خواهران مبلغ, مناسبات

وفات آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی…

  وفات آیت الله گلپایگانیimages (76)  

در روستای گوگد گلپایگان چشم به جها گشود . مراحل اولیه ی تحصیل علوم دینی را در زادگاهش گذراند و در 20 سالگی به سلطان آباد ، که بعد ها اراک نام گرفت ، نزد آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی رفت و به تحصیل ادامه داد .

چند سال بعد هم با او همراه شد و در قم اقامت گزید . آیت الله گلپایگانی از نظر زهد و تقوا و علم از سرآمدان حوزه ی قم بود و پس از در گذشت آیت الله بروجردی ، در شمار مراجع تقلید بزرگ قرار گرفت و اداره ی بخش مهمی از حوزه ی علمیه را عهده دار شد . در ماجرای نهضت 15 خرداد ، با امام خمینی کاملا هم ساز و همراه بود و این همراهی را تا پایان عمر حفظ کرد .

تلاش های بسیاری در جهت حفظ ، احیا و ایجاد کانون های علمی ، دینی و قرآنی ، از جمله : احداث مسجد ، مدرسه ، کتاب خانه و … به عمل آورد . او در مقام یک استاد فقه ، شاگردان بسیار را تربیت کرد .

از اقدامات مهم آیت الله گلپایگانی می توان به این موارد اشاره کرد : توسعه ی مدرسه ی فیضیه در قم ، تاسیس بیمارستان در قم ، تاسیس حوزه ی علمیه در قزوه و سنقز کردستان ، تاسیس حسینیه در سنندج ، احداث مسجد جامع در الیگودرز لرستان ، احداث مسجد و کتاب خانه درفریدون کنار ، اعزام مبلغ به خارج و انتشار کتاب های مفید و اداره ی امور مالی طلاب حوزه های دین .

هنگامی که امام خمینی در گذشت ، آیت الله گلپایگانی بر پیکر او در مصلای تهران نماز خواند . او در قم در گذشت و در حرم حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) به خاک سپرده شد .

images (20)

دیدگاهی در مورد “وفات آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی…

  1. سلام عالی بود موفق باشید.

  2. ضحی گفت:

    سلام آبجی سپاس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *