موسیقی وتأثیرات روانی ووضعی:
صدای موسیقی فضا را گرفته بود ، چند دختر هم در جلسه حضور داشتند ، کسی هم مشغول خواندن بود، مستمعین هم به قول خودشان صفا می کردند و تنوعی حاصل می نمودند ، ناگهان زنگ خانه به صدا در امد ، خدمتکار خانه رفت در را باز کرد . دید امام زمان دمِ در ایستاده . آقا سوال کردند : «صاحب این خانه عبد است یا مولا » خادم با سادگی پاسخ داد «مولاست» والبته منظورش این بود که من غلام اویم و او مولای من است .امام پاسخ عمیق تکان دهنده ای داد که البته در عین نفوذ ، گوش شنوا می خواست و دلی که هنوز نمرده باشد و جوابی بود به طول تاریخ ، بالاخص به شیعیان و محبان قرن ۲۱ و آن جواب این بود «مولاست» !اگر عبد بود «یعنی خودش بنده خدا می دانست نه بنده شیطان » اینطور نبود» دوست عزیزی که امام زمان حضرت بقیه الله را به پهنای دلت دوست داری اما ترانه را تنوع و تفریع خود انتخاب کرده ای ، فکر کردی اگرجمعه ای به همین زودی ها آقا بیایند و ما را را در حال تفریع یا موسیقی ببیند ، چیزی غیر از جمله ای که جدشان موسی بن جعفر (علیه السلام )فرمودند ، می فرمایند و حال آنکه خودشان فرموده اند: ما همه یک نور واحد هستیم »عقل هر فردی می گوید علاج واقعه قبل از وقوع خیلی مفید است. ایا به نظر شما اینطور نیست؟
اما عزیزان پیامبر اعظم « انَ الله اَن یوخذَ بِرُخصهِ کما یُحِبُ ان یوخذَ بعزائمِه» رسول خدا فرمودند « خداوند دوست دارد در اموری که مردم را آزاد گذاشته است، آنان آزاد باشند ، همان طور که دوست دارد اموری که مشخص و تعین کرده است رعایت گرددو زیر پا گذاشته نشود » پس کسی گما نبرد مقصود ما از بیان مطالب کوبیدن و رد کردن مطلق موسیقی و خوانندگی و تیشه بر ریشه زدن آن است و ما این حدیث را هم دیده ایم که شخصی از امام سجاد در مورد خریدن کنیزی که صدای خوش دارد و خوانندگی می داند سوال کرد حضرت در جواب فرمودند «اگر آن را بخری و با صدایش بهشت را به یادت اندازد اشکال ندارد»
محدث کبیر و عالم کم نظیر ، ملا محسن فیض کاشانی توضیح این حدیث را در ادامه نقل کرده است « یعنی کنیز خواننده با خواندن قران و اشعار و حکمت های در مورد زهد و فضائلی که غنا نیست تو را به یاد اخرت اندازد . اما غنا و خوانندگی حرام ممنوع و محظور است»
انواع موسیقی
موسیق دو نوع است :
طبیعی : که هیچ اشکالی ندارد و باعث آرامش فرد می شود . مثل صدای پرندگان و صدای آبشار و……
مصنوعی : که همه آنها حرام نیست بلکه اگر آن موسیقی یک سری ویژگی خاص داشته باشد مثل غنا و مطرب حرام است و فرقی نمی کند که مجوز اداره ارشاد دارد یا خیر.
طَرب : در لغت شادمانی ، نشاط، غایت شادی اندوه در اصطلاح : پیدایش حالتی در انسان که توازن و تعادل او را بهم می زند که این گاه از ناحیه شادی و سرور بسیار است و گاه از شدت حزن و اندوه فراوان.
شاید فردی بپرسد ما این موسیقی ها را می شنویم ولی روی ما اثر ندارد؟
اولا اگر اثر ندارد چرا روضه گوش نمی دهید؟
ثانیاً اگر اثر ندارد چرا گوش می دهی لذا موسیقی که عرف جامعه بگوید محرک است ، حرام است، ضمن اینکه اگر عرف موسیقی ای را محرک نمیداند ولی فرد خاصی با آن تحریک می شود نباید گوش دهد.
ثالثاً چه کسی گفته که این موسیقی تاثیر ندارد ، حداقل این است که اسباب بی توفیقی را برای انسان به ارمغان می آورد مگر خداوند نفرمود است که مومنان کسانی هستند که از لغو اعراض می کنند.
تاثیر موسیقی بر حیوانات وگیاهان
شاید عزیزی، این سوال در ذهنش مانه باشد که موسیقی را برای حیوانات مثل گاو ها که می گذارند شیر آنها زیادتر می شود یا با موسیقی ، راندمان کار در کارخانه برای کارگران بیشتر میشود این پدیده را چگونه می توان با تحریم موسیقی توجیه کرد؟
اولاً : اگر روی گاو تاثیر دارد با توجه به روانِ حساس آدمی روی انسان اثر بیشتری دارد ، در ملبورن استرالیا پنجاه هزار نفر پس از گوش دادن به یک کنسرت موسیقی چنان به هیجان آمدند که ناگهان همه با هم ریختند و بدون جهت یکدیگر را زخمی و مصدوم کردند تا پلیس خود را رساند چند نفر به ضرب چاقو از پای در آمدند و تعدا زیادی مجروح شدند.
ثانیاً مسلماً افزایش راندمان کار، انرژی می خواهد . خود امواج صوتی که نمی تواند در داخل بدن. انرژی تولید کند. پس ان کارگر مجبور است انرژی بیشتری را در زمان کوتاه تری از دست بدهد تا پدیده فوق به حقیقت بپیوندد پس ظاهرا موسیقی در اینجا نقش مثبتی داشته است ولی در واقع هیچ عمل مثبی انجام نداده، بلکه جنبه منفی هم داشته است که باعث شده انرژی کارگران در زمان کوتاه تری صرف شود ؛ بعلاوه کدامین اصل انسانی می گوید برای افزایش دادن منافع سوداگران ، کارگران را در خیالات و اوهام بی اساس غوطه ور سازیم.
ثالثا : طبق بررسی های که شده ، شیر تولید شده ، کیفیت پایین تری داشته است.
اثر منفی موسیقی از منظر روایات
روایتی عجیب از امام صادق( علیه السلام) در عواقب منفی که نمونه ای از مضرات آن می باشد حضرت می فرمایند« (بیت الغناءِ لا تُؤمنُ فیه الفجیعهُ، ولا تجابَ فیهِ الدعوهُ، ولا تدخله الملائکه) خانه ای که آن غنا باشد ، از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیست و دعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند.
اما عزیزان ، از همه ی این مصیبت ها سخت تر و دردناک تر می دانید چیست ؟ضرری که در گوش دادن نوارهای مبتذل وجود دارد از خیلی از عذاب ها ی الهی زجر آور تر می باشد ، آن موقعی که فرد ی نشسته و سیدی مبتذل گوش می کند و امام زمان او را می بیند آن لحظه می دانید آقا چه زبان حالی دارد ؟حضرت می فرماید جوان و شیعه ما با تو هستیم که وقتی محرم می شود در عزای جد مظلومم سوگواری و عزاداری می کنی ، از تو که دیگر انتظار نیست آخه تو چرا دیگه ؟از شما توقع گناه ندارم از شما که منتظر هستی روزی ندای انا بقیه الله را بشنوی ، چرا الان گوش خود را با حرام پر میکنی
و حال فتوای مراجع تقلید
حضرت آیه الله سیستانی: «اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و عیاشی نباشد حرام نیست.»
حضرت آیه الله تبریزی: «گوش دادن به موسیقی لهوی که مناسب مجالس خوش گذارنی می باشد، جایز نیست و همچنین ساخت و تعلیم و خرید و فروش ابزار آلات موسیقی لهوی جایز نیست.»
حضرت آیه الله خامنه ای: «هر گونه نوازندگی مطرب لهوی که متناسب با مجالس عیش و نوش باشد حرام است.»
حضرت آیه الله فاضل لنکرانی: «موسیقی اگر مطرب و مهیج و مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است و در غیر این صورت مانعی ندارد و مرکز پخش تأثیری در حکم ندارد.»
حضرت آیه الله بهجت: «اگر موسیقی مطرب باشد، استماع و خرید و فروش آن حرام است.»
حضرت آیه الله صافی گلپایگانی: «آنچه را عرف مردم موسیقی می دانند،
ستماع آن و ساخت و تعلیم و تعلم و فروش آلات آن حرام است.»
حضرت آیه الله مکارم شیرازی: «کلیه صداها و آهنگ ها که مناسب لهو و فساد است، حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف عام خواهد بود.»
حضرت آیه الله مظاهری: «اگر موسیقی لهوی و تحریک کننده باشد، حرام است.»
حضرت آیه الله گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه): «غنا کشیدن صدا و دور دادن آن به کیفیّت خاصه ی طرب آور است که مناسب با مجالس لهو و محافل انس و طرب و موافق با آلات لهو ولعب است و خواندن به نحو غنا و گوش دادن به آن و تکسب به آن حرام است و فرقی نمی کند که همراه با آلات لهو خوانده شود یا نه و در کلام باطل استعمال شود یا در قرآن یا دعا یا مرثیه یا شعر.»
بیا یا بن الحسن دورت بگردم بیا تا دست خالی بر نگردم
بیا یا بن الحسن دردم دوا کن مرا با دیدنت حاجت روا کن