بشارت منجی در زبور داود و انطباق با قرآن
بسمالله الرحمن الرحیم
در شماره گذشته به بررسی اجمالی دین یهود پرداختیم و به طور کلی عقاید برخی فرق این دین پیرامون منجی آخرالزمان را مورد ارزیابی قرار دادیم. از آنجا که در متن قرآن کریم صراحتا به بشارت منجی در تورات موسی و مخصوصا زبور داوود اشاره شدهاست، در این شماره در نظر داریم به طور اختصاصی به بررسی مزامیری از زبور که در آن پیرامون منجی آخرالزمان صحبت به میان آمدهاست بپردازیم.
در کتاب تورات که از کتب آسمانی به شمار میرود و هم اکنون در دست اهل کتاب و مورد قبول آنها است، بشارات زیادی از آمدن مهدی موعودو ظهور مصلحی جهانی در آخرالزمان آمده است که چون مضمونهای آن بشارات در قرآن کریم و احادیث قطعی و متواتر اسلامی به صورت گستردهای وارد شده و نشان میدهد که مسئلهی «مهدویّت» اختصاص به اسلام ندارد.
• بشارت ظهور حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ در «زبور داوود»
در زبور حضرت داود ـ علیه السّلام ـ که تحت عنوان «مزامیر» در لابلای کتب «عهد عتیق» آمده، نویدهایی دربارهی ظهور حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ به بیانهای گوناگون داده شده است و میتوان گفت در هر بخشی از «زبور» اشارهای به ظهور مبارک آن حضرت، و نویدی از پیروزی صالحان بر شریران و تشکیل حکومت واحد جهانی، و تبدیل ادیان و مذاهب مختلف به یک دین محکم و آیین جاوید و مستقیم موجود است، و جالب توجّه این که، مطالبی که قرآن کریم دربارهی ظهور حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ از «زبور» نقل کرده است عیناً در زبور فعلی موجود است و از دستبرد تحریف و تفسیر مصون مانده است.
قرآن کریم چنین میفرماید: «وَلَقَدْ کَتَبْنا فِى الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الاَرْضَ یَرِثُها عِبادِىَ الصّالِحُونَ» (۱)
«ما علاوه بر ذکر (تورات) در «زبور» نوشتیم که (در آینده) بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.»
مقصود از «ذکر» در این آیهی شریفه، تورات موسی ـ علیه السّلام ـ است، که زبور داود ـ علیه السّلام ـ پیرو شریعت تورات بوده است.
این آیهی مبارکه از آیندهی درخشانی بشارت میدهد که شرّ و فساد به کلّی از عالم انسانی رخت بر بسته، و اشرار و ستمکاران نابود گشتهاند، و وراثت زمین به افراد پاک و شایسته منتقل گردیده است؛ زیرا کلمهی «وراثت و میراث» در لغت، در مورادی استعمال میشود که شخص و یا گروهی منقرض شوند و مال و مقام و همهی هستی آنها به گروهی دیگر به وراثت منتقل شود.
به هر حال، طبق روایات متواتر اسلامی ـ از طریق شیعه و سنّی ـ این آیهی شریفه مربوط به ظهور مبارک حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ میباشد، و قرآن کریم این مطلب را از زبور حضرت داود ـ علیه السّلام ـ نقل میکند، و عین همین عبارت در زبور موجود است.
در مزمور ۳۷ کتاب زبور پیرامون ظهور منجی آمدهاست:
«(۹) زیرا که شریران منقطع میشوند. امّا متوکّلان به خداوند، وارث زمین خواهند شد. (۱۰) و حال اندک است که شریر نیست میشود که هر چند مکانش را جستجو نمایی ناپیدا خواهد بود (۱۱) امّا متواضعان وارث زمین شده از کثرت سلامتی متلذّذ خواهند شد (۱۲) شریر بخلاف صادق افکار مذمومه مینماید، و دندانهای خویش را بر او میفشارد (۱۳) خداوند به او متبسّم است چون که میبیند که روز او میآید (۱۴) شریران شمشیر را کشیدند و کمان را چلّه کردند تا آن که مظلوم و مسکین را بیندازند، و کمانهای ایشان شکسته خواهد شد (۱۶) کمی صدّیق از فراوانی شریران بسیار بهتر است. (۱۷) چون که بازوهای شریران شکسته میشود و خداوند صدّیقان را تکیهگاه است (۱۸) خداوند روزهای صالحان را میداند و میراث ایشان ابدی خواهد بود (۱۹) در زمان «بلا» خجل نخواهند شد، و در ایام قحطی سیر خواهند بود (۲۰) لکن شریران هلاک خواهند شد، و دشمنان خداوند، مثل پیه برّهها فانی بلکه مثل دود تلف خواهند شد؛ (۲۲) زیرا متبرّکان خداوند، وارث زمین خواهند شد، امّا ملعونان وی منقطع خواهند شد (۲۹) صدّیقان وارث زمین شده، به ابد در آن ساکن خواهند شد (۳۴) به خداوند پناه برده، راهش را نگاهدار که تو را به وراثت زمین بلند خواهند کرد و در وقت منقطع شدن شریران این را خواهی دید (۳۸) امّا عاصیان، عاقبت مستأصل، و عاقبت شریران منقطع خواهند شد.»
همچنین در جای دیگری از این کتاب آسمانی، آمدهاست:
«… قومها را به انصاف داوری خواهد کرد. آسمان شادی کند و زمین مسرور گردد. دریا و پری آن غرش نمایند. صحرا و هر چه در آن است به وجد آید. آنگاه تمام درختان جنگل ترنّم خواهند نمود به حضور خداوند. زیرا که میآید، زیرا که برای داوری جهان میآید. ربع مسکون را به انصاف داوری خواهد کرد. و قومها را به امانت خود.»
ادامه دارد …
پینوشت:
۱- سورهی انبیاء، آیهی ۱۰۵
۲- عهد عتیق، کتاب مزامیر، مزمور ۳۷، بندهای ۹ ـ ۳۸
۳- عهد عتیق-کتاب مزامیر- مزمور ۹۶، بندهای ۱۰ ـ ۱۳
پیشنهاد سردبیر:
مقاله:
موعود در دین یهود (بخش اول)
موعود در دین یهود (بخش سوم)
موعود در دین یهود (بخش چهارم)