حدیث پژوه

آثار قهر کردن در روایات؟؟!!

آثار قهر کردن در روایات؟؟!!:
همه ما در آستانه عید نوروز در فکر خانه تکانی و زدودن گرد و غبار از زندگیمان هستیم،ولی چه زیبا می شود عید نوروز،اگر همراه شود با زدودن گرد و غبار کینه و دشمنی و شستن آن با آب زلال آشتی. از آنجایی که آگاهی مهمترین عامل در انجام یا ترک برخی کارهاست،مناسب دیدیم در این ایام،اشاره ای داشته باشیم به زشتی و پلیدی قهر کردن با دیگران،تا ان شاءالله همراه با زدودن گرد و غبار از وسائل زندگی،گرد و غبار قهر و کدورت را هم با آب آشتی از دلهایمان پاک کنیم.
سزاوار آتش شدن:
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند:
« یا أَبَاذَرٍّ أَنْهَاکَ عَنِ الْهِجْرَانِ وَ إِنْ کُنْتَ لَا بُدَّ فَاعِلًا فَلَا تَهْجُرْهُ فَوْقَ ثَلَاثَةِ أَیامٍ کَمَلًا فَمَنْ مَاتَ فِیهَا مُهَاجِراً لِأَخِیهِ کَانَتِ النَّارُ أَوْلَی بِهِ».(1) ای اباذر نهی می‌کنم ترا از قهر کردن و دوری نمودن اگر چه ناچاری دوری مکن برادرت را بیش از سه روز تمام. پس هر کس بمیرد در حال دوری کردن از برادرش آتش به او سزاوارتر باشد.
خروج از اسلام:
حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) فرمود: «أَیمَا مُسْلِمَینِ تَهَاجَرَا فَمَکَثَا ثَلَاثاً لَا یصْطَلِحَانِ إِلَّا کَانَا خَارِجَینِ مِنَ الْإِسْلَامِ وَ لَمْ یکُنْ بَینَهُمَا وَلَایةٌ فَأَیهُمَا سَبَقَ إِلَی کَلَامِ أَخِیهِ کَانَ السَّابِقَ إِلَی الْجَنَّةِ- یوْمَ الْحِسَاب». (2)هر دو نفر مسلمانی که از همدیگر قهر کنند و سه روز بر آن حال بمانند و با هم آشتی نکنند هر دو از اسلام بیرون روند و میانه آنها پیوند و دوستی دینی نباشد، پس هر کدام از آن دو به سخن گفتن با برادرش پیشی گرفت، او در روز حساب پیشرو به بهشت باشد.

1426684637_-

سزاوار بیزاری و لعنت شدن:
حضرت صادق علیه‌ السلام می‌فرمود: « لَا یفْتَرِقُ رَجُلَانِ عَلَی الْهِجْرَانِ إِلَّا اسْتَوْجَبَ أَحَدُهُمَا الْبَرَاءَةَ وَ اللَّعْنَةَ وَ رُبَّمَا اسْتَحَقَّ ذَلِکَ کِلَاهُمَا».(3) از هم جدا نشوند دو مرد به صورت قهر کردن جز این‌که یکی از آن دو سزاوار بی‌زاری (خدا و رسولش از وی) و لعنت (یعنی دوری از رحمت حق) گردد و چه بسا که هر دوی آنها سزاوار آن شوند.
پی نوشتها:
(1). بحار الانوار، ج‌۷۲، ص۱۸۴. بحار الانوار، ج‌۷۴، ص۹۰.
(2). اصول من الکافی، ج‌۲، ص۳۴۵.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *