خواهران مبلغ, مباحث اسلامی

پول با برکت

پول

پول با بركت:
مردى حضور رسول اكرم (صلى الله عليه وآله ) شرفياب شد و مشاهده كرد كه پيراهن آن حضرت كهنه و فرسوده شده است ، دوازده درهم تقديم حضرت نمود كه پيغمبر پيراهنى بخرد، حضرت پول را به اميرالمؤ منين داد و فرمود: براى من پيراهنى به دوازده در هم بخر.امام علی (ع)می فرماید: خريدم و به حضور رسول اكرم (صلى الله عليه وآله ) آوردم ، حضرت نگاهى به آن نمود فرمود: پيراهنى غير از اين مى خواهم ، آيا فروشنده حاضر است معامله را به هم زند و پس ‍ بگيرد؟ عرض كردم نمى دانم فرمود: برو نزد فروشنده رفتم و گفتم : رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) از پوشيدن اين پيراهن كراهت دارد و مى خواهد پيراهنى ارزانتر بپوشد، فروشنده قبول كرد. معامله را اقاله كرد و دوازده درهم را داد، حضور رسول اكرم (صلى الله عليه وآله ) برگشتم ، براى خريد پيراهن با هم به بازار آمديم ، در راه به كنيزكى برخورديم نشسته و گريه مى كند فرمود چرا گريه مى كنى ؟ گفت اهل منزلم چهار درهم به من داده بودند براى خريد لوازم منزل آن را گم كردم . من جراءت رفتن به منزل را ندارم ، حضرت چهار درهم از دوازده درهم را به او داد و فرمود: برگرد به منزلت .رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) به بازار رفت و پيراهنى به چهاردهم خريد و خداوند را حمد نمود، از بازار بر مى گشت مرد برهنه اى را ديد كه مى گويد: هر كه مرا بپوشاند خداوند او را از لباس بهشت بپوشاند، حضرت پيراهنى را كه خريده بود به آن مرد برهنه داد، دوباره به بازار برگشت و پيراهن ديگرى با چهار درهم باقى مانده خريد و دراین بركت حمد خدا را به جاى آورد، به منزل برگشت ، همان دختر بچه را ديد سر راه نشسته پرسيد چرا منزلت نرفتى ؟ عرض كرد يا رسول الله (صلى الله عليه وآله ) دير كردم مى ترسم مرا بزنند، حضرت فرمود: مرا به منزل راهنمايى كن ، همراه آمدند در منزل ، حضرت به صداى بلند فرمود: السلام عليكم يا اهل الدار (سلام بر شما اى اهل خانه ) پاسخ ندادند، دوباره سلام نمود پاسخ ندادند، مرتبه سوم جواب سلام حضرت را با احترام دادند، حضرت فرمود: چرا سلام اول و دوم را پاسخ نداديد؟ عرض كردند يا رسول الله ما سلام را شنيديم دوست داشتيم صداى مبارك شما را مكرر بشنويم .
حضرت فرمود: اين كنيزك دير آمده ، مؤ اخذه اش نكنيد، گفتند: ما او را به احترم آمدن شما آزاد نموديم ، پيغمبر گرامى خداى را سپاسگذارى نمود و فرمود: من دوازده درهمى را با بركت تر از اين نديدم چرا كه دو برهنه را پوشانيد و بنده اى را آزاد كرد .
پيغمبر خدا (صلى الله عليه وآله ) آن دوازده درهم را با بركت معرفى كرد، زيرا با پول كم ، كارهاى مفيد و ارزنده اى انجام داد. امام سجاد (عليه السلام ) در مجلس اول دعاى مكارم الاخلاق از خداوند، خواهان چنين بركتى است : خدايا در مصرف مالم توفيقى به من بده كه به بركت دست يابم تا بتوانم خدمت بيشترى به مردم بنمايم و مانند پيامبر بزرگوار اسلام (صلى الله عليه وآله ) مال اندكم واجد بركت

مؤ منين كسانى هستند كه هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشيديم نماز را برپا مى دارند و زكات مى دهند و امر به معروف و نهى از منكر مى نمايند .حج/41

و افر گردد.
ساده زيستى و ايثار پيامبر عظيم الشاءن اسلام (صلى الله عليه وآله ) منشاء اين همه بركات گرديد و توانست با مال كم ، دل ها را خوشحال و به خير و شادى برساند. اين شيوه كريمانه رسول اكرم (صلى الله عليه وآله ) براى امت اسلامى خصوصا شخصيت ها و دولتمردان يك درس آموزنده است .

author-avatar

درباره بسیجی

حب الحسین رشته تحصیل ماست. دانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی-کلام... طلبه سطح سه حوزه http://karbala-2.kowsarblog.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *