خواهران مبلغ, مناسبات

ولادت امام محمد جواد (علیه السلام)

thCAVJV6NW مولودی پرخیرو برکت:

در خانواده ی امام رضا (علیه السلام) و در محافل شیعه ، از حضرت جواد (علیه السلام) به عنوان مولودی پرخیرو برکت یاد می شد . چنان که ابو یحیای صنعانی می گوید : روزی در محضر امام رضا (علیه السلام) بودم ، فرزندش ابوجعفر را که خردسال بود آوردند . امام فرمود : این مولودی است که برای شیعیان ما با برکت تر از او زاده نشده است .

گویا امام به مناسبت های مختلف ، از فرزند ارجمند خود با این عنوان یاد می کرده و این موضوع در میان شیعیان و یاران امام رضا (علیه السلام) معروف بوده است . باز ابویحیای صنعانی می گوید : در مکه به حضور امام (علیه السلام) شرفیاب شدم ، دیدم حضرت پوست موز را می کند و به فرزندش ابوجعفر می دهد . عرض کردم : این همان مولود پرخیرو برکت است ؟ فرمود : آری ، این مولودی است که در اسلام مانند او ، و برای شیعیان ما ، بابرکت تر از او زاده نشده است .

شاید در بدو نظر تصور شود که مقصود از این حدیث این است که امام جواد از همه ی امامان قبلی برای شیعیان ، با برکت تر بوده است ، در حالی که چنین مطلبی قابل قبول نیست ، بلکه بررسی موضوع و ملاحظه ی شواهد و قرائن ، نشان می دهد که ظاهرا مقصود از این جدیث این است که تولد حضرت جواد در شرایطی صورت گرفت که خیر و برکت خاصی برای شیعیان به ارمغان آورد .

بدین معنا که عصر امام رضا (علیه السلام) عصر ویژه ای بوده و حضرت در تعیین جانشین خود و امام بعدی ، با مشکلاتی روبه رو بوده که در عصر امامان قبلی ، بی سابقه بوده است ، زیرا ازیک سو پس از شهادت امام کاظم (علیه السلام) گروهی که به واقفیه معروف شدند ، بر اساس انگیزه های مادی ، امامت حضرت جواد را انکار کردند و از سوی دیگر امام رضا (علیه السلام) تا حدود چهل و هفت سالگی دارای فرزند نشده بود و چون احادیث رسیده از پیامبر حاکی بود که امامان دوازده نفرند که نه نفر آنان از تسل امام حسین خواهند بود ، فقدان فرزند برای امام رضا (علیه السلام) ، هم امامت خود آن حضرت و هم تداوم امامت را زیر سوال می برد و واقفیه این موضوع را دستاویز قرار داده امامت حضرت رضا (علیه السلام) را انکار می کردند .

thCA1L0PAN

1 نظر در “ولادت امام محمد جواد (علیه السلام)

  1. سلام ودرود عالی بود…به روز ترین بخش سایت واحد مناسبات می باشد….موفق باشید یاحق// 😛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *