حسد،تعریف وراه های درمان:
-تعریف حسد: انسان از بهره مندی دیگران ناراحت و آرزوی زوال نعمت آن ها را دارد.
-رسول اکرم(صلی الله علیه و آله): إنَّ النعمَ الل اعداء فقیل: و مَن اولئک؟ قال: الّذینَ یحسدونَ النّاس علی ما آتاهُم الله مِن فضلِهِ.
نعمت ها ی خدا را دشمنانی است. پرسیدند: آنان کیانند؟ فرمود: آنان که به مال مردم به خاطر آن چه خداوند از فضلش عطا کرده است حسد می ورزند.
-الحسد یأکل الحسنات کما تأکل النّار الحطب حسد نیکی ها را می خورد چنان که آتش هیزم را.
-حسد ایمان را می خورد چنان که آتش هیزم را.
امام صادق(علیه السلام): شخص حسود بیش و پیش از دیگران به خود زیان می زند مانند ابلیس که برای خود لعنت.
-ریشه حسد: کوردلی و انکار فضل پروردگار
علل و اسباب حسد:
1.عداوت و دشمنی
2.عزت نفس(از تکبر دیگران هراس دارد. اگر او مزیتی پیدا کند تکبر می ورزد.)
3.تکبر
4.تعجب
5.ریاست طلبی(نمی خواهد نظیر داشته باشد)
6.بد ذاتی و خباثت
مراتب حسد:
1.از حسد ناراضی و بر نفس خویش خشمگین و چاره اندیش برای درمان از اختیار خارج و خداوند می بخشاید.
2. از حسد ورزی راضی- در ناگواری دیگران شادمان و با گفتاری هر چند کوچک اظهار می کند. حرام و صاحب آن مواخذه می شودزیرا اصل حسد در اختیار نیست ولی شادمانی و شماتت آن در اختیار است.
3.در قلب حسد می ورزد- راضی است- درصدد درمان هم نیست ولی در هیچ گفتار و رفتاری از حسد اطاعت نمی کند اختلافی است: گروهی تحریم زیرا ناراحت نیست – گروهی عدم تحریم
درمان علمی،عملی
علمی: بداند حسد زیان دنیا و آخرت است و حسود در چنگال عذاب و غم جانکاه. زیرا نعمت های دشمنان را می بیند بدون توانایی انجام کاری سود- حسود به دشمن-عذاب خود و غمگین کردن خود. اخروی: خشمگین به قضای الهی و تقسیم ناعادلانه نعمت ها – از زمره اولیاء خدا خارج و با شیطان هم مسلک است اولیاء خدا بندگان خدا را دوست دارند. – فرستادن ثواب های خود برای محسود مخصوصاً با غیبت و پرده دری.
عملی: عمل بر خلاف اقتضای نفس مثل: 1عدم حمله وری به آبروی محسود 2محیت ورزی به محسود 3 عدم بازگویی عیوب 4 عدم قطع رابطه 5مدح محسود و رابطه محکم تر- در نتیجه گرمی روابط، قطع ریشه ها و انگیزه های حسد
-قبولاندن این که محسود بنده خداست و مورد لطف و مرحمت او.- تلاش(الّذین جاهدوا فینا)
غبطه(رشک، رقابت): بدن آرزوی زوال و بهره مندی دیگران آرزوی مشابه آن نعمت را کند. که موجب: رشد و حرکت – المؤمن یغبط و الکافر یحسد – رقابت به مسائل معنوی مثل نماز، روزه، ایمان، – و سابقوا إلی مغفره من ربّکم – و فی ذلک فلیتنافس المتنافسون برای چنین چیزی(بهشت و نعمت ها ی آن) رقابت کنندگان باید رقابت کنند.
خداوند عزّ و جلّ به موسی بن عمران: ای پسر عمران البته حسد نورزبه مردم به آن چه از فضل خود به آن ها دادم و چشمان خود را به آنان خیره نکن و نفس خود را دنبال آنان نفرست زیرا حسد کننده به نعمت من غضبناک است و از قسمت های من بین بندگان رو برگردان است و چنین کسی نه من از او هستم و نه او از من.