؟
بدیهی است که نه در عالم ماده و نه در عالم معنا هیچ پدیدهای بدون علت حادث نمیگردد و ما باید ببنیم که ریشههای رشد یا هبوط، گشایش یا مشکل و معضل، هدایت یا اعوجاج ایجاد شده در رفتارهای شخصی و اجتماعی ما به خاطر رعایت احکام الهی در اسلام است و یا به خاطر کنار گذاشتن آن و فرهنگ التقاطی؟! به عنوان مثال به چند انحطاط فرهنگی و اعوجاج رفتاری که متأسفانه تا حدودی عمومیت نیز یافته است و سبب مشکلات ازدواج شده اشاره میگردد:
الف – فرمود: لقمه حلال بخورید و از لقمهی [مادی و معنوی] حرام یا شبههناک بپرهیزید که در تربیت و همهی رفتارهای شما تأثیر سوء میگذارد. اما بسیاری به کمکاری، کمفروشی، گرانفروشی، پارتیبازی، رانتخواری و بدتر از همه «رشوه» رو آوردند و حقوق یک دیگر و مردم را ضایع کردند! چند خانه و ساختمان میشناسید که بدون رشوه ساخته شده باشد؟ چقدر از ثبت نام در مدارس نیز با پارتیبازی است؟ مشاغل دولتی و غیر دولتی نیز همینطور و…؟
ب – فرمود: فرزندان خود را از همان کودکی با خدا آشنا کنید، با دین و احکام آشنا کنید و به حرام عادت ندهید و …! ما چه کردیم؟ اگر بگویند دختر ۷ ساله را با قرآن، نماز و حجاب آشنا کنید، میگویند: ای بابا زود است و دلش میگیرد، اما او را با انواع رقصها در مجالس آشنا میکنند و نمیگویند: روح و روانش میگیرد و سیاه میشود. بچه را از سه سالگی که فارسی هم بلد نیست، با انگلیسی، شنا و پیانو آشنا میکنند، اما تا نوجوانی نیز به نماز او توجهی ندارد.
ج – فرمود: فرزندان خود را در همان سنین نوجوانی که ابتدای شکوفایی غریزهی جنسی آنهاست متأهل کنید؛ گفتند وا! این که هنوز بچه است و این ظلم است. اما آشنایی او با سکس به گونهی تحریک آمیز و حرام (عکس، فیلم، فضای مجازی و …) را اقتضای طبیعی سنّ خواندند و استمناء یا اتخاذ دوست دختر و پسر (حتی در سنین راهنمایی و دبیرستان) را بدیهی شمردند.
د – فرمود: به ویژه دختران، زودتر شوهر کنند، چرا که زودتر آمادگی و میل دارند و باید نیازهای جسمی، روانی و روحیشان سرکوب نشود. گفتند تا ۱۸ سالگی که هنوز بچه است (هر چند چندین دوست پسر گرفته باشد و یا این که سالم و مؤمنه و عفیف باقی مانده باشد)، بعد گفتند دانشگاه مهمتر از ازدواج است. دختر کارشناسی را در ۲۴ سالگی گرفت، گفتند: ادامه تحصیل بهتر است و خلاصه به سن ۲۶ و ۲۸ و ۳۰ که رسید، ارشد یا دکترا را گرفت، اما دیگر خواستگار نداشت.
ﻫ – فرمود: ازدواج را آسان بگیرید، والدین کمک کنند، ازدواج رابطهای شیرین و سهل است. اما چه شد؟! فرمود: مهریهی ضامن زندگی یا خرید و فروش و معامله نیست، بلکه هدیهای برای همان «مهر و محبت» است، گفتند: خیر باید یک سرمایه باشد – فرمود: جهیزیه ملزومات اولیه و ساده زندگی است که دختر با خود به خانهی جدیدش میآورد، گفتند: سرویس طلا و جواهر، سرویس خواب، سرویس آشپزخانه، سرویس حمام، سرویس اتاق میهمان، وسایل برقی و آن هم الزاماً خارجی، حتی تا چرخ گوشت و آب میوهگیری و آن هم از یک برند معروف خارجی [اگر چه عمراً کسی در خانهاش گوشت چرخ نمیکند] و … .
و – فرمود: جوان (به ویژه شوهر)، همین قدر که مورد پسند ظاهری باشد، سالم باشد، به نسبت خود مؤمن باشد، خانوادهی خوب داشته باشد، اخلاق داشته باشد و … کافیست. گفتند: خیر؛ بلکه باید خانه داشته باشد، خودرو داشته باشد، شغل ثابت و آن هم پر درآمد داشته باشد، تیپ امروزی داشته باشد، اهل صفا سیتی داخلی و خارجی باشد …؛ اسم مؤمن را دُگم گذاشتند و گفتند مبادا دگم و متعصب و امّل باشد؟!
ز – فرمود: دختران مثل اعراب جاهلیت خود را در انظار عمومی آرایش نکنند و جاذبههای جنسی خود را به رایگان در بازار نگاههای شهوتآلود عرضه نکنند، حجاب را رعایت کنند که برای خوب بودن، خوب شناخته شدن و امنیت روحی، روانی، جسمی، فردی و اجتماعی خودشان بهتر است. اما متأسفانه وضعیت این است که میبینیم!
دختر یا زن جوان در گرمای بالای ۴۰ درجه، در ساعت میانی روز، برای خرید سیبزمینی و پیاز یا رفتن به تحصیل یا کمی گردش و تفریح در پارک و … در آمده، اما چنان رُژ و ریمل زده و چنان لباس تنگ و بدن نما پوشیده که گویی شب زفاف است و به حجلهی شوهرش میرود! و هیچ دقت نمیکند آن مدلی که در شو دیده بود، در شو یا روی پیست و آن برای یک هنرپیشه یا رقاص بود، نه مردم عادی در صف اتوبوس. محال است یک چنین آرایشهایی که اینجا عمومی شده است را در خیابانهای پاریس یا لندن، ببینید.
هنر پسر جوان این شده که شلوار تنگ و فاق کوتاه بپوشد و پشت خود را با شورتی کشدار و مارکدار به نمایش دل به هم زن عموم بگذارد و تا کسی رد شد، حتماً به بهانهای تا کمر خم نیز بگردد… – بدیهی است که حتی خود این جوانان یک دیگر را برای ازدواج مناسب نخواهند دید.
ح – فرمود: مردان و زنان، چشم خود را از نگاه به نامحرم فرو بندند. اما نمایش خود از یک سو و نگاه شهوتآلود از سوی دیگر، به یک تفریح رایگان و آسان مبدل شده است و با توجه به رشد تکنولوژی، اوقات فراغت در منزل نیز به نگاه به فیلم و عکس مستهجن و تحریک خود میگذرد.
ط – فرمود: ازدواج موقت، یکی از بهترین راههای ارضای غرایز به شکل سالم و طبیعی و مشروع است که ضامن ایمان، اخلاق، حقوق طرفین، نظم اجتماعی و امنیت فردی و اجتماعی است، بسیار ساده است و حتی عاقد و شاهد هم نمیخواهد – اما چنان ضد تبلیغی در اذهان عمومی راه انداختند که رابطه نامشروع و زنا را «معروف» و نمود روشنفکری، آزادی جنسی و … شمردند و ازدواج موقت را «منکر» و حتی خطرناک القا کردند.
ملاحظه:
این فشاری که نوجوان، جوان و اقشار مختلف سنّی احساس و درک میکنند، فقط فشار شهوت زود گذر است، در حالی که اگر توجه کنند، شدت و عواقب سوء و فشار تعطیل عقل سلیم، قلب نورانی و مؤمن، فکر باز و با بصیرت و … در زندگی مردم به مراتب بیشتر است که بیتوجهی به آنها بسیار زود تأثیرات خود را نشان میدهد.
پس، معضلات ایجاد شده، از فرهنگ التقاطی، رفتارهای ناهنجار فردی و اجتماعی و تقلیدهای کور کورانه است و نه از اسلام عزیز که احکامش را خداوند علیم، حکیم، خالق و رازق ابلاغ نموده است و بازگشت نیز به سوی اوست.
منبع: x-shobhe